Odsunutie dokončenia diaľnice je výsmechom do tváre Ružomberčanov

Výrazné predĺženie výstavby diaľničného úseku pri Ružomberku o ďalšie štyri roky považuje Ružomberská radnica za absurdné. Žiada vyvodenie personálnej zodpovednosti.

Rozostavaná diaľnica pri Likavke.Rozostavaná diaľnica pri Likavke. (Zdroj: (NDS))

RUŽOMBEROK. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila na sociálnej sieti nový predbežný odhad na ukončenie výstavby úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Stanovili ho na koniec roka 2021 s predbežným odhadom až na rok 2022.

„Počas realizácie úseku diaľnice pri západnom portáli tunela Čebrať sa vyskytli nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré mali za následok prehodnotenie trasovania tejto časti diaľnice,“ vysvetlili v stanovisku diaľničiari.

Zhotoviteľ, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, navrhol dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť procesom EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie a zdravie ľudí. Koncom júla spracovateľ doručil správu EIA Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

„Nasleduje pripomienkovanie špecialistami z NDS. Po zapracovaní vznesených pripomienok zo strany NDS bude správa EIA predložená na ministerstvo životného prostredia a široká verejnosť bude oboznámená s jej obsahom,“ priblížili diaľničiari.

Zároveň prebiehajú rokovania so zhotoviteľom o zmluvných možnostiach pokračovať v realizácii diaľnice na základe záverov, ktoré vyplynú z EIA. Celý proces posudzovania vplyvov spôsobí výrazné omeškanie pôvodného termínu dokončenia, ktorý mal byť rok 2019.

Predbežný odhad ukončenia realizácie sú roky 2021 alebo 2022.

Vyhováranie sa je už neúnosné

Michal Praženica, asistent ružomberského primátora, povedal, že podľa názoru radnice ide o výsmech do tváre všetkých Ružomberčanov, obyvateľov regiónu a celej motoristickej verejnosti. Mesto Ružomberok preto žiada ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti. „Neustále vyhováranie sa na proces EIA je už za pomyselnou hranicou únosnosti. Na jar roku 2015 už bola známa nová trasa tunela Čebrať, ktorá bola skutočnými odborníkmi predstavená ako riešenie na obídenie geologicky aktívnych území. Začal sa proces EIA, ktorý bol z nepochopiteľných príčin v júni 2016 NDS zastavený,“ povedal primátor Ružomberka Igor Čombor.

Upozornil na to, že nový proces EIA mal byť podľa pôvodných prísľubov dokončený v októbri 2017, no už teraz je všetkým jasné, že to nebude skôr ako na jar roku 2018.

Nič zo sľúbeného sa nekoná

Národná diaľničná spoločnosť mala plán na urýchlené začatie výstavby diaľnice, ktorý v Ružomberku na mestskom úrade prerokovala koncom minulého roka. Užívanie diaľnice bolo naplánované na jún 2019.

„Počas procesu EIA ako jeho súčasť a požiadavka mali byť vykonané dva geologické prieskumy, povrchový a podpovrchový. Materiál z geologických prieskumov sa mal zabudovať do telesa diaľnice, čo by urýchlilo jej výstavbu. Nič z toho sa však nekoná,“ pokračoval ružomberský primátor.

Mondi spúšťa novú výrobu

Praženica upozornil aj na to, že v roku 2020 spoločnosť Mondi SCP spustí výrobu na novom papierenskom stroji, ktorý je strategickou investíciou vlády.

„S tým súvisiaci ďalší nárast dopravy bude pre Ružomberok bez dobudovania diaľnice doslova ekologickou katastrofou,“ pripomenul.

„Pôvodná výstavba úseku podľa zmluvy mala trvať 3,5 roka. Nový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti na predbežný sklz je v kontexte vydaného vyhlásenia a už vybudovaných mostných betónových konštrukcií skutočne absurdný,“ povedal primátor.

„Žiadame ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti voči vedeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá zjavne koná účelovo a v rozpore s prijatým rozhodnutím a národným cieľom z programového vyhlásenia vlády čo najskoršie dobudovať diaľnicu D1,“ znie stanovisko z ružomberskej radnice.

Potrebujú aj severojužné odklonenie dopravy

Diaľničiari hovoria, že práce na mostných objektoch sú už takmer hotové. Nestavajú sa ale cestné časti, pretože tie majú viesť po násypoch vytvorených zo zeme získanej z razenia tunela Čebrať.

Mesto Ružomberok sa bude trápiť dopravou ešte prinajmenšom štyri roky. Otázne je, do akej miery výstavba diaľnice D1 uľaví veľkému ružomberskému dopravnému problému. Mesto totiž potrebuje odchýliť aj tranzitnú dopravu z juhu na sever, teda vodičov smerujúcich do Donovál, na Oravu a Poľsko.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu