Jamník – Neschopnosť detí správne vyslovovať určitú hlásku či komunikovať s niektorými osobami a ďalšie poruchy reči, ale aj špecifické poruchy učenia sa pomáha deťom prekonávať Základná internátna škola v Jamníku pri L. Hrádku, ktorá minulý týždeň oslávila 35. výročie svojho vzniku. V internátnej škole pôsobí v súčasnosti 28 pracovníkov na čele s riaditeľkou Jankou Šúlekovou. Počet žiakov v tom-ktorom školskom roku sa pohyboval od 40 do 60. Štvrtkovej slávnosti s kultúrnym programom žiakov predchádzal v stredu odborný seminár o nových trendoch v terapii zajakavosti v podaní odbornej pedagogičky zo sesterskej bratislavskej školy Hany Lacikovej. Výsledky jamníckej školy, jednej zo štyroch na Slovensku, ktoré sa venujú rečovým poruchám detí, ocenila zástupkyňa Ministerstva školstva SR Viera Hauskrechtová a ďalší hostia vrátane rodičov žiakov. Existencia školy je nerozlučne spätá s menom jej zakladateľa Ota Mikesku, ktorého L. Hrádok zaradil in memoriam medzi osobnosti mesta.
Odbornú úroveň školy prezentuje tiež špeciálna pedagogická poradňa, ktorá pôsobí aj na vybraných základných školách v L. Mikuláši, L. Hrádku a v L. Jáne. Pod zriaďovateľskými „krídlami“ Krajského školského úradu v Žiline škola nepociťuje vážnejšie finančné ťažkosti, pálčivým problémom je dopravná nedostupnosť. Popri liptovských navštevujú školu aj deti s chybami reči z Oravy, Brezna a Starej Ľubovne. „Bolo by výhodnejšie, keby škola sídlila v L. Mikuláši alebo v L. Hrádku,“ konštatovala zástupkyňa riaditeľky Renáta Helebrandtová. V Jamníku deti s poruchami reči a učenia absolvujú prvý až štvrtý ročník základnej školy. Na prácu tamojších špeciálnych pedagógov, logopédov a psychológa by v nasledujúcich ročníkoch v bežných základných školách mal nadväzovať osobitný prístup k týmto žiakom. Kvôli nedostatku špeciálnych pedagógov to však nie je bežná prax. Skúsenosti jamníckej školy vystríhajú pred nadmerným zaťažovaním detí množstvom učiva a pred negatívnymi vplyvmi sociálne slabého rodinného prostredia, čoho dôsledkom je nárast kombinovaných porúch reči a schopnosti učiť sa, k čomu sa pridružujú poruchy správania sa žiakov.