PRIBYLINA. Lesníkom v minulosti pomáhali úzkokoľajové železničky. Pokiaľ sa dodnes zachovali, sú atrakciami múzeí a skanzenov. Niektoré zostali len v pamätiach starších generácií a na historických fotografiách.
Na prepravu dreva aj lesníkov do oblasti nízkotatranských lesov v okolí Čierneho Váhu slúžia Považská lesná železnica, ktorej koľajnice vrátane odbočiek do dolín dosahovali viac ako sto kilometrov.
Trať už neexistuje, zachovali sa časti vlakovej súpravy, ktoré preniesli vrátane depa do areálu Múzea liptovskej dediny v Pribyline, kde ho môžu obdivovať návštevníci.
Múzejníci by chceli obnoviť železničku, hoci nebude premávať úzkymi dolinami Čierneho Váhu, kde bola pôvodne.
Na opravu vozňa získali grant
Ich plánom je voziť návštevníkov po dobudovanej historickej železničnej trati. Na to ale potrebujú nielen získať peniaze na samotné predĺženie trate, ale aj funkčnú vlakovú súpravu. V roku 2004 sa im podarilo opraviť parnú úzkorozchodnú lokomotívu a motorový rušeň. Teraz chcú v obnove pokračovať. Z ministerstva kultúry a Žilinského samosprávneho kraja, ktoré mú-zeum zriaďuje, získali peniaze na opravu ďalšieho vagóna. Ten pôvodne slúžil na osobnú prepravu.
Riaditeľ Liptovského múzea v Ružomberku Martin Krupa vysvetlil, že ich cieľom je opraviť osobný vozeň Ba/u6 12/89 tak, aby bol schopný premávať na trase úseku Považskej lesnej železnice, ktorú by chceli vybudovať.
Reštaurovať ho budú v Martine
V rámci reštaurovania vozňa bude obnovený jeho interiér, vnútorné obloženie a vybavenie a taktiež sa upraví jeho vonkajší vzhľad.
„Je to štvornápravový osobný uzatvorený vozeň s jedinečným konštrukčným riešením, ktorý bol však koncom 90. rokov 20. storočia značne poškodený vandalmi, a preto si vyžaduje rekonštrukciu. Rekonštruovať vozeň budú odborníci v Martine,“ vysvetlil Krupa s tým, že reštaurovanie bude stáť približne 11-tisíc eur.
„Ešte musíme počítať s nákladmi na prepravu vozňa, keďže pôjde o náročný presun,“ doplnil.
Drevený interiér a elektrické osvetlenie
Na vozni sa opravia podvozky vrátane brzdového systému, upraví sa jeho vonkajšok, dvere, strecha, vymenia sa okná a nanesie sa ochranný lak a nápisy.
„V interiéri chceme obnoviť drevený obklad, opraviť sedadlá a rovnako vymeniť podlahovú krytinu a elektrické osvetlenie,“ informoval riaditeľ Liptovského múzea v Ružomberku Martin Krupa.
Expozíciu znova sprístupnia do konca mesiaca
Do priestorov expozície lesnej železnice a areálu okolo kostola sa návštevníci v súčasnosti nedostanú.
Riaditeľ vysvetlil, že v areáli múzea prebieha rekonštrukcia vodovodnej siete, a preto nie je možné sprístupniť vybrané expozície. „Práce by však mali byť ukončené ešte v priebehu októbra,“ dodal Krupa.
ŽELEZNICA V SKANZENE
Považská lesná železnica premávala v období od konca 1. svetovej vojny do roku 1972 z Liptovského Hrádku dolinou Čierneho Váhu. Pôvodné depo bolo premiestnené práve do areálu Múzea liptovskej dediny v Pribyline a vďaka tomu je tu od roku 2004 prístupná celá expozícia historických koľajových vozidiel Považskej lesnej železnice.