Liptovský Mikuláš – e vzala firma vietor z plachiet získaním oprávnenia na predaj svojej produkcie v členských štátoch Európskej únie. Znamená to, že od májového rozšírenia sa únie o desiatku nových krajín má otvorené dvere na trh s pol miliardou spotrebiteľov.
Domáci manažéri a zamestnanci mliekarne, liptovskej filiálky francúzskej rodinnej spoločnosti Bongrain, nevchádzajú s podlomenými kolenami ani do priameho konkurenčného dialógu so zahraničnými kolegami. - Nebude to ľahké ani jednoduché, ale máme zdravé predpoklady obstáť v náročnej konkurencii, povedal generálny riaditeľ mliekarne Ján Blcháč. Zdôraznil, že oprávnenie je ovocím desaťročnej modernizácie podniku a preinvestovaných viac ako 250 miliónov Sk.
Europravidlá výroby potravín sú prísne a eurokontrolóri nekompromisní. Voľnú vstupenku Liptovskej mliekarne na eurotrh vníma odborná verejnosť ako vysvedčenie odbornej zdatnosti a podnikateľskej prezieravosti jej liptovských mozgov a rúk, pričom sa pri tomto ohníčku môže ohriať celý región. Predovšetkým liptovskí poľnohospodári, chovatelia dojníc, pre ktorých existencia zdravej mliekarskej firmy za ich humnami predstavuje zábezpeku odbytu mlieka. O to viac, že chov dojníc je pilierom regionálneho poľnohospodárstva a predaj mlieka jeho kľúčovým tržným produktom. I keď poľnohospodári majú na mliekareň ťažké srdce kvôli poplatkom za zvoz mlieka, kvitujú, že od začiatku roka uviedol ich obchodný partner do života nový platobný scenár. Ak vlani mliekareň platila za nakúpené mlieko do tridsiatich dní, celá polovica platby nabieha teraz chovateľom dojníc na účty do pätnásť dní.
Za humnami svojich salašov majú v regióne odberateľa aj chovatelia dojných oviec. Vlani mliekareň nakúpila rekordných štyristo tisíc litrov ovčieho mlieka a v tomto roku plánuje rozšíriť jeho nákup viac ako dvojnásobne. Kto investoval do dojární oviec, mädlí si dlane. V dobrých rukách Liptovskej mliekarne je aj zhodnocovanie ovčieho mlieka výrobou bryndze, a to nielen klasickej, ale i termizovanej, s dlhšou trvanlivosťou. Prísľubom pre chovateľov oviec je rozširovanie siete odberateľov bryndze. K tuzemskému a českému trhu pribudne čoskoro maďarský a v hre je tiež rakúsky trh. Prínos cieľavedomej modernizácie firmy pociťujú na vlastnej koži zamestnanci mliekarne napríklad stabilizáciou zamestnanosti a zlepšením pracovných podmienok. Súčasný počet zamestnancov je oproti stavu spred desiatich rokov dvojnásobne vyšší.
Hana Orlíková