Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Nová železničná trať pomôže rozvoju mesta

Modernizácia trate z Liptovského Hrádku do Paludze zasiahne do života domácich obyvateľov, ale aj pozitívne ovplyvní cestovný ruch v Liptove.

Nová železničná stanica bude pri areáli vodného slalomu.Nová železničná stanica bude pri areáli vodného slalomu. (Zdroj: (Zdroj: VIZUALIZACIA: REMING CONSULT))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) prípravu modernizácie železničnej trate Poprad – Liptovský Mikuláš nepodceňuje. Práve naopak.

Rozsiahle plány modernizácie, aby vyhovovali moderným technickým špecifikáciám, už realizujú aj na severe krajiny. Ide o najvýznamnejší zásah v dopravnej infraštruktúre a v histórii železničnej dopravy. Práce by mali trvať 36 mesiacov.

Zvýši sa komfort aj rýchlosť

Na trase Košicko-bohumínskej bola jednokoľajová železnica medzi Košicami a Žilinou v prevádzke od decembra v roku 1871.

V tatranskom údolí pribudla neskôr na frekventovanej trati i druhá koľaj a došlo i k elektrifikácii. V súvislosti s vybudovaním hydrocentrály a priehradného jazera Liptovská Mara v sedemdesiatych rokoch 20. stor. sa predĺžila trať. „Esíčko“ prechádza po priehradnej hrádzi v Bešeňovej, pred stanicou v L. Mikuláši je traťový oblúk.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková v súvislosti s modernizáciou informovala, že okrem skrátenia a zvýšenia rýchlosti vlakových súprav v tomto úseku dôjde najmä k zvýšeniu komfortu cestujúcich.

Cesta medzi Liptovským Mikulášom a Žilinou bude trvať po železnici o pol hodinu kratšie. Pôvodným zámerom bola modernizácia pôvodnej železničnej trate, ale ukázalo sa, že časť trasy pod Hájom ohrozuje zosuv a podmáčané podložie v jej viacerých úsekoch ako i aktívny zosuv v Okoličnom.

Na starej železničnej trati, o ktorú ŽSR neprejavujú záujem, sa ráta s postavením novej mestskej obslužnej komunikácie s cyklochodníkom.

Vznikne priestor pre rozvoj mesta

Aký osud stihne budovu terajšej železničnej stanice, ktorú postavili v roku 1871 a neskôr rekonštruovali, nie je zatiaľ známe.

„Modernizáciou trate vznikne priestor pre rozvoj nášho mesta smerom na sever. Uvoľní sa aj prístup k Liptovskej Mare. Mesto je od priehradného jazera odrezané práve železnicou. Je tu šanca na nové rekreačne možnosti,“ povedal primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč.

„Investičné náklady na tomto úseku predstavujú 595,12 mil. eur, ale v cenovej úrovni roka 2012, t. j. od platnosti stavebného povolenia. Vyše polovica z objemu stavebných prác je na preložku trate, ale ráta sa aj s finančnou rezervou,“ potvrdila Pavlíková.

Prípravné práce sú vo finále, aj majetkovoprávne usporiadanie pozemkov, inžinierska činnosť pre účely stavebného povolenia pre 5. etapu stavby podľa schválenej dokumentácie. „Výkupy pozemkov podľa právoplatnej dokumentácie finišujú,“ priblížil manažér investičnej činnosti Generálneho riaditeľstva ŽSR Ján Kurta. Aj podľa neho je projekt pre realizáciu stavby pripravený.

Ešte môžu prísť zmeny v projekte

„Je vypracovaný posledný stupeň projektovej dokumentácie na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby a pred dokončením je nová štúdia dosahov vplyvu stavby na životné prostredie (EIA) rezortu životného prostredia. Môže dôjsť k určitým zmenám v projekte. Sme na to pripravení. Máme platné územné rozhodnutie mesta, kde je podľa projektu aj nový most i nová stanica. My nepostupujeme svojvoľne, ani podľa protichodných petícií. Hoci sme generálnym investorom stavby, rôzne petície sme oficiálne ani nezaregistrovali,“ podčiarkla M. Pavlíková.

O aktuálnej petícii, ktorá podporuje modernizáciu železničnej trate i výstavbu stanice a mosta, sa dozvedala hovorkyňa ŽSR až z médií.

„Nemožno reagovať na všetko. Aby si každý týždeň niekto zmyslel, že raz chce stavať alebo nechce. Čokoľvek, čo sa začne plánovať, každý projekt, a tento je na svete už od osemdesiatych rokov 20. stor., prešiel verejným pripomienkovým konaním. Postupujeme podľa platnej legislatívy,“ dodala M. Pavlíková.

Vrbický kostolík je súčasťou tzv. kruhového objazdu a tadiaľ je nasmerovaná doprava z novej železničnej stanice do centra mesta. Podľa doterajších analýz jestvujúci most cez Váh nepostačuje. Projektanti sústredenú dopravu, ktorá je v územnom pláne mesta už od roku 1996, rozdelili na dve časti. Jedna je napojená na Belopotockého ulicu s novým mostom.

„Aby sa odľahčila intenzita dopravy v okolí kostolíka. Jeho statika je zvýšenou intenzitou premávky ohrozená,“ doplnil predseda komisie výstavby a územného rozvoja Pavel Bobák, podľa ktorého je most logicky zakomponovaný v dopravnej infraštruktúre mesta.

„Ak by sa nový most nepostavil, nerealizovalo by sa prepojenie medzi jednotlivými časťami mesta a vyvolalo by to negatívne prerozdelenie dopravy nielen v samotnej infraštruktúre južného mesta, ale i priľahlej cestnej doprave.“

Po bezpečnejšej železničnej trati by mali vlaky v úseku Žilina – Košice cez prekládku v centre Liptova premávať od roku 2020.

„Cestovanie vo vlaku vďaka moderným prvkom použitým na trati bude oveľa tichšie, komfortnejšie ako v súčasnosti. Pri výstavbe použijeme ekologické materiály,“ tvrdí Karol Dobosz z Reming Consultu. Podľa neho modernizácia trate počas troch až štyroch rokov výstavby ovplyvní pracovný trh aj služby.

Modernizovať budú aj v dolnom Liptove

Projekt modernizácie počíta aj s vybudovaním cestného obchvatu mesta z mestskej časti Demänová do priemyselnej zóny v Okoličnom.

Verejnosť v dolnom Liptove sa zaoberá otázkou, prečo sa modernizácia železničnej trate netýka aj Ružomberka a Kraľovian.

Podľa informácií zo ŽSR projektová príprava pre úsek Liptovský Mikuláš – Žilina ešte nebola ani začatá a to preto, lebo nie sú pridelené finančné prostriedky. Ale s modernizáciou sa v budúcnosti počíta.

Termíny budú známe až po spracovaní štúdie realizovateľnosti železničného úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, čo je požiadavka EÚ. S tým súvisí aj ďalší náročný úsek trate v okolí Štrby, Važca a Kráľovej Lehoty. To je ale ozaj hudba budúcnosti.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 420
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 543
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 204
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 867
  5. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 370
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 791
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 854
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 649

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  4. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  5. Naďa Serafínová: Zvykli sme si na vojnu.
  6. Štefan Vidlár: Vratné láhve a nevratné medvede
  7. Štefan Vidlár: Afohryzmy deda Peja
  8. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 384
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 172
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 767
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 860
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 801
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 686
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 018
  8. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 4 830
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Na Liptove je jarné sneženie ničím výnimočným. Foto zo zápasu 3. kola 8. ligy, v červenom Lipt. Ondrašova vs Val. Dubová.

Tohtoročnú futbalovú sezónu 2021/2022 hodnotí predseda LFZ Igor Repa.


16 h
Kostol sv. Petra z Alkantary v Okoličnom.

Kostol svätého Petra z Alkantary v Liptovskom Mikuláši posvätia po rozsiahlej rekonštrukcii v nedeľu (26. 6.) o 11.00 h. Verejnosti ho sprístupnia od 15.00 h.


TASR 20 h
Otvorenie Lužného mosta.

Motoristov na časti diaľnice D1 pri obci Hybe v okrese Liptovský Mikuláš čakajú najbližšie tri týždne dopravné obmedzenia.


SITA 23 h
Vytvoriť kontajner, do ktorého by sa medveď nedostal je len časť úspechu. Dôležitá je aj disciplinovanosť obyvateľov.

Zvykla si na odpadky.


24. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Ďalšia moja tvorba záložiek do kníh, čať 3.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Rastislav Profant: Putin čaká na americkú pomoc, a ak nie možno použije nukleárne zbrane
  4. Elena Antalová: Vďaka za zákaz interrupcií, Američania
  5. Naďa Serafínová: Zvykli sme si na vojnu.
  6. Štefan Vidlár: Vratné láhve a nevratné medvede
  7. Štefan Vidlár: Afohryzmy deda Peja
  8. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 384
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 172
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 767
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 860
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 801
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 686
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 018
  8. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 4 830
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu