Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Vlani nakúpili osemnásť nových autobusov

Keď sa povie autobusová doprava, väčšina z nás si

Liptovský Mikuláš – predstaví preplnené autobusy a drahé cestovné. S riaditeľom Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v L. Mikuláši Ladislavom Hološom sme sa porozprávali nielen o preplnených autobusoch, ale i o plánoch SAD na tento rok.

„Už onedlho sa Slovensko stane členom Európskej únie. Vstup Slovenska pocíti cestujúca verejnosť zjednodušením cestovania v Európskej únii. Naša spoločnosť rozšíri poskytovanie služieb v zahraničnej pravidelnej doprave vytvorením ďalších liniek, ktoré umožnia prílev zahraničných turistov (najmä z Poľska) do turisticky atraktívnych oblastí Liptova. Budeme sa snažiť zlepšiť kvalitu a množstvo poskytovaných služieb v spolupráci s cestovnými kanceláriami. Od konca minulého roka sme zaviedli novú cestovnú linku z L. Mikuláša a Jasnej do Krakowa a naďalej budeme posilnovať pravidelné spoje do Jablonky a Nového Targu,“ hovorí na úvod L. Hološ.

Cestujúcich trápia

preplnené autobusy

„Snažíme sa plne využívať kapacitu vozidiel, čo úzko súvisí s ekonomikou v doprave, kde sa takmer každý týždeň zvyšuje cena nafty. K úprave cestovného zatiaľ nedochádza hlavne kvôli finančnej únosnosti cestujúcich v tomto regióne. Súčasne to má však aj negatívnu stránku – nedokážeme si vytvoriť finančnú rezervu na nákup dostatočného množstva nových, modernejších vozidiel,“ vysvetľuje riaditeľ. Podľa jeho slov by ku skultúrneniu a skvalitneniu dopravy mohlo dôjsť v spolupráci s mestami a obcami najmä po celkovej decentralizácii výberu a rozdeľovania daní od začiatku budúceho roka, keď mestá a obce budú sami rozhodovať o svojich prioritách – koľko a či vôbec prispejú na zabezpečenie dopravy. „U prímestskej dopravy platia žiaci a študenti v súčasnosti len tridsaťsedem percent ceny cestovného a v mestskej hromadnej doprave päťdesiat percent z ceny cestovného. Tento rozdiel z polovice hradí štát, ale ostatné náklady sú na úkor dopravnej spoločnosti,“ vysvetľuje.

Problémom nielen v L. Mikuláši sú chýbajúce nočné spoje, ktoré by rada počas víkendu využila zabávajúca sa mládež. „Všetky spoje po dvadsiatej prvej hodine sú pre nás z hľadiska prevádzky stratové. Riešením by bolo zvýšenie cestovného na dvojnásobok – je však otázne, či by bol cestujúci ochotný túto cenu zaplatiť. Druhou stránkou je, či by nám alkoholom posilnená mládež nezdemolovala autobus a nespôsobila by nám ešte väčšiu škodu.“

Aj v našom týždenníku sme vás informovali o chýbajúcich informáciách o odchodoch autobusov na autobusových zastávkach. „Stav vývesiek sa pravidelne kontroluje, či už vlastnými silami (šoféri, majstri, dopravná kontrola) alebo v spolupráci s odbormi dopravy mestského úradu a nakoniec aj cez upozornenia cestujúcej verejnosti.“ Táto povinnosť vyplýva dopravcovi zo zákona, no na druhej strane je tu i vandalizmus ľudí, ktorí pravidelne ničia vývesky odchodov autobusových spojov. Podľa riaditeľa nie je ničím nezvyčajným, ak sa musí do mesiaca jedna výveska vymeniť aj päťkrát.

Hlavne v zime sa cestujúci sťažujú na meškanie spojov. „Za prvý štvrťrok sme zaznamenali šesť sťažností, z ktorých boli dve opodstatnené. Všetky sa týkali vzťahu cestujúci – vodič. V mestskej hromadnej doprave sme zaevidovali jednu sťažnosť na predčasný odchod spoja. Týmto sťažnostiam sa snažíme predchádzať zvýšenou kontrolnou činnosťou i prísnejším výberom riadiacich a výkonných pracovníkov,“ prezrádza L. Hološ.

Čiernych pasažierov

je málo

V L. Mikuláši je podľa riaditeľových slov minimálny počet čiernych pasažierov a to z dôvodu nastupovania cestujúcich prednými dverami. „Primárny výkon kontroly cestujúcich vykonáva vodič, ktorý je povinný cestujúceho vybaviť cestovným lístkom. Cestovný lístok je vlastne potvrdením obchodného vzťahu medzi podnikom a cestujúcim. Je len na vodičovi, či pustí do autobusu človeka bez cestovného lístka, no potom je za takýto počin plne zodpovedný,“ oboznamuje nás. Pokuta za jazdu bez cestovného lístka je v mestskej hromadnej doprave vo výške sto násobku ceny cestovného lístka, v prímestskej doprave je to dvadsať násobok ceny cestovného lístka. Za nesplnenie si povinností je disciplinárne potrestaný i vodič autobusu.

