Liptovský Mikuláš - Poslanec J. Bobák na novembrovom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Liptovskom Mikuláši označil deväťdesiatdeväťročnú ročnú výpožičku objektov bývalej Strednej vojenskej školy, alebo ich odpredaj za symbolickú korunu, za prehnané požiadavky zo strany Evanjelického gymnázia J. Tranovského (písali sme o tom v Liptove minulý týždeň). Zaujímalo nás, aký názor má na poslancove pripomienky Soňa Barániová, riaditeľka Evanjelickej základnej školy a spomínaného gymnázia.
Symbolický odpredaj – obojstranne výhodný
„Budovať kvalitnú bilingválnu školu znamená aj nemíňať donekonečna energiu na základné existenčné otázky – financie, priestory. Investovať do majetku, ktorý máte vypožičaný na krátky čas, alebo nie je právne váš – na to asi žiaden z dostupných zdrojov (Eurofondy, zahraniční partneri, cirkev) nemôže opodstatnene reagovať pozitívne. Nazdávame sa, že je seriózne symbolicky odkúpiť zdevastované objekty, zrekonštruovať ich, pričom by nás ako nadobúdateľa zaviazali, že v prípade zmeny účelu využitia objektov, alebo ich predaja. Je možný len spätný predaj pôvodnému vlastníkovi, teda mestu Liptovský Mikuláš rovnako za symbolickú korunu bez nároku na vrátenie investovaných prostriedkov. Nemáme čo meniť na tomto návrhu, pretože ho považujeme za obojstranne výhodný,“ stojí si za svojím návrhom Soňa Barániová.
Pri slove výsledky sa riaditeľka iba pousmeje
Poslanec Bobák povedal aj to, že ak má mesto školu nejakým spôsobom podporiť, treba počkať, kým bude mať nejaké výsledky. Hovoril o desiatich-dvadsiatich rokoch. Ako to vnímate vy? „Pracujem v školstve tri desiatky rokov a keď počujem slovo výsledky, iba sa pousmejem. Je výsledkom prijatie na vysokú školu – napríklad aj na takú, ktorá berie všetkých záujemcov, aby sa udržala? Alebo je výsledkom talentovaný jednotlivec vynikajúci v niektorom odbore, ktorý by vynikal, nech by absolvoval akúkoľvek strednú školu? Naším cieľom je v zmysle národného programu výchovy a vzdelávania vychovať človeka tak, aby sa naučil žiť medzi ľuďmi a cítiť sa medzi nimi dobre, je asi ťažko merateľný obvyklými kritériami. Keď však trváme na obvyklých kritériách, potom sme úspešní už teraz,“ tvrdí riaditeľka, pričom na ilustráciu uvádza fakt, že z 32 študentov tretieho ročníka nebilingválneho študijného zamerania pri týždennej dotácii siedmich hodín anglického jazyka 24 z nich vyhovelo náročným podmienkam testov Akadémie vzdelávania, ktorých pokračovaním je Oxfordský certifikát. Pritom z prvákov päťročného bilingválneho smeru až trinásť-štrnásť žiakov z každej triedy malo už po prvom roku štúdia rovnaké výsledky. „Keď tieto čísla zoberiem do úvahy, potom musím ako riaditeľka zabudnúť na drinu, ktorú rozbiehanie školy prináša a tešiť sa, že sa v Liptove podarila dobrá vec.“
Každé naj... je relatívne
Na mestskom zastupiteľstve na margo vašej školy primátor Alexander Slafkovský uviedol, že ste reálnou konkurenciou gymnáziu v Sučanoch, ktoré je najlepšie na Slovensku. Aj podľa vás je to tak? „Všetko je relatívne. Aj všetky naj – ktoré sa na Slovensku používajú. Pán primátor mal asi na mysli skutočnosť, že uchádzači o štúdium, ktorí sa v Sučanoch umiestnili niekde v tretine poradia úspešnosti, ale pre vysoký počet záujemcov neboli prijatí, u nás prijímacie skúšky neurobili. Ale zatiaľ to nemôžeme zovšeobecňovať. Zatiaľ viem len jedno, čo je isté, a to, že naši profesori, ktorí sa denne pripravujú s americkými lektorkami na výučbu svojho predmetu v anglickom jazyku sú nezaplatení nádherní fanatici a za to im, ako celoživotný fanatik rezortu, ďakujem,“ dodala na záver Soňa Barániová.