Liptovský Mikuláš – A určite nepotešilo ani ľudí, ktorí na dopravu využívajú autobusy. Prakticky okamžite po zdražení nafty sa nielen po L. Mikuláši začali šíriť reči i o zvýšení ceny cestovného. Či naozaj pri cestovaní autobusom budeme musieť siahnuť hlbšie do vrecka, sme sa opýtali najpovolanejšej osoby – Ladislava Hološa, generálneho riaditeľa Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v L. Mikuláši.
„Len za prvých sedem mesiacov tohto roka našej spoločnosti zvýšením ceny nafty vzrástli náklady o približne tri koruny na liter nafty,“ hovorí na úvod L. Hološ. „Len v našej liptovskomikulášskej prevádzke to znamenalo zvýšenie nákladov o dva milióny korún,“ pokračuje. Spotrebu nafty za približne šesťsto tisíc korún sa podarilo znížiť úspornejšou jazdou vodičov. Podľa slov L. Hološa došlo v cestnej doprave i napriek zvýšeniu cien pohonných hmôt k paradoxnému javu: „Individuálna cestná doprava za posledné obdobie vzrástla. Cesty sú preplnené autami a v hromadnej doprave sme zaznamenali pokles cestujúcich. Len v L. Mikuláši sa za prvých sedem mesiacov tohto roku prepravilo o 45 tisíc osôb menej, podobne aj v Ružomberku, kde sme zaznamenali pokles o 36 tisíc osôb.“
Uvažujú teda v liptovskomikulášskej SAD o zvýšení ceny cestovného? „Kvôli poklesu cestujúcich neuvažujeme o zvyšovaní cien cestovného. Malo by to len jeden efekt, ktorým by bol ďalší pokles cestujúcich,“ vysvetľuje. Ako vidí budúcnosť autobusovej dopravy? „Som presvedčený, že zástupcovia a poslanci miest Žilinského samosprávneho kraja a slovenskej vlády by sa mali zamyslieť nad tým, ako podporiť verejnú hromadnú dopravu finančnými kompenzáciami, ktoré dopravcom zobrali,“ myslí si L. Hološ. Liptovskomikulášska SAD zvýšením spotrebnej dane zaplatila za prvých sedem mesiacov tohto roku za naftu navyše o 5,6 milióna korún. Zvýšením DPH o päť percent odviedla štátu ďalších takmer 8,5 milióna korún.
„Keby sme dostali vrátenú aspoň polovicu z tejto sumy, dokázali by sme zabezpečiť vyrovnané hospodárenie našej spoločnosti bez zvyšovania ceny cestovného. Ak nám prijímatelia daní, ktoré sme im odviedli, nebudú ochotní pomôcť, budeme musieť prehodnotiť rozsah spojov na jednotlivých linkách a obmedziť dopravu vo večerných hodinách a v dňoch pracovného voľna a pokoja,“ dodal L. Hološ na záver.