Situácia je kritická

najmä v lete

Najmä v lete je katastrofálna doprava do turisticky vyhľadávaných lokalít, napríklad do Demänovskej doliny alebo Liptovského Jána. „Cez leto je cestovný poriadok robený tak, aby sa do týchto lokalít prepravili cestujúci v pravidelných časových intervaloch – dopravných špičkách a z a do práce. Jednotlivé požiadavky sú hlavne cez pekné dni, ale spravidla len na jeden – dva spoje. Snažíme sa ich riešiť operatívne formou posilových spojov. Vieme, že v tejto oblasti máme ešte rezervy, no budeme sa ich snažiť využiť k zlepšeniu našich služieb,“ priznáva riaditeľ.

V L. Mikuláši sú od osemnásteho apríla zrušené linky mestskej hromadnej dopravy: „sedmička“ a „trojka.“ „Tieto linky boli pre nás výrazne stratové. Spoje z Andíc a Beníc sú zabezpečované prímestskými linkami a linka číslo tri je zabezpečená linkou číslo štyri. Najväčšie zmeny pre SAD priniesol nový cestovný poriadok hlavne v úspore prevádzkových nákladov,“ vysvetľuje riaditeľ.

SAD v súčasnosti prevádzkuje takmer tristo vozidiel. „Vekový priemer našich vozidiel je 12,9 roka, pričom dvesto vozidiel je starších ako dvanásť rokov. Vzhľadom na nevyhnutnosť vozidiel spĺňať technické podmienky, bezpečnosť, spoľahlivosť a aj pohodlnosť cestovania, neustále obnovujeme a modernizujeme vozový park. Za posledný rok sme kúpili osemnásť nových vozidiel, čím sa zlepšil technický stav vozidiel. Okrem toho každý rok vykonávame minimálne dvadsaťpäť generálnych opráv vozidiel.“

Cestovné poriadky

aj na internete

A aké plány má SAD v L. Mikuláši v tomto roku? „Začali sme s prebudovávaním dopravných kancelárií v Ružomberku i v L. Mikuláši za účelom skvalitnenia poskytovaných služieb. V spolupráci s ďalšími dopravnými spoločnosťami sme umožnili prístup cestujúcim ku všetkým cestovným poriadkom nepretržite dvadsaťštyri hodín na internete. Vykonali sme celkovú reorganizáciu riadenia spoločnosti. Našim cieľom je, aby sa SAD L. Mikuláš stala moderne riadenou, prosperujúcou spoločnosťou so stabilným postavením na dopravnom trhu. Chceme udržať a rozvíjať dopravnú obslužnosť Liptova a Oravy a plniť požiadavku na autobusovú dopravu v požadovano m objeme, dostatočnej kvalite a v potrebnom čase, pre celkovú spokojnosť našich cestujúcich,“ dodal na záver L. Hološ. Michal Paška

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 9 549
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 264
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 4 454
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 401
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 725
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 708
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 269
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 183

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Buchlov
  2. Toto je rovnosť: Neférovo rozdelená neplatená práca v domácnostiach drví účasť žien na trhu práce, ale aj ich psychické zdravie
  3. Internátny život UK: Internáty UK: čo nás čaká v ďalšom semestri?
  4. Ján Raclavský: Falošná dilema obyčajného človeka
  5. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  6. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  7. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  8. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 966
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 798
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 321
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 300
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 884
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 240
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 966
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 550
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Medveď hnedý je zákonom chránený.

Štát sa podľa sudcu dostatočne nestará o bezpečnosť ľudí v prírode.


2 h
Most je krátky, ale nachádza sa na kritickom mieste.

Začiatok rekonštrukcie mosta v Liptovskej Ondrašovej výrazne skomplikoval dopravu. Problém majú najmä domáci.


10 h

Čo viete o možnostiach znižovania zdravotného rizika u fajčiarov? Otestujte si svoje vedomosti v kvíze a zapojte sa do súťaže.


11 h

Skúsení vodáci si môžu užiť dravú tatranskú rieku Belá aj v úseku, kam dosiaľ nemohli.


24. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Namiesto futbalu išli kamarátovi na pohreb.


23. máj

Diviaky trápia žilinské sídlisko už niekoľko rokov.


24. máj

Začiatok rekonštrukcie mosta v Liptovskej Ondrašovej výrazne skomplikoval dopravu. Problém majú najmä domáci.


10 h

Podľa ministra dopravy je „panelka“ kvalitatívne jednou z najhorších ciest na Slovensku.


3 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Buchlov
  2. Toto je rovnosť: Neférovo rozdelená neplatená práca v domácnostiach drví účasť žien na trhu práce, ale aj ich psychické zdravie
  3. Internátny život UK: Internáty UK: čo nás čaká v ďalšom semestri?
  4. Ján Raclavský: Falošná dilema obyčajného človeka
  5. Jan Kendera: Hokejová nová doba!
  6. Irena Šimuneková: Turovský sopúch a vodopád
  7. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  8. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 966
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 798
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 321
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 300
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 884
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 240
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 966
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 550
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu