dagógov, nešlo by to bez vašej pomoci, milí rodičia a ani bez pomoci sponzorov, ktorí nám v tomto neľahkom období pomáhajú...„
A Základná škola Márie Rázusovej-Martákovej v Liptovskom Mikuláši dnes oslávila 25. rokov, odkedy sa prvýkrát otvorili jej brány školopovinným... Pri tejto príležitosti usporiadali v stredu
4. 6. v Dome kultúry v Liptovskom Mikuláši slávnostnú akadémiu, na ktorej sa prezentovali žiaci, učitelia aj vychovávatelia.
Ty jsi má, športová
V starej Vrbici postavili školu, bola to udalosť, pretože dovtedy sa v mikulášskych základných školách učilo na tri zmeny. Od roku 1980 sa škola zamerala na výchovu a trénovanie hráčov ľadového hokeja, otvorili sa totiž hokejové triedy a vyberalo sa spomedzi skutočnej kvality... jej absolventi hrajú v zahraničí, a na krku mali zavesené medaily z majstrovstiev sveta: Bača či Uram zlato a naposledy Sejna bronz. Jozef Sasko, tréner hokejistov - žiakov školy, rozlišuje kvalitu a silu jednotlivých ročníkov podľa toho, či sa robil nábor alebo výber. A situácia oproti začiatkom, keď chrániče, prilby či hokejky nakúpil štát, dnes ozaj nie je ľahká, hokej sponzorujú predovšetkým rodičia.
Douč sa...
kam ide čiarka a diktáty budeš písať výborne. Aj to je jedna
z priekopníckych myšlienok, ktorú na 1. stupni pred siedmimi rokmi zaviedla vtedajšia riaditeľka Zuzana Štricová. Rodičia prvákov na začiatku školského roka písomne hlasujú, či súhlasia so slovným hodnotením. Zatiaľ sa stalo len raz, že nesúhlasila nadpolovičná väčšina. Prvý impulz alternatívneho hodnotenia dostali učitelia na prvom stupni zo súkromných škôl
z Martina a Oravy. Dnes si to učitelia pochvaľujú preto, lebo môžu dieťaťu lepšie priblížiť, čo vedelo a čo nie, pričom ho nepotupia „stoličkou„ alebo „guľou„ a zároveň aj rodič vie, na čom jeho školáčik je (vedomosti sa vyhodnocujú aj percentuálne či pri tých mladších obrázkami a pečiatkami). Dôkazom flexibility učiteľov na 1. stupni sú aj pravidelné mesačné konzultácie s rodičmi - dva razy do roka aj za prítomnosti detí. Na otázku, či pre deti zvyknuté na slovné hodnotenie nie je známka v piatom ročníku šokom, odpovedala riaditeľka Alena Ridzoňová: „Nie, deti sa v prvom polroku adaptujú na známky a obyčajne majú na druhom stupni rovnaký prospech ako na prvom. Výkyvy, prípadne zlomy v prospechu môžu prísť spolu s pubertou...„
Deti - zákonodarcovia?
Éru detského parlamentu nastúpila škola pred viac ako štyrmi rokmi. Každá zo sedemnástich tried od štvrtého ročníka si raz v roku zvolí svojho zástupcu aj jeho náhradníka. Vedie ich učiteľka Oľga Brádlová, zasadajú každý mesiac a sú „pravou rukou„ vedenia školy. Pomáhajú pri organizovaní podujatí či olympiád. V parlamente obhajujú pripomienky a návrhy svojich spolužiakov a vedenie školy ich názory rešpektuje...
Vrbici môjho detstva
napísala Mária Rázusová-Martáková - patrónka základnej školy, ktorej čestné meno prepožičalo škole ministerstvo školstva už pred piatimi rokmi. Jej básne i poéziu ďalších liptovských básnikov recitovala na slávnostnej akadémii Kvetoslava Staroňová. Žiaci vystúpili s bohatým programom. Spevom, tancom, scénkami sa prezentovali mladšie deti. Predstavili sa aj hokejisti (keď spievali Nech bože dá - hymnu „zlatých chlapcov„ - nabitá veľká sála kultúrneho domu sa nadšene pridala). Predviedla sa aj jedna z dvojičiek Mačalových - ukážkou z modernej gymnastiky - no či je to Peťa alebo Paťa nedokázali na sto percent potvrdiť ani v hľadisku sediace učiteľky.
Školu dostaval
Prvý menovaný je Matej Klobušiak, dlhoročný riaditeľ základnej školy pri mikulášskom gymnáziu. Na dôchodku je rovných 25 rokov, teda presne toľko, koľko sa dožíva Základná škola Márie Rázusovej-Martákovej. Chodí do nej „na stravu„, a páčia sa mu deti rovnako aj zachovaný nábytok, ktorý ešte zadovážil on, a kým nebola škola postavená, uskladňoval ho
v Iľanove u ujčeka Dzúrikovie.
O hospodárenie sa stará
Zriaďovateľom školy je mesto, lepšie povedané oddelenie školstva a to vedie Július Lichardus, ktorý sa na akadémii tiež zúčastnil. Na našu otázku, či by mohlo oddelenie ovplyvniť zavedenie slovného hodnotenia na ďalších šiestich školách
v meste odpovedal: „Do toho sa hovoriť nedá, pretože škola si môže zvoliť systém slovného hodnotenia na základe dobrovoľnosti a rozhodnutia pedagogickej rady...„ On osobne takému štýlu hodnotenia drží palce a bol by rád, keby sa rozšíril na čo najväčší počet škôl. Deťom by to mohlo pomôcť pri ďalšej sebarealizácii v živote.NAĎA KUČEROVÁ