Liptovský Mikuláš - lášske galérie: Art Galéria u Bullov pozýva do 30. 6. na výstavu Ernesta Špitza; v malej sieni Galérie Petra Michala Bohúňa je zasa do 6. 7. nainštalovaný výber vyše 100 čiernobielych i farebných fotografií súčasného nemeckého autora Siegfrieda Meckleho.
Art Galéria u Bullov zachováva svoj vysoký výstavný štandard prezentácií umeleckých diel, vyberaných výhradne zo súkromných zbierok. Výstava výberu z tvorby trnavského rodáka Ernesta Špitza (narodil sa v roku 1927, zomrel
v Prahe v roku 1960) prezentuje vyše 20 obrazov: malieb i kresieb, štúdií. Špitz, študent Želibského i Mudrocha, ostáva už pár desiatok rokov neprávom v tieni slovenského galerijného života –
v L. Mikuláši sa jediná samostatná komplexná výstava jeho diela uskutočnila v roku 1981. Počin Art Galérie u Bullov je vo svojej originalite súčasne výborným štartom kultúrneho leta
v Liptove, navyše zámer majiteľa galérie je doplniť výstavu a „vyviezť„ ju aj do iných slovenských miest. Na výstave najviac zaujali precízne Špitzove kresby (tušom, pastelom, ceruzou), predstavujúcu hlavne v portrétnej tvorbe snahu o maximálne realistický obraz. Rozsahom síce skromná, ale obsahom bohatá paleta vystavených obrazov poskytne príjemný umelecký zážitok a oddych určite každému návštevníkovi malého výstavného priestoru priamo v centre L. Mikuláša.
Meckleho výstava s názvom Obrazy z ciest (Photosynthese – Camera Obscure) je pestrou prehliadkou fotozáznamov autora z jeho ciest po blízkej i ďalekej cudzine, doplnenou aranžovanými pracovnými portrétmi, farebnými štúdiami štruktúr aj zrelými dokumentmi. Výstava vznikla na prvý pohľad kuriózne – bývalý riaditeľ galérie, PhDr. Karol Maliňák, sa s Mecklom náhodne stretol pri paraglajdingu, Meckle mu predstavil svoje fotografie, a výstava v autorskej koncepcii bola dohodnutá. Prezentácia Meckleho fotoumenia je v našich končinách zaujímavá hlavne tým, že návštevníkovi galérie ponúka skutočne široký priestor na pozorovanie, meditáciu, analýzu, zamyslenie sa. Veľkorozmerné farebné fotografie z Egypta, pre ktoré je príznačné dynamické rozostrenie a skvelá farebná kompozícia, sú pastvou pre oči; čiernobiele, rozmerovo skromné snové snímky z koncentračného tábora Osvienčim zasa poskytujú dostatok priestoru pre hĺbku zamýšľania sa. Z bohatého výberu bavorského autora v strednom veku si každý môže spraviť svoj intímny výber. A aby výstava bola ešte zaujímavejšia a príťažlivejšia, Meckle niektoré fotografie vymieňa za nové, čím len stále viac dráždi naliehavé oko návštevníka.
MARTIN IVANKIN