Streda, 7. jún, 2023 | Meniny má Róbert

Vlani nakúpili osemnásť nových autobusov

Keď sa povie autobusová doprava, väčšina z nás si

Liptovský Mikuláš – predstaví preplnené autobusy a drahé cestovné. S riaditeľom Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v L. Mikuláši Ladislavom Hološom sme sa porozprávali nielen o preplnených autobusoch, ale i o plánoch SAD na tento rok.

„Už onedlho sa Slovensko stane členom Európskej únie. Vstup Slovenska pocíti cestujúca verejnosť zjednodušením cestovania v Európskej únii. Naša spoločnosť rozšíri poskytovanie služieb v zahraničnej pravidelnej doprave vytvorením ďalších liniek, ktoré umožnia prílev zahraničných turistov (najmä z Poľska) do turisticky atraktívnych oblastí Liptova. Budeme sa snažiť zlepšiť kvalitu a množstvo poskytovaných služieb v spolupráci s cestovnými kanceláriami. Od konca minulého roka sme zaviedli novú cestovnú linku z L. Mikuláša a Jasnej do Krakowa a naďalej budeme posilnovať pravidelné spoje do Jablonky a Nového Targu,“ hovorí na úvod L. Hološ.

Cestujúcich trápia

preplnené autobusy

„Snažíme sa plne využívať kapacitu vozidiel, čo úzko súvisí s ekonomikou v doprave, kde sa takmer každý týždeň zvyšuje cena nafty. K úprave cestovného zatiaľ nedochádza hlavne kvôli finančnej únosnosti cestujúcich v tomto regióne. Súčasne to má však aj negatívnu stránku – nedokážeme si vytvoriť finančnú rezervu na nákup dostatočného množstva nových, modernejších vozidiel,“ vysvetľuje riaditeľ. Podľa jeho slov by ku skultúrneniu a skvalitneniu dopravy mohlo dôjsť v spolupráci s mestami a obcami najmä po celkovej decentralizácii výberu a rozdeľovania daní od začiatku budúceho roka, keď mestá a obce budú sami rozhodovať o svojich prioritách – koľko a či vôbec prispejú na zabezpečenie dopravy. „U prímestskej dopravy platia žiaci a študenti v súčasnosti len tridsaťsedem percent ceny cestovného a v mestskej hromadnej doprave päťdesiat percent z ceny cestovného. Tento rozdiel z polovice hradí štát, ale ostatné náklady sú na úkor dopravnej spoločnosti,“ vysvetľuje.

Problémom nielen v L. Mikuláši sú chýbajúce nočné spoje, ktoré by rada počas víkendu využila zabávajúca sa mládež. „Všetky spoje po dvadsiatej prvej hodine sú pre nás z hľadiska prevádzky stratové. Riešením by bolo zvýšenie cestovného na dvojnásobok – je však otázne, či by bol cestujúci ochotný túto cenu zaplatiť. Druhou stránkou je, či by nám alkoholom posilnená mládež nezdemolovala autobus a nespôsobila by nám ešte väčšiu škodu.“

Aj v našom týždenníku sme vás informovali o chýbajúcich informáciách o odchodoch autobusov na autobusových zastávkach. „Stav vývesiek sa pravidelne kontroluje, či už vlastnými silami (šoféri, majstri, dopravná kontrola) alebo v spolupráci s odbormi dopravy mestského úradu a nakoniec aj cez upozornenia cestujúcej verejnosti.“ Táto povinnosť vyplýva dopravcovi zo zákona, no na druhej strane je tu i vandalizmus ľudí, ktorí pravidelne ničia vývesky odchodov autobusových spojov. Podľa riaditeľa nie je ničím nezvyčajným, ak sa musí do mesiaca jedna výveska vymeniť aj päťkrát.

Hlavne v zime sa cestujúci sťažujú na meškanie spojov. „Za prvý štvrťrok sme zaznamenali šesť sťažností, z ktorých boli dve opodstatnené. Všetky sa týkali vzťahu cestujúci – vodič. V mestskej hromadnej doprave sme zaevidovali jednu sťažnosť na predčasný odchod spoja. Týmto sťažnostiam sa snažíme predchádzať zvýšenou kontrolnou činnosťou i prísnejším výberom riadiacich a výkonných pracovníkov,“ prezrádza L. Hološ.

Čiernych pasažierov

je málo

V L. Mikuláši je podľa riaditeľových slov minimálny počet čiernych pasažierov a to z dôvodu nastupovania cestujúcich prednými dverami. „Primárny výkon kontroly cestujúcich vykonáva vodič, ktorý je povinný cestujúceho vybaviť cestovným lístkom. Cestovný lístok je vlastne potvrdením obchodného vzťahu medzi podnikom a cestujúcim. Je len na vodičovi, či pustí do autobusu človeka bez cestovného lístka, no potom je za takýto počin plne zodpovedný,“ oboznamuje nás. Pokuta za jazdu bez cestovného lístka je v mestskej hromadnej doprave vo výške sto násobku ceny cestovného lístka, v prímestskej doprave je to dvadsať násobok ceny cestovného lístka. Za nesplnenie si povinností je disciplinárne potrestaný i vodič autobusu.

