Liptovský Mikuláš – Aj liptovskomikulášskej Slovenskej autobusovej doprave (SAD) sa darí hromadnú autobusovú prevádzku udržiavať len maximálne úspornými opatreniami. Dokedy? „Súčasťou niektorých výmerov Ministerstva financií je aj určenie cien zľavneného cestovného pre sociálne slabšie skupiny občanov (detí, študentov, dôchodcov a podobne). Tento cenový výmer zakazuje dopravcovi požadovať od týchto cestujúcich plnú výšku cestovného. Keby všetky podniky SAD na Slovensku žiadali od každého cestujúceho rovnaké cestovné, ročne by im nevznikla viac ako dvojmiliardová strata,“ hovorí Ladislav Hološ, riaditeľ SAD v L. Mikuláši. Štát tieto vynútené straty kompenzoval vždy v priemere len do výšky 60 percent. „Tento model spôsobuje stav, že spoločnosti SAD svoje hospodárske výsledky ledva udržujú na nule. Nedoplatok vo výške takmer stopäťdesiat tisíc korún, ktorý je spôsobený nevybratými tržbami z dôvodu poskytnutých zliav od roku 2001 do septembra tohto roku, je vynútený sociálnou politikou štátu prenesenou čiastočne na plecia dopravcov.“
Podľa slov L. Hološa je tento stav v súčasnosti už absolútne neúnosný. „Ďalším ekonomickým úderom pre nás bolo zvýšenie ceny nafty. Tá tvorí až tretinu našich celkových nákladov. Oproti prvej polovici minulého roka sa nám náklady zvýšili o viac ako tridsaťtri tisíc korún. Hospodársku stabilitu našej spoločnosti sa nám podarilo udržať len maximálnymi úspornými opatreniami.“ Na trvalé neuhrádzanie strát zo sociálnych zliav v požadovanej výške môžu v budúcnosti doplatiť cestujúci. „Je celkom možné, že budeme musieť zredukovať rozsah verejnej autobusovej dopravy. Najviac by na to, samozrejme, doplatili cestujúci, pretože by sme počas víkendu a večerných hodín museli zrušiť pre nás niektoré stratové spoje. Súčasne by sme na dlhšie obdobie nemohli pristúpiť k výmene starých, už ekologicky nevyhovujúcich autobusov za nové,“ dodal L. Hološ, podľa ktorého liptovskomikulášska SAD urobí všetko pre to, aby našla riešenie tejto vážnej hospodárskej situácie.