Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Dokončenie diaľnice D1 je ešte stále v nedohľadne

Úsek medzi Turanmi a Hubovou rozhádal obyvateľov okolitých dedín. Časť z nich sa obáva tunela Korbeľka. Ohrozí zdroje pitnej vody?

Po zosuve pôdy v kameňolome diaľnicu presunuli z ľavej strany jazera na pravú. Po zosuve pôdy v kameňolome diaľnicu presunuli z ľavej strany jazera na pravú. (Zdroj: Archív (NDS))

KRAĽOVANY. Diaľnicu z Bratislavy do Košíc stavajú už 40 rokov. Dokončenie pravidelne sľubuje každá vláda. Určite sa to nepodarí súčasnej, nejasné je, či to stihne nasledujúca.

Výstavbu prerušil zosuv
Trinásťkilometrový úsek medzi Turanmi na Turci, Kraľovanmi na Orave a Hubovou na Liptove začali stavať už v roku 2010. Mali byť na ňom dva tunely. Rojkov s dĺžkou 1810 metrov a 2989 metrov dlhý Havran. Výstavbu po dvoch rokoch prác zastavili.

„Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant,“ povedal bývalý minister dopravy Ján Počiatek v marci tohto roku. Upozornil, že náhradný variant predĺži termín začatia výstavby.

Vtedy ešte nebolo jasné, kadiaľ diaľnica povedie. A nie je to jasné ani dnes. Prvý variant počíta s odklonením na pravú stranu jazera v kameňolome v Kraľovanoch aj s tunelmi Rojkov a Havran. No ochranárom svitla nádej na oprášenie projektu takmer šesťkilometrového tunela Korbeľka, ktorý by sa napájal na Havran. Aktivisti proti tunelu spísali petíciu. Ale aj podporovatelia Korbeľky urobili to isté. Ministerstvo životného prostredia má teraz na stole dve petície. Jednu proti tunelu Korbeľka, druhú za jej výstavbu.

Hlasy proti tunelu
Prvú petíciu proti Korbeľke zorganizovali nespokojní obyvatelia Krpelian. Obávajú sa o zdroje pitnej vody. Vyvierajú na území, cez ktoré má tunel viesť.

„Voda je strategická surovina,“ hovorí starosta Krpelian Jaroslav Kráľ. Ich vodovod zásobuje dvetisíc obyvateľov Krpelian, Šútova, Ratkova a Kraľovany Rieka. Zároveň je náhradným zdrojom pre Martin. „Všade, kde sa budovali tunely, narušili vodné zdroje. Vo Višňovom aj Skalitom. Nemáme záruku, že o vodu neprídeme. Aj v správe sa píše, že z tunela bude odtekať okolo 40 litrov za sekundu.“

Podporila ho členka petičného výboru Renáta Tvarožná z Krpelian. „Oblasť výstavby je bohatá na prirodzené zdroje a pramene podzemných vôd, ktoré boli uvedené v hydrogeologickej štúdii stavby D1 Turany – Hubová.“ Podľa štúdie sú z vodárenského hľadiska najvýznamnejšie pramene Pod kopou južne nad Kraľovanmi, Teplica západne od Krpelian, Fatra juhozápadne od Ľubochne, Korbeľka severne od Ľubochne a Rojkov v Rojkove. Všetky sú vodárensky využívané na hromadné zásobovanie obyvateľstva pitnou vodu. Oblasť Veľkej Fatry je vyhlásená za chránenú vodohospodársku oblasť.

Na podporu svojich argumentov použila slová premiéra Roberta Fica, ktorý povedal, že brániť si vodné zdroje všetkými dostupnými opatreniami je právom každého štátu a nie až vtedy, keď je vody nedostatok. Má to význam predovšetkým vtedy, keď krajina zápasí s jej nedostatkom.

„Po dôkladnom preštudovaní všetkých faktov a informácií sme presvedčení, že pre prírodu a človeka je lepší povrchový variant s odklonom bez tunela Korbeľka, pretože má menší negatívny vplyv na životné prostredie a negatívne ovplyvní kvalitu života menšieho počtu obyvateľov,“ hovorí Renáta Tvarožná.

„Najhlavnejšie je, že zachráni jedinečný, strategicky dôležitý zdroj pitnej vody pre obyvateľov Turca, Oravy, Slovenska.“
Petíciu podpísalo 1200 obyvateľov okolitých dedín. Kraľovany rozdelila na polovice.

„Som za údolný variant, ktorý začali stavať pred šiestimi rokmi, pretože sa dá postaviť najrýchlejšie “ hovorí Jaroslav Babušiak. „Korbeľka je v nedohľadne. Nebude ani o dvadsať rokov.“

Pre Korbeľku
Jaroslavovi Babušiakovi oponuje Jozef Ridzoň, člen petičného výboru druhej petície, ktorá naopak podporuje výstavbu 5800 metrov dlhého tunela. „Pri zmene údolnej trasy treba upraviť projekt, vykúpiť pozemky a zabezpečiť veľa ďalších vecí. Začiatok a ukončenie výstavby neúmerne posunú podobne ako pri Čebrati pred Ružomberkom.“ Petíciu za Korbeľku podpísalo približne 3300 ľudí.

„Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový,“ hovorí Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. „Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch Rieke a pri Rojkove, vyhýba sa jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“

O vodu sa nebojte
Jozef Ridzoň nesúhlasí ani s názorom, že Krpeľany prídu o vodu. „Odporcovia Korbeľky poukazujú na to, že z tunela Višňové odteká 160 litrov vody za sekundu. Ale tam nerobili vrty. Rovno vykopali štôlňu, pričom narazili na vodu. Pri Korbeľke sú vrty urobené a potvrdili, že sa bude raziť v nepriepustnej vrstve, na kraji ktorej je prameň Krpelian.“

Nespochybňuje, že voda bude aj v Korbeľke, ale podľa neho zdroju pre Krpeľany neuškodí. Do pozornosti dáva prípad z čias druhej svetovej vojny, keď stavali železničnú trať medzi Turcom a Banskou Bystricou. Nachádza sa tam 22 tunelov. Najdlhší Čremošniansky dnes slúži ako zdroj pitnej vody.

Podzemná voda, ktorá do neho prenikala, pri výstavbe prekážala. Pri prevádzke tunela je príčinou zhoršovania a zdražovania údržby. Až po rokoch zistili jej výhody. Čistá voda z hlbín horského masívu totiž nie je odpadom, ale cennou látkou. Preto bol odvodňovací systém tunela v roku 1965 začlenený ako bohatý zdroj pitnej vody do pohronského skupinového vodovodu. Voda z Čremošnianskeho tunela dodáva vodu pre oblasť Banskej Bystrice, Zvolena a Žiaru nad Hronom. „Ak dokázali pred päťdesiatimi rokmi vodu zachytiť a využiť, môžeme to urobiť aj teraz.“

Nech rozhodnú odborníci
„Výhodou variantu s Korbeľkou je trasa kratšia o tri kilometre a vyhnutie sa kritickému úseku pod Kopou, kde by v zime dochádzalo kvôli poveternostným podmienkam k namŕzaniu vozovky,“ hovorí Jozef Ridzoň.

Oravci sa pýtajú, kde sa na diaľnicu napoja. Ani jeden z projektov nepočíta s pripojením v Kraľovanoch. Jednou z možností je vyústenie dlho plánovanej rýchlostnej cesty R3 z Oravy pri Švošove. Ale proti R3 poza svoje humná tvrdo bojujú obyvatelia Komjatnej a trasa okolo Dolného Kubína stále nie je určená. Oravci by sa tak mali na D1 dostať v Turanoch alebo pri Ružomberku.

Starosta Kraľovian Miloš Had sa na celú vec snaží pozerať s chladnou hlavou. „O najlepšom riešení nech rozhodnú odborníci bez emócií tak, aby bolo citlivé k životnému prostrediu, najvhodnejšie pre ľudí a čo najefektívnejšie z hľadiska ekonomiky, dopravy a času realizácie.“

O konečnej trase rozhodne ministerstvo životného prostredia. Bude záväzné aj pre ministerstvo dopravy, ktoré sa ním bude riadiť. Ak sa rozhodne pre Korbeľku, na 13-kilometrovom úseku budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer deväť kilometrov. Pôvodný termín ukončenia rok 2019 sa však určite posunie pri obidvoch variantoch. Optimisti hovoria o roku 2025.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 523
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 740
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 127
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 926
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 838
  6. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 973
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 735
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 185

Blogy SME

  1. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  2. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  3. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  5. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  6. Jakub Konečný: Štát chce od decembra vrátiť železničnú dopravu o veľký krok späť
  7. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  8. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 722
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 215
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 779
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 878
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 811
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 623
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 738
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 665
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Na Liptove je jarné sneženie ničím výnimočným. Foto zo zápasu 3. kola 8. ligy, v červenom Lipt. Ondrašova vs Val. Dubová.

Tohtoročnú futbalovú sezónu 2021/2022 hodnotí predseda LFZ Igor Repa.


25. jún
Kostol sv. Petra z Alkantary v Okoličnom.

Kostol svätého Petra z Alkantary v Liptovskom Mikuláši posvätia po rozsiahlej rekonštrukcii v nedeľu (26. 6.) o 11.00 h. Verejnosti ho sprístupnia od 15.00 h.


TASR 25. jún
Otvorenie Lužného mosta.

Motoristov na časti diaľnice D1 pri obci Hybe v okrese Liptovský Mikuláš čakajú najbližšie tri týždne dopravné obmedzenia.


SITA 25. jún
Vytvoriť kontajner, do ktorého by sa medveď nedostal je len časť úspechu. Dôležitá je aj disciplinovanosť obyvateľov.

Zvykla si na odpadky.


24. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Majiteľ pozemku vyčíslil škodu na asi 6-tisíc eur.


9 h

Dokopy 25 rokov hral v štyroch veľmi populárnych kapelách.


Lajos Telek 21. jún

Roman Hanajík poukazoval na hoaxy vo videách Igora Bukovského.


25. jún

Ľuboš odišiel v stredu, v piatok ohlásili jeho nezvestnosť.


25. jún

Blogy SME

  1. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Morálna dilema: Drogy, prostitúcia a surogačné materstvo. Zdaniť a legalizovať alebo zachovať status quo?
  2. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  3. Ján Škerko: Putin to povedal jasne, správy z frontu
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Slané parené i smažené osie hniezda
  5. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  6. Jakub Konečný: Štát chce od decembra vrátiť železničnú dopravu o veľký krok späť
  7. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  8. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 722
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 215
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 779
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 878
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 811
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 623
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 738
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 665
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu