Liptovský Mikuláš – účasnom období zvýšený záujem obchodníkov o čerstvé maslo. Postrehli totiž, že v dôsledku extrémneho sucha počas pastevného obdobia doja kravy menej a mlieko obsahuje menej tuku než zvyčajne. Opodstatnené sú aj obavy, či suchom oklieštené zimné zásoby objemových krmív nepriaznivú situáciu nepredĺžia.
Liptovská mliekareň vyrobila a predala v októbri menej čerstvého masla v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o dvanásť percent. Dobrou správou pre obchodníkov i spotrebiteľov je, že kvôli zvýšenej spotrebe masla v domácnostiach pri predvianočnom vypekaní zmenila mliekareň exportnú taktiku a 160 ton masla, ktoré v druhom polroku plánovala vyviezť, ostáva doma pre potreby tuzemského zásobovania. Informoval nás o tom generálny riaditeľ mliekarne Ján Blcháč.
„Dodávky masla výrobcovia krátia, avšak jeho nedostatok v našej obchodnej sieti vylučujem,“ konštatoval obchodný riaditeľ spotrebného družstva COOP Jednota Liptovský Mikuláš Michal Tužák. Podľa neho sa Jednota postarala, aby v jej 150 predajniach v ôsmich okresoch stredného a východného Slovenska čerstvé maslo nechýbalo.
O situáciu v zásobovaní čerstvým maslom sme sa zaujímali vo viacerých obchodoch v Liptovskom Mikuláši. Napríklad v supermarkete Hypernova nám vedúca oddelenia mliečnych výrobkov Tatiana Kováčová povedala, že až na malé výnimky všetkých päť dodávateľov dodáva maslo pravidelne a v požadovanom množstve. Vyslovila presvedčenie, že vďaka dobrej spolupráci s Liptovskou mliekarňou väčšie problémy v ponuke čerstvého masla neočakáva. Predsavzatia postarať sa o bezproblémovú ponuku čerstvého masla sú príznačné pre všetkých obchodníkov.
Niektorým však môže predsavzatia zvrátiť celková tendencia výrobcov čerstvého masla na Slovensku zhodnocovať mliečny tuk výrobou iných výrobkov. J. Blcháč poukázal na nepomer medzi výrobnými nákladmi a odbytovou cenou masla, v dôsledku čoho je jeho výroba pre mliekarne nerentabilná. Liptovská mliekareň ale práve v tomto období spracováva mliečny tuk na čerstvé maslo vo väčšom rozsahu ako v predchádzajúcom období, avšak na zvýšené objednávky odberateľov nemôže výrobca reagovať zvečera do rána.
Hana Orlíková