„Naposledy sme cenu lístkov menili pred dvoma rokmi, ale kvôli stratovosti Mestskej autobusovej dopravy v roku 2001 a 2002, sme nútení prikročiť k zvýšeniu ceny za prepravu. Je to aj dôsledok nárastu cien pohonných hmôt i náhradných dielov a materiálov. Niektoré zdraželi až o 200 percent,„ skonštatoval Jozef Sivák, dopravno-technický námestník Slovenskej autobusovej dopravy v Liptovskom Mikuláši.
Pod zvyšovanie cien v MAD sa nepochybne podpísala aj skutočnosť, že z dvadsiatich autobusov je devätnásť už po dobe ekonomickej životnosti. Priemerná životnosť autobusu je okolo 8 rokov. Tie mikulášske však majú v priemere 13,3 roka, pričom najstarší je až 19-ročný. Všetky si teda podľa J. Siváka vyžadujú neustále investície do opráv.
„Keby sme chceli obnoviť vozový park, potrebovali by sme 76 mil. Sk. Zatiaľ nemáme na tento účel ani korunu. Preto sa snažíme kupovať staršie autobusy v dobrom stave od iných dopravných spoločností a nahrádzať nimi naše najstaršie vozidlá. Takto sme vlani kúpili jeden autobus,„ povedal J. Sivák.
Koľko teda od 1. marca zaplatí cestujúci v MAD? Obyčajný lístok pri platbe v hotovosti bude stáť 10 Sk. Ak použije dopravnú kartu, bude to 8 Sk. Polovičný lístok bude stáť 5 Sk, s kartou 3 Sk. „Podstatné je, že napriek zmene ceny nedôjde v týchto dňoch k redukcii pravidelných spojov. Predpokladáme ale, že po zvýšení cestovného počet ľudí využívajúcich MAD poklesne. Preto budeme nútení po určitom čase prehodnotiť efektívnosť jednotlivých spojov,„ tvrdí J. Sivák.
Ako sme sa dozvedeli od J. Siváka, vplyv na cenu cestovného lístka v MAD má aj fakt, že zo strany štátu nie sú vykryté zľavy na bezplatnú dopravu. Pre príklad: V minulom roku prepravili v MAD v Liptovskom Mikuláši až 165 tis. cestujúcich bezplatne.
Podnik Slovenskej autobusovej dopravy v Liptovskom Mikuláši prevádzkuje aj MAD v Ružomberku. V tomto meste údajne k zvýšeniu ceny zatiaľ nedôjde. Je ale predpoklad, že sa tak stane v priebehu roka 2003. ZUZANA ZIMÁNIOVÁ