PRIBYLINA. Luxusný krytý dvojmiestny koč typu coupé brázdil aj cesty v Liptove. Využívali ho najmä dobre situovaní hostia kúpeľov ako taxík. Nevyhnutná pre fungovanie vtedajšej taxislužby bola železnica. Ňou prichádzali do regiónu hostia, ktorí sa potrebovali dostať zo stanice do cieľa svojej cesty.
Fiakristi, teda kočiši, na tomto type koča bežne dopravovali kúpeľných hostí do vyhľadávaných horských stredísk a kúpeľných centier.
„Boli to napríklad Korytnica a Železnô, hostí vozili zo železničnej stanice v Ružomberku, a to aj po vybudovaní úzkokoľajnej železnice do Korytnice, či zo železničnej stanice v Liptovskej Teplej, eventuálne v Parížovciach na Lúčky alebo Magurku, prípadne z Ľubochne do rovnomenných kúpeľov alebo z Kráľovej Lehoty do oblasti Čierneho Váhu,“ vymenoval Martin Krupa, riaditeľ Liptovského múzea, pod ktoré patrí aj pribylinský skanzen.
Má viac ako sto rokov
Kočiar je mimoriadne dobre zachovaným exemplárom svojej kategórie. „Výborne reprezentuje charakter cestnej dopravy v období 19. a začiatku 20. storočia a životný štýl vyšších vrstiev spoločnosti. Ako charakteristický fiaker, teda nájomný koč, sa v lokálnej doprave udržal ešte aj v prvej tretine 20. storočia,“ vysvetlil Krupa.
Koč, ktorý je vystavený v skanzene vedľa infocentra Tatranského národného parku, má viac ako sto rokov.
„Koč vyrobili v roku 1907, pochádza z juhu Slovenska, z historického regiónu Tekova, obci Sľažany v okrese Zlaté Moravce. Pôvodným vlastníkom bol Július Murtin, ktorý zomrel. Liptovské múzeum ho roku 1979 odkúpilo od jeho príbuzného Milana Murtina z Banskej Bystrice,“ vysvetlil Krupa cestu koča do skanzenu pod Tatrami.
Na jeho opravu dostali grant
Na čas sa kočiar zo skanzenu vytratí. Múzeum dostalo grant na jeho opravu vo výške 8500 eur.
Vynovený historický taxík sa vráti do skanzenu do konca apríla budúceho roka.
„V rámci reštaurovania prebehne jeho očistenie a demontáž, následne sa nanesie ochranná vrstva a koč sa naimpregnuje. Obnovia a doplnia sa tiež textilné, drevené a kovové prvky,“ opísal riaditeľ múzea.
Atraktívne doplnenie služieb
Jazda luxusným kočom by mohla byť zaujímavým doplnkom skanzenu, ktorý by spestril ponuku. Koč bude súčasťou stálej expozície Považskej lesnej železnice a dopravných prostriedkov v minulosti, s jeho aktívnym predvádzaním predbežne nepočítajú.
„Múzeum nemá vlastný chov cvičených záprahových koní, a ak by sme ho využívali, tak len výnimočne v rámci špecifických programových podujatí, ako ukážku dobového spôsobu dopravy,“ dodal Krupa.