Pracovníci Pedagogicko - psychologickej poradne (PPP) v L. Mikuláši už od roku 1997 pravidelne mapujú drogovú scénu v okrese, ale aj iné javy, ktoré akýmkoľvek spôsobom súvisia s negatívnymi protispoločenskými tendenciami v živote najmä školopovinnej mládeže. Pozitívny ohlas verejnosti, hlavne z radov rodičov a pedagógov povzbudzuje pracovníkov PPP k ďalším aktivitám a prieskumom.
Prieskum aktuálnej drogovej scény v okrese sme v školskom roku 2002/2003 realizovali na 13 základných (643 respondentov) a 4 stredných školách (276 respondentov). Dotazník opäť zahŕňal
7 oblastí života mladého človeka (trávenie voľného času, hodnotový rebríček, problémy vzťahujúce sa na sociálne prostredie a sociálne prostredie respondentov, rovesnícke skupiny, zneužívanie legálnych a nelegálnych drog, osobné názory respondentov nielen na problémy súvisiace so závislosťou).
Na základe spracovaných výsledkov prieskumu zisťujeme, že v oblasti zneužívania legálnych a nelegálnych návykových látok dochádza k štatisticky významnejším posunom v porovnaní s uplynulým školským rokom pri zneužívaní marihuany a heroínu. Kým na ZŠ zaznamenávame pozitívny posun k lepšiemu, negatívne je poznanie, že medzi stredoškolskou mládežou stúpla spotreba marihuany. O 2 percentá stúpol počet experimentujúcich užívateľov a až o 7,7 percenta pravidelných a častých užívateľov marihuany. Stúplo aj percento užívateľov tabakových výrobkov medzi stredoškolákmi. K pravidelnému zneužívaniu heroínu sa priznáva 1 percento stredoškolákov.
Pri zisťovaní, aké nelegálne drogy sa dajú u nás zaobstarať, sme zaevidovali štatisticky významné rozdiely v odpovediach žiakov ZŠ a študentov SŠ. Kým žiaci ZŠ uviedli, že im ponúkli alkohol, cigarety a marihuanu, študenti SŠ uvádzali širší sortiment nelegálnych drog. Až 26 percent opýtaných uviedlo, že im ponúkli marihuanu, 3 percentám heroín, dvom percentám LSD, jednému extázu a dvom percentám pervitín. Študenti stredných škôl uviedli ako jeden z mnohých zdrojov získavania drog aj zdroj blízky škole. Pri rozhovore nepriamo naznačili, že niektorí z nich majú skúsenosti s dílerstvom.
Štatisticky mimoriadne významný posun sme zaznamenali v oblasti šikanovania. Keďže nám niekoľkoročné štatistiky hovorili o tom, že až vyše 40 percent žiakov na našich školách sa už stretlo so šikanovaním a tento fenomén mal ešte z roka na rok narastajúcu tendenciu, pracovníci poradne v uplynulých školských rokoch významne posilnili preventívne aktivity zamerané na šikanovanie. Cielene sa pracovalo so všetkými zainteresovanými osobami, no najväčšie úsilie sme investovali do metodickej práce s učiteľmi. Odborné aktivity sme uskutočňovali veľmi širokospektrálne (od zverejnenia rôznych metodických listov až po zážitkové aktivity pre deti). V spolupráci s Metodicko–pedagogickým centrom v B. Bystrici odlektorovali pracovníci poradne v L. Mikuláši v dvoch krajských a v dvoch okresných mestách cyklické vzdelávanie pre učiteľov Ako predchádzať šikanovaniu detí. Podľa aktuálnych zistení v šk. roku 2002/2003 má šikanovanie v našom okrese výrazne klesajúcu tendenciu. Okrem prevencie šikanovania bola cielenejšia individuálna aj skupinová primárna aj sekundárna prevencia, ktorú sme poskytovali deťom a mládeži prostredníctvom oddelenia centra výchovnej a psychologickej prevencie zriadenej pri PPP od januára 2003. S veľkým ohlasom na základných aj stredných školách prijali sociometrické prieskumy zamerané na identifikáciu problémových jedincov v kolektívoch a následné skupinové vedenie detí s výchovnými ťažkosťami.
Z bohatej ponuky činnosti poradne v uplynulom šk. roku okrem psychometrie, psychoterapie a psychokorekcie v rôznych indikovaných prípadoch, poradenstva v profesionálnej orientácii, tréningov sociálnych zručností, poradenstva v osobnostnom a vzdelávacom vývine a podobne, bola mimoriadne bohatá prednášková a lektorská činnosť odborných pracovníkov poradne. Bolo odlektorovaných 183 hodín pre rôzne učiteľské, detské a rodičovské kolektívy.
Najžiadanejšími témami v uplynulom šk. roku boli:
Integrácia detí so špeciálno pedagogickými potrebami v pod-
mienkach ZŠ a SŠ, Emocionálna inteligencia a možnosti rozvoja EQ, Poruchy učenia a správania
Nadané deti, Tolerancia, sebazpoznávanie, prevencia šika-
novania, Tréma, strach zo skúšky – psychologická príprava na prijímacie pohovory, Drogy – možnosti prevencie v rodinách a podobne.
Vekové rozpätie klientov PPP v Lipt. Mikuláš sa stále viac rozširuje. Stále väčšiu pozornosť venujeme okrem školopovinných žiakov aj adolescentom v podmienkach stredných škôl. Objavujú sa však stále naliehavejšie žiadosti o pomoc a spoluprácu aj z radov vysokoškolákov. Na základe približovania sa nášho právneho systému k európskemu právu sa menia aj niektoré legislatívne normy v školstve.
Vysokoškoláci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami napr. z dôvodu dyslektických ťažkostí budú mať právo tiež na individuálne študijné plány v tých predmetoch, v ktorých ich výkony môžu byť výraznejšie obmedzené z dôvodu poruchy. Samozrejme plány bez odbornej pokračujúcej reedukačnej starostlivosti by boli samoúčelné.
Práca PPP je z roka na rok náročnejšia a rôznorodejšia. Pracovníkov zariadenia však motivuje prehlbujúca sa dôvera širokej verejnosti.
Erika Straková,
riaditeľka PPP