vy, milí čitatelia prostredníctvom svojich otázok, sme spovedali primátora Liptovského Hrádku a predsedu Združenia miest a obcí Liptova Júliusa Medvediho.
Viacerí poprední politici presadzovali - údajne v súlade s hranicami historických regiónov - územno-správne členenie na 12 celkov. V rozpore s tým bolo a je na Slovensku oveľa viac prírodných a historických regiónov. Pri zdôvodňovaní svojich návrhov spomínaní politici argumentujú i nesúladom názvu regiónov napríklad s názvom hradu (Spišský hrad na Šariši). Nespomenuli ale obec Liptovská Teplička v Spišskom regióne či Podbanské. Nepatria tieto obce a územia do Liptova?
Územné členenie verejnej správy po stáročia prechádzalo zmenami pod vplyvom najrôznejších faktorov. Od hradských španstiev, cez stolice, dištrikty, slúžnovské úrady, župy, veľžupy, kraje, obvody, okresy, až po dnešné VÚC.
V demokratickej spoločnosti motívom pre zmeny by už nemali byť mocenské chúťky založené na honorácii a chamtivosti, ale na pragmatických prístupoch k vecným riešeniam s vysokým efektom. Podľa takýchto kritérií aspoň v období prístupového procesu do EÚ a etablovania sa v novom prostredí by pre Slovensko bolo najvhodnejším usporiadaním územného členenia 12 regiónov, z ktorých určite 11 nedosahuje 75% priemerného HDP v EÚ. Podbanské je na dobrej ceste patriť do okresu Liptovský Mikuláš a Žilinského kraja, čo je potvrdené de jure, de fakto je potrebné vykonať zmenu hraníc okresu a kraja v tomto území. Dane z majetku a miestne poplatky už plynú do kasy obce Pribylina. Obec Štrba aj Teplička sú komunikačne vhodnejšie naviazané na Svit a Poprad ako na Liptovský Hrádok a Liptovský Mikuláš.
Prečo už nebudete kandidovať na primátora v L. Hrádku? Ostanete naďalej predsedom Združenia miest a obcí Liptova?
Rozhodnutím nekandidovať vyjadrujem najmä svoju politickú zodpovednosť za nezvládnuté procesné konanie vo veci odčlenenia Dovalova od mesta Liptovský Hrádok. Nebol som zástancom tohto odčlenenia, lebo dávam prednosť integrácii a partnerstvu pred štiepením, ale rešpektoval som vôľu obyvateľov Dovalova žiť v samostatnej obci.
Úlohou Mestského úradu však bolo zvládnuť proces odčleňovania nezávisle od výsledku s profesionálnou zodpovednosťou aj vo vzťahu k meniacim sa zákonom. Táto neobratnosť zmarila ambíciu Dovalova. Napriek pochybnostiam som uveril, že nemôže ísť o chladnokrvné kalkulovanie „čím horšie tým lepšie„ aj v tomto prípade. Je iróniou, či plánom a cynizmom osoby vecne zodpovednej za tento proces kandidovať v blížiacich sa voľbách na úrad primátora mesta?
Stanovy neumožňujú vykonávať funkciu predsedu ZMOL inej osobe ako starostovi, resp. primátorovi členskej obce či mesta.
Čo vám priniesli a čo zobrali tri volebné obdobia vo funkcii primátora?
Funkcia primátora poskytuje azda najširší záber pôsobnosti v dotyku s reálnym životom. Je dôverníkom aj v najintímnejších veciach, je svedkom chudoby aj bohatstva, je hromozvodom všetkých nepríjemností v meste, je aj honoráciou, na ktorého hlavu sa sype sláva aj keď sa o ňu veľmi nezaslúžil. Pre mňa bola takáto príležitosť veľkým obohatením, za čo ďakujem všetkým, ktorí mi to umožnili.
Čo budete ďalej robiť, keďže už nezasadnete do primátorského kresla?
Zákon vidí úlohu primátora ako výkon verejnej funkcie, do ktorej je zamestnávateľ povinný úspešného kandidáta vo voľbách uvoľniť a po ukončení tejto funkcie opäť zobrať späť. Mám v úmysle sa vrátiť k svojmu pôvodnému zamestnávateľovi a zároveň hľadať príležitosti, kde by moje skúsenosti mohli byť užitočné, ak bude o ne záujem. -zz-