ľudí. Do miestneho kostola pravidelne chodieva 80 - 90 veriacich. V poslednom čase sa však situácia na evanjelickej fare vyostrila. Pred bohoslužbami vo štvrtok večer sa na fare objavil aj s poverovacou listinou novovymenovaný farár Miroslav Hargaš, ktorý nakoniec faru opustil so slovami: “Toto prekračuje rámec akejkoľvek, už len minimálnej slušnosti. Nebolo mi umožnené viesť služby Božie a nemienim sa dožadovať svojich kňazských práv arogantným spôsobom.“ Problém je v tom, že práceneschopnej farárke zatiaľ oficiálne nedoručili výpoveď a ona sa svojho zamestnania vzdať nechce.
Čo predchádzalo tejto patovej situácii? V stredu 26. novembra nám telefonovala do redakcie Jaroslava Zaťková, evanjelická farárka z L. Jána , vraj má toho už dosť, chce informovať médiá o tom, ako ju chcú zbaviť úradu, pretože je to, ako sa sama vyjadrila, „ako za eštebákov“.
V pondelok 24. novembra, podľa vyjadrení manželov Zaťkovcov, prišli do L. Jána na niekoľkých autách riaditeľ Generálneho biskupského úradu Vladimír Galo spolu s ďalšími predstaviteľmi evanjelickej cirkvi. Počkali na farárku Zaťkovú pri základnej škole, kde práve učila. Po skončení náboženstva vyšla z budovy na dvor. Muži k nej pristúpili so slovami: “Sestra farárka, chceli by sme s vami hovoriť o pracovných veciach.“ Na dvore boli deti, tak ich pani farárka poprosila, či by neprišli na faru, tam sa môžu v pokoji porozprávať. Ona vraj pôjde pešo. Hneď jej napadlo, že za ňou prišli kvôli rozviazaniu pracovného pomeru. Podľa zákona, keď niekto prevezme pred svedkom obálku s rozviazaním pracovného pomeru, rozhodnutie naberá platnosť. Tomu sa chcela farárka vyhnúť – zavolala mužovi Milošovi Zaťkovi, evanjelickému farárovi v Palúdkej a išla k jednej cirkevníčke. O chvíľu zazvonila celá „delegácia“ na fare, Zaťko im však neotváral a dohadoval sa so ženou na ďalšom postupe. Povedal jej, aby sa dala odviesť na neznáme miesto, preč z L. Jána. Keď si bol istý, že v L. Jáne už nie je, otvoril skupine mužov, ktorá medzitým pozorovala situáciu z áut a snažila sa dostať do fary. Hneď sa ho opýtali, kde má manželku. Odpovedal, že išla na návštevu k farníkom a že nevie kde je. Pýtali sa ho, kam ide. Odpovedal, že do Palúdzkej, kde mal v ten deň kňazské povinnosti.
A čo sa udialo, podľa manželov Zaťkovcov, v stredu 26. novembra ráno? Ku farskému úradu v Liptovskom Jáne prišiel Vladimír Galo s ďalšími predstaviteľmi evanjelickej cirkvi a tiež s Miroslavom Hargašom, ktorý je vymenovaný za námestného kňaza v L. Jáne. Na mieste boli aj policajti z L. Mikuláša, ktorých niekto privolal. Skupina mužov Zaťkovcov žiadala, aby ich pustili dovnútra a odovzdali im úrad. Farár Zaťko mal od práceneschopnej ženy v rukách poverenie zastupovať ju v čase jej práceneschopnosti. Odmietol mužov pustiť dovnútra. Žiadal ich, aby mu ukázali oficiálnu listinu, ktorá by ich oprávnila prebrať farský úrad. Nový farár nakoniec prevzal hospodársku budovu nachádzajúcu sa na pozemku fary, kde za sklo nalepili oznam – bez podpisu a bez pečiatky.
Evanjelického biskupa Igora Mišinu sme zastihli vo štvrtok v L. Mikuláši, kde nám na otázku „odvolania“ farárky Zaťkovej z L. Jána uviedol toto: “V cirkevnom zbore poklesla návštevnosť za posledné dva roky na 50 percent. Boli dva spevokoly, nie je ani jeden. Množia sa prípady, kedy sa ľudia nechceli ňou dať pochovať, sobášiť. Tieto napätia tam boli, trvá to dva roky. Pani farárke sme ponúkli prechod do iného cirkevného zboru.“
Na omši vo štvrtok prítomní veriaci (dve staršie panie a mladé dievča za varhanmi) zhodne tvrdili, že do kostola na bohoslužby chodí stále toľko ľudí ako predtým. A čo sa týka zborov, nuž, v jednom spievali staršie ženy, ktoré už nevládzu a v druhom muži, ktorí akosi nemajú čas. Preto spevokoly viac nefungujú. Svoju pravdu majú v tomto spore obe strany. O tom, ktorá z nich je objektívnejšia, rozhodne čas a možno aj súdy.
Laco Gašpar