RUŽOMBEROK. Mesto zaplatilo pražskej firme viac ako štyritisíc eur, aby mu vypracovala stratégiu parkovania v centre Ružomberka.
Väčšina parkovacích miest je stále bez poplatku, ale druhou stranou mince je fakt, že zaparkovať na Námestí slobody, Andreja Hlinku, v Parku Š. N. Hýroša, pri evanjelickom kostole alebo v blízkosti pešej zóny je čoraz náročnejšie. Počas pracovnej doby je to prakticky nemožné a šoféri sa musia spoliehať na šťastie a znalosti miestnych pomerov. Môžu za to hlavne ľudia pracujúci v centre. Svojimi autami zaberajú väčšinu bezplatných parkovacích miest od rána do popoludnia.
Drahšie, ale dostupnejšie
„Ľudia, ktorí prídu do centra, aby si niečo vybavili, nemajú kde parkovať. Často musia využiť spoplatnené súkromné parkovisko. Pohyb áut na nespoplatnených parkoviskách je veľmi malý. Rozumným nastavením pravidiel vieme dospieť k vyššiemu pohybu áut a jednoduchšiemu parkovaniu,“ vysvetlil problematiku Michal Praženica, asistent primátora.
Profesionáli preto pracujú na riešení, ktorého výsledkom bude pravdepodobne spoplatnenie spomínaných lokalít. Zároveň by to malo viesť k lepšej dostupnosti služieb a úradov uprostred Ružomberka.
„Podmienky určí mesto, ale nebudú ničivé. Hlavným cieľom je uľahčiť parkovanie, nie na ňom zarábať,“ skonštatoval Praženica.
Možno ožije MHD
Počíta sa však aj s istými výnimkami. Napríklad na Námestí Andreja Hlinku a za mestským úradom budú stáť šoféri počas omší zadarmo. Podľa primátorovho asistenta by vodiči nemali platiť ani za prvú hodinu parkovania v centre. „Chceme umožniť prístup tým, ktorí sa potrebujú dostať do mesta, ale na druhej strane chceme obmedziť ľudí, ktorí môžu do práce dochádzať hromadnou dopravou. Pretože väčšinou sú to Ružomberčania,“ dodal.
Majetnejší si priplatia
Mesto sa zatiaľ zameralo na centrum a Polík, ale v budúcnosti plánuje zmenu parkovacieho systému aj v ostatných častiach. Radnica zvažuje, že by v budúcnosti pristúpila k rezidentnému parkovaniu. V niektorých slovenských mestách už funguje.
Podľa tohto modelu má každý obyvateľ ulice nárok na jedno parkovacie miesto zadarmo. Ak vlastní viac vozidiel, za ich parkovanie musí platiť. Často sa stáva, že jedna rodina zaberá aj tri odstavné plochy vedľa seba a iní musia preto parkovať aj na vedľajšej ulici.
Očakávajú frflanie
Odborná firma by mala prvú etapu štúdie spracovať do októbra. Bude vychádzať najmä z pozorovaní a prieskumu problematických miest. Súčasťou návrhu riešenia bude aj vytypovanie plôch vhodných na vznik nových parkovacích miest.
Výsledok štúdie potom prerokuje vedenie mesta, odborné komisie a napokon zastupiteľstvo.
„Očakávame vlnu nevôle, ale znova opakujem, že nám ide o optimalizáciu stavu a férové podmienky pre všetkých,“ uzavrel asistent primátora M. Praženica.