Liptovský Mikuláš - Liptovskom Mikuláši Ing. Jaroslav Lehotský poradu všetkých pracovníkov. Jej hlavnou témou bolo bilancovanie uplynulého obdobia s dôrazom na splnenie úloh pri prechode kompetencií zo štátnej správy na samosprávu. J. Lehotského sme preto požiadali o krátky rozhovor zameraný na výsledky hodnotenia.
Pán prednosta, aká bola situácia pri prechode kompetencie školstva?
V dôsledku poklesu zapísaných detí do materských (MŠ) a základných škôl (ZŠ) bolo nevyhnutné vykonať viaceré racionalizačné opatrenia, pričom sme museli znížiť počet tried a riešiť i nadbytočnosť zamestnancov. V rokoch 1998 - 2002 sa počty detí zapísaných do MŠ znížili o 504 a do 1. ročníka ZŠ o 188. Celkovo sa počet žiakov ZŠ znížil o 692. Pokles detí v MŠ sa následne prejavil aj
v nadbytočnosti 45 pedagogických zamestnancov a v ZŠ to bolo 63 učiteľov a 6 vychovávateľov.
S účinnosťou od 1. 7. 2002 prešla z okresného úradu (OÚ) na mestá a obce hospodársko-riadiaca funkcia. OÚ teda odovzdal samosprávam všetko, čo súvisí
s financovaním škôl a školských zariadení, ich prevádzkou a majetkom. K 30. 6. sme mali
v zriaďovateľskej pôsobnosti 125 škôl a školských zariadení, z ktorých 28 malo právnu subjektivitu. K 1. 4. sme školám odovzdali do správy pozemky, budovy ako aj pomernú časť rozpočtu, vydali sme zriaďovacie listiny a schválili ich vnútornú organizačnú štruktúru. Toto všetko sme robili preto, aby prechod bol čo najlepší a aby sme aj do učiteľských kolektívov vniesli pokoj a pomohli samospráve.
Do správy ktorých zriaďovateľov teraz patria jednotlivé školské subjekty?
Do pôsobnosti samosprávneho kraja prešla Škola v prírode Huty a do pôsobnosti miest a obcí 122 škôl a školských zariadení. Pedagogicko-psychologická poradňa ostala v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ. Za všetky subjekty bolo treba vypracovať delimitačné protokoly. S radosťou môžem konštatovať, že všetky boli zo strany miest a obcí podpísané, čo svedčí o zodpovednom prístupe zamestnancov nášho odboru financií pri ich spracovávaní.
Ako to vyzerá so zadlženosťou objektov?
Vnútorná zadlženosť predstavuje podľa odhadu 75 750 tis. Sk. Správcom rozpočtovej kapitoly je krajský úrad, ktorý pri prideľovaní finančných prostriedkov prihliadal viac na svoje priority v strednom školstve, ako v základnom.
Bilancovali ste na porade aj investičné akcie?
Áno. Pri tejto príležitosti musím podotknúť, že okres získal
v rokoch 1998 - 2002 91 898 tis. Sk. Investovali sme ich do ZŠ Važec, prístavby ZŠ vo Východnej, rekonštrukcie plochej strechy, výmeny kotlov v ZŠ L. Ján, plynofikácie MŠ Kláštornej v Okoličnom, výstavby plynovej kotolne OÚ v L. Mikuláši, rekonštrukcie strechy na Kollárovej ulici, plynofikácie ZŠ Okoličné a plynofikácie kotolne MŠ Važec.
Na zabezpečenie plynofikácie kotolne ZŠ na Demänovskej ceste v L. Mikuláši sme opakovane žiadali financie zo Štátneho fondu životného prostredia, a to od roku 1999. Až v druhom polroku 2001 sme získali 700 000 Sk.
V roku 2002 bola finančná čiastka zvýšená o 650 000 Sk. Tým bolo možné začať s realizačnou fázou po predchádzajúcom ukončení verejnej súťaže na dodávateľa stavby. Medzi prioritné stavby patrila aj kotolňa ZUŠ v L. Mikuláši, ktorá bola v havarijnom stave. V roku 2000 sme zabezpečili generálnu opravu v náklade 83 tis. Sk. Napriek tomu sa kotolňu nedarilo udržať prevádzky schopnú.
V minulom roku sme žiadali financovať jej rekonštrukciu v rámci projektu Rozvojové priority v oblasti základných a stredných škôl a školských zariadení. Zavádzajúco teda zaznievajú tvrdenia zo strany mesta, že až teraz sa presvedčili o skutočnom stave preberaného majetku, keď obsahom delimitačných protokolov vypracovaných OÚ je aj vyčíslenie nevyhnutných investícií a opráv. -zz-