Liptovský Mikuláš – predstaví preplnené autobusy a drahé cestovné. S riaditeľom Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v L. Mikuláši Ladislavom Hološom sme sa porozprávali nielen o preplnených autobusoch, ale i o plánoch SAD na tento rok.
„Už onedlho sa Slovensko stane členom Európskej únie. Vstup Slovenska pocíti cestujúca verejnosť zjednodušením cestovania v Európskej únii. Naša spoločnosť rozšíri poskytovanie služieb v zahraničnej pravidelnej doprave vytvorením ďalších liniek, ktoré umožnia prílev zahraničných turistov (najmä z Poľska) do turisticky atraktívnych oblastí Liptova. Budeme sa snažiť zlepšiť kvalitu a množstvo poskytovaných služieb v spolupráci s cestovnými kanceláriami. Od konca minulého roka sme zaviedli novú cestovnú linku z L. Mikuláša a Jasnej do Krakowa a naďalej budeme posilnovať pravidelné spoje do Jablonky a Nového Targu,“ hovorí na úvod L. Hološ.
Cestujúcich trápia
preplnené autobusy
„Snažíme sa plne využívať kapacitu vozidiel, čo úzko súvisí s ekonomikou v doprave, kde sa takmer každý týždeň zvyšuje cena nafty. K úprave cestovného zatiaľ nedochádza hlavne kvôli finančnej únosnosti cestujúcich v tomto regióne. Súčasne to má však aj negatívnu stránku – nedokážeme si vytvoriť finančnú rezervu na nákup dostatočného množstva nových, modernejších vozidiel,“ vysvetľuje riaditeľ. Podľa jeho slov by ku skultúrneniu a skvalitneniu dopravy mohlo dôjsť v spolupráci s mestami a obcami najmä po celkovej decentralizácii výberu a rozdeľovania daní od začiatku budúceho roka, keď mestá a obce budú sami rozhodovať o svojich prioritách – koľko a či vôbec prispejú na zabezpečenie dopravy. „U prímestskej dopravy platia žiaci a študenti v súčasnosti len tridsaťsedem percent ceny cestovného a v mestskej hromadnej doprave päťdesiat percent z ceny cestovného. Tento rozdiel z polovice hradí štát, ale ostatné náklady sú na úkor dopravnej spoločnosti,“ vysvetľuje.
Problémom nielen v L. Mikuláši sú chýbajúce nočné spoje, ktoré by rada počas víkendu využila zabávajúca sa mládež. „Všetky spoje po dvadsiatej prvej hodine sú pre nás z hľadiska prevádzky stratové. Riešením by bolo zvýšenie cestovného na dvojnásobok – je však otázne, či by bol cestujúci ochotný túto cenu zaplatiť. Druhou stránkou je, či by nám alkoholom posilnená mládež nezdemolovala autobus a nespôsobila by nám ešte väčšiu škodu.“
Aj v našom týždenníku sme vás informovali o chýbajúcich informáciách o odchodoch autobusov na autobusových zastávkach. „Stav vývesiek sa pravidelne kontroluje, či už vlastnými silami (šoféri, majstri, dopravná kontrola) alebo v spolupráci s odbormi dopravy mestského úradu a nakoniec aj cez upozornenia cestujúcej verejnosti.“ Táto povinnosť vyplýva dopravcovi zo zákona, no na druhej strane je tu i vandalizmus ľudí, ktorí pravidelne ničia vývesky odchodov autobusových spojov. Podľa riaditeľa nie je ničím nezvyčajným, ak sa musí do mesiaca jedna výveska vymeniť aj päťkrát.
Hlavne v zime sa cestujúci sťažujú na meškanie spojov. „Za prvý štvrťrok sme zaznamenali šesť sťažností, z ktorých boli dve opodstatnené. Všetky sa týkali vzťahu cestujúci – vodič. V mestskej hromadnej doprave sme zaevidovali jednu sťažnosť na predčasný odchod spoja. Týmto sťažnostiam sa snažíme predchádzať zvýšenou kontrolnou činnosťou i prísnejším výberom riadiacich a výkonných pracovníkov,“ prezrádza L. Hološ.
