Demänovská Dolina - hu k ochrane prírody bola hlavnou témou 31. Dní lanoviek a vlekov v Demänovskej Doline, ktoré sa konali v utorok a stredu (19. a 20. 11.).
Búrlivú diskusiu medzi účastníkmi však rozprúdila legislatíva. „Sme sklamaní. Čakali sme, že vláda pripraví zákon o bezpečnosti na horách, ktorého súčasťou mali byť aj lyžiarske trate. Doteraz totiž neexistuje pojem prevádzkovateľ lyžiarskej trate. Namiesto toho sme sa dočkali zákona o horskej službe,„ uviedol Ján Gavalier, predseda predstavenstva záujmového združenia LAVEX. Ústredný náčelník horskej služby Milan Sekelský si však myslí, že zákon o horskej službe bol potrebný. Podľa neho to nie je zákon, ktorý by mal riešiť problémy cestovného ruchu. „Odzrkadlila sa v ňom snaha zriadiť prvú profesionálnu horskú službu, ktorá bude zodpovedná za celé horstvo Slovenska. Nechápem preto rozhorčenie, že zákon skomplikoval život prevádzkovateľom lyžiarskych tratí, aj keď ukladá každému z nich mať horskú službu alebo vyškolený personál.„ Ján Gavalier si však myslí svoje: „Päť rokov sme pracovali na tom, aby sa lyžiarske trate dostali do nejakej polohy v rámci zákona o bezpečnosti na horách. Neboli sme informovaní o tom, že sa chystá úplne nová legislatíva. Takto naša práca vyšla nazmar.„ Diskusia priniesla jednoznačný záver. Prevádzkovatelia stredísk vyzvali prítomného predstaviteľa Ministerstva hospodárstva, aby sa tento rezort ujal prípravy zákona o bezpečnosti na horách.
Na 31. Dňoch lanoviek a vlekov sa hovorilo aj o pripravenosti lyžiarskych tratí na zimnú sezónu 2002/2003. LAVEX v súčasnosti zastupuje 200 organizácií prevádzkujúcich horské dopravné zariadenia - lanovky, lyžiarske vleky a trate v 17 zimných strediskách medzinárodného významu, 37 horských strediskách národného a regionálneho významu i 250 strediskách menšieho významu. Technické zasnežovanie má 54 stredísk, v ktorých zasnežujú vyše 190 kilometrov tratí na ploche 360 hektárov.
Slovensko má podľa údajov LAVEXu najlepšie podmienky na rozvoj cestovného ruchu zo všetkých krajín bývalého východného bloku. Po niekoľkých rokoch stagnácie, ktorú zapríčinil hlavne nedostatok financií na obnovu zastaranej horskej dopravnej techniky, ale aj zákony brániace rozvoju stredísk, začalo na lepšie časy svitať už vlani. Prvou lastovičkou bola rozsiahla investícia Skiparku Ružomberok do 8-miestnej kabínkovej lanovky a 4-miestnej sedačky ako aj do rozšírenia zasnežovania a vybudovania reštaurácie. ZUZANA ZIMÁNIOVÁ