Nová železničná trať pomôže rozvoju mesta

Modernizácia trate z Liptovského Hrádku do Paludze zasiahne do života domácich obyvateľov, ale aj pozitívne ovplyvní cestovný ruch v Liptove.

Nová železničná stanica bude pri areáli vodného slalomu.Nová železničná stanica bude pri areáli vodného slalomu. (Zdroj: (Zdroj: VIZUALIZACIA: REMING CONSULT))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) prípravu modernizácie železničnej trate Poprad – Liptovský Mikuláš nepodceňuje. Práve naopak.

Rozsiahle plány modernizácie, aby vyhovovali moderným technickým špecifikáciám, už realizujú aj na severe krajiny. Ide o najvýznamnejší zásah v dopravnej infraštruktúre a v histórii železničnej dopravy. Práce by mali trvať 36 mesiacov.

Zvýši sa komfort aj rýchlosť

Na trase Košicko-bohumínskej bola jednokoľajová železnica medzi Košicami a Žilinou v prevádzke od decembra v roku 1871.

SkryťVypnúť reklamu

V tatranskom údolí pribudla neskôr na frekventovanej trati i druhá koľaj a došlo i k elektrifikácii. V súvislosti s vybudovaním hydrocentrály a priehradného jazera Liptovská Mara v sedemdesiatych rokoch 20. stor. sa predĺžila trať. „Esíčko“ prechádza po priehradnej hrádzi v Bešeňovej, pred stanicou v L. Mikuláši je traťový oblúk.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková v súvislosti s modernizáciou informovala, že okrem skrátenia a zvýšenia rýchlosti vlakových súprav v tomto úseku dôjde najmä k zvýšeniu komfortu cestujúcich.

Cesta medzi Liptovským Mikulášom a Žilinou bude trvať po železnici o pol hodinu kratšie. Pôvodným zámerom bola modernizácia pôvodnej železničnej trate, ale ukázalo sa, že časť trasy pod Hájom ohrozuje zosuv a podmáčané podložie v jej viacerých úsekoch ako i aktívny zosuv v Okoličnom.

SkryťVypnúť reklamu

Na starej železničnej trati, o ktorú ŽSR neprejavujú záujem, sa ráta s postavením novej mestskej obslužnej komunikácie s cyklochodníkom.

Vznikne priestor pre rozvoj mesta

Aký osud stihne budovu terajšej železničnej stanice, ktorú postavili v roku 1871 a neskôr rekonštruovali, nie je zatiaľ známe.

„Modernizáciou trate vznikne priestor pre rozvoj nášho mesta smerom na sever. Uvoľní sa aj prístup k Liptovskej Mare. