V Liptove budujú diaľnicu v rekordne dlhom čase

Na diaľničnom úseku medzi Ivachnovou a Hubovou nabral tempo čulý stavebný ruch zhodou okolností tesne pred ostatnými parlamentnými voľbami. Motoristi sa nádejali, že diaľnica v Liptove, kde prvý úsek D1 začali stavať práve pred 40 rokmi, dospeje do finále. Dlhodobo sa vie, že ide o jeden z najkomplikovanejších úsekov.

Budúci zjazd pri Hubovej.Budúci zjazd pri Hubovej. (Zdroj: MIRO GEJDOŠ)

Dokončením liptovského úseku, ktorý pokračuje masívom Veľkej Fatry ďalej na západ, tak zostal ako povestný čierny Peter v rukách Ficovej vlády. Nezaslúžene. O tom, že to trvá tak dlho si už aj vrabce čvirikajú v „úradných“ jazykoch Európskej únie aj preto, lebo to spolufinancuje. „Pri problematických úsekoch ako Hubová - Turany potrvá súťaž tri až štyri roky, výstavba ďalšie tri roky. Diaľnica by mohla byť hotová niekedy medzi rokmi 2023 až 2025,“ tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšia komplikácia neočakávané geologické problémy

Neočakávané geologické problémy menia aj trasovanie tunela Čebrať. Dokončenie je v nedohľadne a čo je horšie aj čoraz zložitejšia dopravná situácia v Ružomberku. Mesto s obyvateľmi a okolím zostávajú rukojemníkmi dlhodobo neriešených problémov a tento horúci zemiak si prehadzujú v rezorte dopravy i naďalej.

Odsúvanie riešenia dopravnej situácie v dolnom Liptove, ale aj v iných častiach krajiny, má korene v sedemdesiatych rokov 20. stor.. V tom čase postavili prvé kilometre severnej vetvy diaľnice D 1 a každý si myslel, že jej pokračovanie a dokončenie je iba otázkou času. Odvtedy sa geomorfologické podmienky v dolnom Liptove nijak nezmenili, ale plány realizácie áno. Výrazne sa zmenila dopravná situácia. Lievik cez ružomberské údolie je preplnený, v istých chvíľach priam nepriechodný. Zmenil sa počet i frekvencia motorových vozidiel. Výroba v celulózovo - papierenských spracovateľských kapacitách rastie a znásobil sa dovoz drevenej hmoty bez adekvátneho zvýšenia priepustnosti v doprave.

SkryťVypnúť reklamu

V okrese Ružomberok je doprava katastrofálna

Tunelový variant Korbeľka(5 851 metrov),v úseku Hubová–Turany, ktorý sa vyhýba chráneným oblastiam, rašeliniskám a jaskyniam v Kraľovianskom meandri schválila vláda už v roku 2002.

„Vybraný variant s tunelom Korbeľka s objektívnou lehotou výstavby je dlhší než výstavba povrchového úseku,“ povedal pre agentúru SITA Pavol Kováčik z Národnej diaľničnej spoločnosti. Výstavba by sa tak predĺžila až za horizont roku 2020. Niekoľkoročné posudzovanie vplyvov stavby diaľničného úseku na životné prostredie (EIA) už by malo byť ukončené. Ale optimizmus, že diaľnica D1 spojí Bratislavu s Košicami do roku 2020 nezdieľajú ani dopravní analytici, ktorí reálne posudzujú aktuálnu situáciu.

Termín dokončenia posledného úseku D1-rok 2025

SkryťVypnúť reklamu

Pre domácich aj návštevníkov je to opäť zlá správa. Nad pôvodným povrchovým variantom s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 m) a Havran (2 820 m) odborníci ešte rozumujú. Zdá sa, že plán do štyroch rokov postupne odovzdať tri rozostavané úseky D1, medzi nimi úsek z Ružomberka smerom na Žilinu, aj vyše 15 km dlhý úsek z Ivachnovej do Hubovej je nereálny.

Na liptovské úseky už nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Vláda by mohla využiť na tento projekt peniaze zo zdrojov Európskej únie no z iných operačných programov, ak by sa nevyužili. Na spolufinancovanie severnej Dl a ďalších úsekov z európskych peňazí je možné ešte využiť Európsky fond pre strategické investície (EFSI)v objeme 315 mld. eur, známy aj ako Junckerov balíček.

Súčasnej exekutíve možno vyčítať neprofesionálne manažovanie výstavby diaľnice D1 až po zlé rozdeľovanie prostriedkov, ale pravdou je, že nás dobehla minulosť. Štyri desaťročia odkladania realizácie diaľnice D1 liptovských úsekov sa nám vypomstilo. Fakt, že do Tatier sa od západu inak nedá iba cez Ružomberok, si vtedy asi „nevšimli“ ani v Prahe a tobôž nie v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 164
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 909
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 732
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 478
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 900
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 568
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 194
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 775
  1. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  2. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  3. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  5. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  6. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  7. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  8. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 094
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 74 527
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 45 595
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 41 228
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 061
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 207
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 13 281
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 609
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  2. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  3. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  5. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  6. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  7. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  8. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 094
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 74 527
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 45 595
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 41 228
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 061
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 207
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 13 281
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 609
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu