Liptovský Mikuláš - bol ústrednou postavou Filmového kultúrneho leta II., ktoré sa v Kine Nicolaus v L. Mikuláši odohralo v pondelok 19. júla. Napriek tomu, že sa tento známy európsky filmový tvorca podujatia nezúčastnil osobne, návštevníkom kina sa predstavil prostredníctvom svojej série troch odohraných filmov.
Prvým z nich bola Zasľúbená krajina na námet rovnomenného románu nositeľa Nobelovej ceny Wladyslawa Stanislava Reymonta. Panoráma rozvíjajúceho sa priemyselného veľkomesta Lodž na konci minulého storočia zobrazila najmä formovanie poľsko-nemeckej priemyselnej oligarchie, dobu bezohľadného konkurenčného boja ako aj vykorisťovanie tvoriacej sa triedy proletariátu. Do tejto hektickej doby autor zakomponoval osudy troch priateľov reprezentujúcich najdôležitejšie národnostné zložky meštianskej vrstvy, ktorí v novej dobe nechceli stáť bokom. A práve tieto ústredné postavy milovníkom kvalitnej kinematografie detailne vykreslili dobu, v ktorej udávajú tón karieristi a človekom opovrhujúci „biznismeni„.
Vzápätí sa v mikulášskom kine začal odvíjať príbeh dvoch bratov - staršieho Boleslawa, ktorý žije na lesnej samote s malou dcérkou a spomienkami na predčasne zosnulú manželku a Stanislava, ktorý po rokoch prichádza do horárne uprostred brezového hája z ďalekej cudziny, kde si márne liečil pľúcnu chorobu. V snímke Brezový háj sa mal divák možnosť vžiť do psychológie postáv, tajomných pohľadov do ľudského vnútra, napätia medzi kontroverznými hrdinami, ktoré často vznikalo iba z nepochopenia či neschopnosti správne interpretovať počínanie druhých. Film z roku 1971 získal okrem iného hlavnú cenu Zlaté hrozno za réžiu najlepších poľských hraných filmov.
Krajina po bitke bol názov tretieho zo série diel Andrzeja Wajdu, ktorý návštevníkom kina predložil tému o existenciálnej situácii človeka žijúceho
v skepse a beznádeji. Ústrednou postavou je mladý poľský intelektuál Tadeáš, ktorému sa počas vojny podarilo prežiť hrôzy koncentračného tábora. Pod tlakom neznášanlivosti, ľudskej zlomyseľnosti a hysterického napätia medzi ľuďmi Tadeáš bojuje sám so sebou a až smrť blízkeho človeka ho prinavráti k citu voči ľudskému utrpeniu.
A prečo si organizátori druhého tohtoročného pokračovania Filmového kultúrneho leta vybrali práve snímky Andrzeja Wajdu? „Spomínané tri filmy vznikli v polovici sedemdesiatych rokov a vybrali sme ich preto, aby aj súčasná mladá generácia mala možnosť spoznať klasické diela poľskej kinematografie, ktoré svojho času formovali trend európskej filmovej tvorby. Hoci dnes sú už archívnymi snímkami, naďalej patria medzi vrcholné diela Andrzeja Wajdu,„ uviedol pre Liptov Martin Droppa, vedúci Kina Nicolaus. ZUZANA ZIMÁNIOVÁ