Kvačany - škole je názov projektu, ktorý realizovali v Základnej škole v Kvačanoch.
„Zdanlivo zložitý názov projektu, ktorý sme realizovali s podporou Nadácie pre deti Slovenska, uvedomujúc si, že všestranné zlepšenie podmienok života detí na Slovensku nemožno dosiahnuť bez rozvoja činnosti organizácií, ktorých cieľovou skupinou sú deti a mládež, v snahe účinne podporiť aktivity smerujúce k uskutočneniu všeobecne prospešných cieľov„, dozvedeli sme sa od Mgr. Antonie Matuškovej, učiteľky Základnej školy v Kvačanoch.
Ako teda projekt vyzeral v praxi? „Všetko sa začalo v júli minulého roku, keď deti absolvovali Prázdninové školské dvory, teda tri zaujímavé dni: Športový deň, Deň fantázie a Deň šikovnosti a zručnosti. V auguste projekt pokračoval Putovným turisticko-poznávacím táborom, v rámci ktorého deti spoznávali bližšie okolie Kvačian, Prosečnú dolinu, navštívili Múzeum liptovskej dediny v Pribyline, venovali sa rôznym druhom športu. V septembri si deti založili klub s názvom Kvapka. Stretávali sa pri spoločných hrách na hercov, novinárov, básnikov, maliarov, mímov, uvažovali o veciach dôležitých i menej dôležitých, rozvíjali svoju tvorivosť, naučili sa zmysluplne využívať svoj voľný čas, organizovať si prácu. Navštívili Múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši, Bohúňovu galériu, zúčastnili sa koncertov umeleckého súboru Lúčnica i tanečníkov miestnej Základnej umeleckej školy. Nezľakli sa ani výšky 1316 m. n. m. a zdolali Bielu skalu s jej krásnymi, bizarne tvarovanými vápencovými skalami. Absolvovali dvojdňové sústredenie na Hutách v Škole v prírode, kde docvičili svoje divadelné predstavenie, s ktorým sa na konci školského roku prezentovali pred svojimi spolužiakmi a učiteľmi„, informovala nás Mgr. Antonia Matušková.
Projekt mal na deti kvalitatívne veľký vplyv. Získali zdravé sebavedomie, naučili sa asertívnym spôsobom prejavovať svoje názory a myšlienky, tiež prijímať a tolerovať názory iných. „Okrem toho spoznali historické i kultúrne pamiatky svojho okolia, prírodné krásy a zaujímavosti regiónu. Naučili sa prejavovať si vzájomnú úctu a tiež vážiť si samých seba. Získali dôležité informácie o drogách, alkohole a iných závislostiach, vytvárali si postoje, debatovali o zdravom spôsobe života, o zmysle života a jeho hodnotách„, dodala Mgr. Antonia Matušková. (zoe)