Liptovský Hrádok – Musia siahať hlbšie do svojich peňaženiek, keďže sa ceny energií a vody zvýšili a v súvislosti s úpravou dane z pridanej hodnoty vzrástli aj ceny tovarov a služieb. To sa, samozrejme, odzrkadlilo aj v oblasti verejného stravovania a ubytovacích služieb v mnohých zariadeniach. Zaujímalo nás, ako na túto skutočnosť zareagovali v niektorých z nich.
„Od začiatku roka sme zdvihli ceny v oblasti stravovania o desať percent, ceny nápojov a ostatných služieb o päť percent. Podľa môjho názoru je aj takéto mierne zvýšenie cien na podmienky, aké sú v Liptovskom Hrádku, dosť veľké. Nemohli sme zvýšiť ceny o viac percent, pretože kúpna sila obyvateľov je slabá, preto sme sa snažili pristúpiť k tomuto problému veľmi citlivo“, povedal nám Ján Laurinec, vedúci Klub hotela TJ Tesla v Liptovskom Hrádku. Podľa jeho slov podnikatelia v oblasti verejného stravovania a ubytovacích služieb cítia už aj tak nižší počet návštevníkov z krajiny našich severných susedov. Poľská vláda totiž poskytuje svojim občanom príspevok, ak strávia dovolenku vo svojej krajine. Na otázku, či kvôli miernemu zvýšeniu cien zaznamenali pokles návštevníkov v zariadení, nám Ján Laurinec odpovedal: „Áno, zaznamenali sme, ale zatiaľ len veľmi mierny pokles klientov.“
„Nechceli sme rapídne zvýšiť ceny, tak sme ich zdvihli v priemere len asi o päť percent. Ako podnikatelia sa musíme prispôsobovať situácii, keď ceny vstupov rastú, ale na druhej strane vieme, že ľudia nemajú peniaze,“ informoval nás Jozef Košo z PUB 12 v Liptovskom Hrádku.
Mierne zdvihli ceny aj stravovania v hoteli Tatrín v Závažnej Porube. Ceny ubytovania zatiaľ nechali na pôvodnej úrovni. „Zatiaľ sme ceny za stravovanie mierne zvýšili o desať percent. Zvyšovanie cien sa snažíme robiť tak, aby to nebolo príliš bolestivé pre našich klientov. Ak sa nič nezmení, zrejme budeme musieť ceny o ďalších desať percent zvýšiť aj na budúci rok“, dozvedeli sme sa od Danky Krasničanovej, vedúcej hotela, ktorá dodala: „Na naše prekvapenie sme počas zimných mesiacov nezaznamenali úbytok klientov. Uvidíme, čo v tejto súvislosti prinesie letná sezóna.“ Všetci majitelia či vedúci zariadení tohto druhu sa zhodli v tom, že pri zvyšovaní cien postupovali veľmi citlivo, pretože vedia, aká je sociálna a ekonomická situácia v regióne a napokon na celom Slovensku. „Keby sme ceny rapídne zvýšili, tak by sme v reštauráciách či hoteloch ostali sami. A my sme tu predsa pre ľudí,“ hovorili.
Eva Petranová