Liptovský Mikuláš/Ružomberok – Od 1. novembra sa aj hlavným kontrolórom v našom regióne odvíja plat od priemernej mesačnej mzdy zamestnanca národného hospodárstva, ktorá v súčasnosti predstavuje 14 500 Sk, vynásobenej koeficientom veľkostnej kategórie obce. Napríklad pre Liptovský Mikuláš platí koeficient 2,24. Novelizovaný zákon dáva zastupiteľstvám právomoc priznať kontrolórovi mesačnú odmenu do výšky 30 percent mzdy. Jej úpravou kompenzuje zákon obmedzenia hlavných kontrolórov v podnikateľských, straníckych a iných taxatívne vymedzených činnostiach. Mestské zastupiteľstvo Liptovského Mikuláša na októbrovom zasadnutí stanovilo hlavnému kontrolórovi odmenu na úrovni desať percent. Ružomberskí a liptovskohrádockí poslanci sa touto problematikou na zasadnutí mestského zastupiteľstva ešte nezaoberali.
Keď sme sa pokúšali dozvedieť konkrétnu výšku platu liptovskomikulášskeho hlavného kontrolóra, narazili sme na rôzne názory – zverejniť či nezverejniť výšku jeho platu. Hľadali sme preto odpovede na otázky. Porušíme zverejnením výšky platu zákon o ochrane osobných údajov? Alebo porušia zákon o slobodnom prístupe k informáciám tí, ktorí nám odmietnu poskytnúť informáciu? Ešte predtým, ako sme sa obrátili na právnika, vyšli sme do ulíc v Liptovskom Mikuláši a v Ružomberku a pýtali sme sa ľudí, či by ich takáto informácia v médiách zaujímala. Ochotne sa s nami porozprávali, ale nechceli prezradiť meno a keď sme ich požiadali o možnosť odfotografovať si ich, tak to rázne odmietli. „Samozrejme, že by som to chcela vedieť. Veď to ide z peňazí mesta, tak prečo by to malo byť tajné,“ vyjadrila sa dôchodkyňa z Ružomberka. „Zaujíma ma to, aj keď moja finančná situácia sa tým nezlepší. Ale ľudia majú vari právo na takéto informácie,“ povedal nám pán Jozef, takisto Ružomberčan. „Rokovanie mestského zastupiteľstva je verejné, o plate kontrolóra tam rokovali, tak prečo by jeho výška mala byť tajná,“ odpovedal otázkou mladý muž na námestí v Liptovskom Mikuláši a dodal, že verejná kontrola musí byť.
Advokát JUDr. Peter Janči z Liptovského Mikuláša nás informoval, že odpovede na otázky o porušeniach zákonov možno nájsť v právnych úpravách zákonov o obecnom zriadení a spomínaných dvoch: o slobodnom prístupe k informáciám a o ochrane osobných údajov. „Zákon o obecnom zriadení upravuje nielen postavenie, úlohy a predpoklady na výkon funkcie hlavného kontrolóra, ale aj priamo stanovuje spôsob výpočtu platu hlavného kontrolóra. Mestskému zastupiteľstvu umožňuje schváliť hlavnému kontrolórovi mesačnú odmenu až do výšky 30% z vypočítaného mesačného platu,“ dozvedeli sme sa od Petra Jančiho.
Podľa jeho slov preto možno povedať, že pri uvedení mena osoby hlavného kontrolóra mesta s poukázaním na zákonom stanovený spôsob výpočtu jeho platu, nejde o porušenie zákona na ochranu osobných údajov. Zákon si totiž môže každý pozrieť v Zbierke zákonov, pričom mestu, resp. obci zo zákona vyplýva povinnosť občanom sprístupniť na ich požiadanie jednotlivé čísla Zbierky zákonov. „Na druhej strane, v prípade zverejnenia mena osoby kontrolóra s konkrétnym číselným údajom výšky platu vrátane prípadnej odmeny môže dôjsť k zverejneniu jeho osobných údajov. Záleží ale aj na tom, akým spôsobom o jeho plate rozhodovali – či verejne, alebo s vylúčením verejnosti,“ dodal Peter Janči.