Čiernych pasažierov
je málo
V L. Mikuláši je podľa riaditeľových slov minimálny počet čiernych pasažierov a to z dôvodu nastupovania cestujúcich prednými dverami. „Primárny výkon kontroly cestujúcich vykonáva vodič, ktorý je povinný cestujúceho vybaviť cestovným lístkom. Cestovný lístok je vlastne potvrdením obchodného vzťahu medzi podnikom a cestujúcim. Je len na vodičovi, či pustí do autobusu človeka bez cestovného lístka, no potom je za takýto počin plne zodpovedný,“ oboznamuje nás. Pokuta za jazdu bez cestovného lístka je v mestskej hromadnej doprave vo výške sto násobku ceny cestovného lístka, v prímestskej doprave je to dvadsať násobok ceny cestovného lístka. Za nesplnenie si povinností je disciplinárne potrestaný i vodič autobusu.
Situácia je kritická
najmä v lete
Najmä v lete je katastrofálna doprava do turisticky vyhľadávaných lokalít, napríklad do Demänovskej doliny alebo Liptovského Jána. „Cez leto je cestovný poriadok robený tak, aby sa do týchto lokalít prepravili cestujúci v pravidelných časových intervaloch – dopravných špičkách a z a do práce. Jednotlivé požiadavky sú hlavne cez pekné dni, ale spravidla len na jeden – dva spoje. Snažíme sa ich riešiť operatívne formou posilových spojov. Vieme, že v tejto oblasti máme ešte rezervy, no budeme sa ich snažiť využiť k zlepšeniu našich služieb,“ priznáva riaditeľ.
V L. Mikuláši sú od osemnásteho apríla zrušené linky mestskej hromadnej dopravy: „sedmička“ a „trojka.“ „Tieto linky boli pre nás výrazne stratové. Spoje z Andíc a Beníc sú zabezpečované prímestskými linkami a linka číslo tri je zabezpečená linkou číslo štyri. Najväčšie zmeny pre SAD priniesol nový cestovný poriadok hlavne v úspore prevádzkových nákladov,“ vysvetľuje riaditeľ.
SAD v súčasnosti prevádzkuje takmer tristo vozidiel. „Vekový priemer našich vozidiel je 12,9 roka, pričom dvesto vozidiel je starších ako dvanásť rokov. Vzhľadom na nevyhnutnosť vozidiel spĺňať technické podmienky, bezpečnosť, spoľahlivosť a aj pohodlnosť cestovania, neustále obnovujeme a modernizujeme vozový park. Za posledný rok sme kúpili osemnásť nových vozidiel, čím sa zlepšil technický stav vozidiel. Okrem toho každý rok vykonávame minimálne dvadsaťpäť generálnych opráv vozidiel.“
Cestovné poriadky
aj na internete
A aké plány má SAD v L. Mikuláši v tomto roku? „Začali sme s prebudovávaním dopravných kancelárií v Ružomberku i v L. Mikuláši za účelom skvalitnenia poskytovaných služieb. V spolupráci s ďalšími dopravnými spoločnosťami sme umožnili prístup cestujúcim ku všetkým cestovným poriadkom nepretržite dvadsaťštyri hodín na internete. Vykonali sme celkovú reorganizáciu riadenia spoločnosti. Našim cieľom je, aby sa SAD L. Mikuláš stala moderne riadenou, prosperujúcou spoločnosťou so stabilným postavením na dopravnom trhu. Chceme udržať a rozvíjať dopravnú obslužnosť Liptova a Oravy a plniť požiadavku na autobusovú dopravu v požadovano m objeme, dostatočnej kvalite a v potrebnom čase, pre celkovú spokojnosť našich cestujúcich,“ dodal na záver L. Hološ. Michal Paška