Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

V Liptove budujú diaľnicu v rekordne dlhom čase

Na diaľničnom úseku medzi Ivachnovou a Hubovou nabral tempo čulý stavebný ruch zhodou okolností tesne pred ostatnými parlamentnými voľbami. Motoristi sa nádejali, že diaľnica v Liptove, kde prvý úsek D1 začali stavať práve pred 40 rokmi, dospeje do finále. Dlhodobo sa vie, že ide o jeden z najkomplikovanejších úsekov.

Budúci zjazd pri Hubovej.Budúci zjazd pri Hubovej. (Zdroj: MIRO GEJDOŠ)

Dokončením liptovského úseku, ktorý pokračuje masívom Veľkej Fatry ďalej na západ, tak zostal ako povestný čierny Peter v rukách Ficovej vlády. Nezaslúžene. O tom, že to trvá tak dlho si už aj vrabce čvirikajú v „úradných“ jazykoch Európskej únie aj preto, lebo to spolufinancuje. „Pri problematických úsekoch ako Hubová - Turany potrvá súťaž tri až štyri roky, výstavba ďalšie tri roky. Diaľnica by mohla byť hotová niekedy medzi rokmi 2023 až 2025,“ tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Ďalšia komplikácia neočakávané geologické problémy

Neočakávané geologické problémy menia aj trasovanie tunela Čebrať. Dokončenie je v nedohľadne a čo je horšie aj čoraz zložitejšia dopravná situácia v Ružomberku. Mesto s obyvateľmi a okolím zostávajú rukojemníkmi dlhodobo neriešených problémov a tento horúci zemiak si prehadzujú v rezorte dopravy i naďalej.

Odsúvanie riešenia dopravnej situácie v dolnom Liptove, ale aj v iných častiach krajiny, má korene v sedemdesiatych rokov 20. stor.. V tom čase postavili prvé kilometre severnej vetvy diaľnice D 1 a každý si myslel, že jej pokračovanie a dokončenie je iba otázkou času. Odvtedy sa geomorfologické podmienky v dolnom Liptove nijak nezmenili, ale plány realizácie áno. Výrazne sa zmenila dopravná situácia. Lievik cez ružomberské údolie je preplnený, v istých chvíľach priam nepriechodný. Zmenil sa počet i frekvencia motorových vozidiel. Výroba v celulózovo - papierenských spracovateľských kapacitách rastie a znásobil sa dovoz drevenej hmoty bez adekvátneho zvýšenia priepustnosti v doprave.

V okrese Ružomberok je doprava katastrofálna

Tunelový variant Korbeľka(5 851 metrov),v úseku Hubová–Turany, ktorý sa vyhýba chráneným oblastiam, rašeliniskám a jaskyniam v Kraľovianskom meandri schválila vláda už v roku 2002.

„Vybraný variant s tunelom Korbeľka s objektívnou lehotou výstavby je dlhší než výstavba povrchového úseku,“ povedal pre agentúru SITA Pavol Kováčik z Národnej diaľničnej spoločnosti. Výstavba by sa tak predĺžila až za horizont roku 2020. Niekoľkoročné posudzovanie vplyvov stavby diaľničného úseku na životné prostredie (EIA) už by malo byť ukončené. Ale optimizmus, že diaľnica D1 spojí Bratislavu s Košicami do roku 2020 nezdieľajú ani dopravní analytici, ktorí reálne posudzujú aktuálnu situáciu.

Termín dokončenia posledného úseku D1-rok 2025

Pre domácich aj návštevníkov je to opäť zlá správa. Nad pôvodným povrchovým variantom s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 m) a Havran (2 820 m) odborníci ešte rozumujú. Zdá sa, že plán do štyroch rokov postupne odovzdať tri rozostavané úseky D1, medzi nimi úsek z Ružomberka smerom na Žilinu, aj vyše 15 km dlhý úsek z Ivachnovej do Hubovej je nereálny.

Na liptovské úseky už nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Vláda by mohla využiť na tento projekt peniaze zo zdrojov Európskej únie no z iných operačných programov, ak by sa nevyužili. Na spolufinancovanie severnej Dl a ďalších úsekov z európskych peňazí je možné ešte využiť Európsky fond pre strategické investície (EFSI)v objeme 315 mld. eur, známy aj ako Junckerov balíček.

Súčasnej exekutíve možno vyčítať neprofesionálne manažovanie výstavby diaľnice D1 až po zlé rozdeľovanie prostriedkov, ale pravdou je, že nás dobehla minulosť. Štyri desaťročia odkladania realizácie diaľnice D1 liptovských úsekov sa nám vypomstilo. Fakt, že do Tatier sa od západu inak nedá iba cez Ružomberok, si vtedy asi „nevšimli“ ani v Prahe a tobôž nie v Bratislave.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 6 975
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 581
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 3 567
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 265
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 768
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 521
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 411
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 404

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  2. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  3. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  4. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  5. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  6. Ivan Mlynár: Ficov nebeský mandát deň po predčasných voľbách
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 476
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 703
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 081
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 974
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 407
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 752
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 705
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 444
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Príčina vzniku požiaru nie je známa.

Rodiny prišli za pár minút o strechu nad hlavou.


Romana Vicianová 27. jan
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan
Kúpeľný dom Choč tvorí dominantu kúpeľného areálu v Lúčkach.

Stáť bude pri kúpeľnom dome Choč.


Romana Vicianová 27. jan
Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


27. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  2. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  3. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  4. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  5. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  6. Ivan Mlynár: Ficov nebeský mandát deň po predčasných voľbách
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 476
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 703
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 081
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 974
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 407
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 752
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 705
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 444
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu