Liptovský Mikuláš - n a vnuk, ktorí minulý štvrtok 25. septembra otvorili spoločnú výstavu v Galérii Petra Michala Bohúňa v L. Mikuláši. Uviedol ich kurátor Ľudo Petránsky a vystúpenia tanečníkov a hudobníkov zo Základnej umeleckej školy Jána Levoslava Bellu v L. Mikuláši.
Milan Ormandík (1943) je sochárom, ktorý písal dlhé roky históriu kremnickej školy umeleckého priemyslu. Svojimi rukami hnieti hlinu, pláty z nej vrství a necháva opadávať. Na epoxitové plastiky znázorňujúce mor či Venušu nanáša patinu pripomínajúcu bronz. Keďže v L. Mikuláši vystavuje prvýkrát, predstavuje prierez celou tvorbou. Medzi vystavenými plastikami a reliéfmi je aj predloha jeho diplomovej práce, ktorá mala dva metre – Gaugu. Pred štyrmi týždňami dokončil Milan Ormandík terakotového Chárona v dvoch dieloch. Postava Chárona je v prvej plastike verná mytológii, no v druhej ju autor znázorňuje s posunutým významom. Cháron, prevážač mŕtvol do záhrobia, je sám mŕtvy.
Marek Ormandík (1968) spolupracuje s kurátorom výstavy Ľudom Petránskym už dlhé roky. Do oka si padli ešte za študentských čias Mareka Ormandíka na VŠVU v Bratislave. Autor sa predstavil olejovými a akrylovými maľbami a tiež perokresbami. V jeho prácach dominuje Kristus a mesiáš. Podľa kurátora Ľ. Petránskeho je jeho tvorba expresívna, figurálna a svetom posledných večier maliar znázorňuje svet ľudských rozhodnutí. Autor sám tvrdí, že nie je len jeden pohľad na vec, čo demonštruje nadhľadom a ironizáciou. Dramatickú a vážnu biblickú tému zľahčuje zdanlivými banálnosťami. Tie sú zreteľné najmä v kvetinových motívoch a mozaikách, ktoré kladie do pozadia. Zobrazeného Judáša napríklad adoruje tým, že ho omotá kvetinkami. Marek Ormandík odmieta jednoznačný výklad viny dobra či zla.
Spoločnú výstavu otca a syna videli na premiére vo februári tohto roka v Bratislave, neskôr v Kremnici a do 30 októbra ju môžete navštíviť v Galérii P. M. Bohúňa v L. Mikuláši.
Naďa Kubányová