Situácia je kritická

najmä v lete

Najmä v lete je katastrofálna doprava do turisticky vyhľadávaných lokalít, napríklad do Demänovskej doliny alebo Liptovského Jána. „Cez leto je cestovný poriadok robený tak, aby sa do týchto lokalít prepravili cestujúci v pravidelných časových intervaloch – dopravných špičkách a z a do práce. Jednotlivé požiadavky sú hlavne cez pekné dni, ale spravidla len na jeden – dva spoje. Snažíme sa ich riešiť operatívne formou posilových spojov. Vieme, že v tejto oblasti máme ešte rezervy, no budeme sa ich snažiť využiť k zlepšeniu našich služieb,“ priznáva riaditeľ.

V L. Mikuláši sú od osemnásteho apríla zrušené linky mestskej hromadnej dopravy: „sedmička“ a „trojka.“ „Tieto linky boli pre nás výrazne stratové. Spoje z Andíc a Beníc sú zabezpečované prímestskými linkami a linka číslo tri je zabezpečená linkou číslo štyri. Najväčšie zmeny pre SAD priniesol nový cestovný poriadok hlavne v úspore prevádzkových nákladov,“ vysvetľuje riaditeľ.

SAD v súčasnosti prevádzkuje takmer tristo vozidiel. „Vekový priemer našich vozidiel je 12,9 roka, pričom dvesto vozidiel je starších ako dvanásť rokov. Vzhľadom na nevyhnutnosť vozidiel spĺňať technické podmienky, bezpečnosť, spoľahlivosť a aj pohodlnosť cestovania, neustále obnovujeme a modernizujeme vozový park. Za posledný rok sme kúpili osemnásť nových vozidiel, čím sa zlepšil technický stav vozidiel. Okrem toho každý rok vykonávame minimálne dvadsaťpäť generálnych opráv vozidiel.“

Cestovné poriadky

aj na internete

A aké plány má SAD v L. Mikuláši v tomto roku? „Začali sme s prebudovávaním dopravných kancelárií v Ružomberku i v L. Mikuláši za účelom skvalitnenia poskytovaných služieb. V spolupráci s ďalšími dopravnými spoločnosťami sme umožnili prístup cestujúcim ku všetkým cestovným poriadkom nepretržite dvadsaťštyri hodín na internete. Vykonali sme celkovú reorganizáciu riadenia spoločnosti. Našim cieľom je, aby sa SAD L. Mikuláš stala moderne riadenou, prosperujúcou spoločnosťou so stabilným postavením na dopravnom trhu. Chceme udržať a rozvíjať dopravnú obslužnosť Liptova a Oravy a plniť požiadavku na autobusovú dopravu v požadovano m objeme, dostatočnej kvalite a v potrebnom čase, pre celkovú spokojnosť našich cestujúcich,“ dodal na záver L. Hološ. Michal Paška

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  3. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  4. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Super zábava, super deň
  2. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  3. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  4. Čo priznali rodičia?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 437
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 058
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 044
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 624
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 7 151
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 711
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 949
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 706

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  2. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Lorelei (2010) od zoskupenia Scorpions (1965 - 2023)
  3. Jozef Varga: Slayer, parádne tvrdá muzička
  4. Miroslav Ferkl: Priehrada a teror!
  5. Anton Kaiser: 10 rokov výskumov a obnovy hradu Gýmeš
  6. Martin Chovan: Evanjelium Martina pre Martinu
  7. Anna Miľanová: Foto - Hádanka 4... 2022
  8. Vlasta Sedláková: Ruský štandard
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 24 762
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 496
  3. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 665
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 634
  5. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 790
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 765
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 849
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 5 801
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Katalyzátor je preč.

Súd zlodeja odsúdil a nariadil uhradiť škody.


8 h
Ilustračná fotografia.

V rámci projektu Závislí na zdraví prinášame zoznam dôležitých kontaktov, kde ľudia v krízových situáciách nájdu pomoc a podporu.


16. máj
Ilustračné foto.

Rodičia budú musieť s deťmi dochádzať do susedného mesta.


9 h

Ministerstvo školstva už druhý rok cez Plán obnovy motivuje študentov na slovenských vysokých školách formou štipendia „Študujem doma, Slovensko ma odmení“.


18 h

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  2. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Lorelei (2010) od zoskupenia Scorpions (1965 - 2023)
  3. Jozef Varga: Slayer, parádne tvrdá muzička
  4. Miroslav Ferkl: Priehrada a teror!
  5. Anton Kaiser: 10 rokov výskumov a obnovy hradu Gýmeš
  6. Martin Chovan: Evanjelium Martina pre Martinu
  7. Anna Miľanová: Foto - Hádanka 4... 2022
  8. Vlasta Sedláková: Ruský štandard
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 24 762
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 496
  3. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 665
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 634
  5. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 790
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 765
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 849
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 5 801
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu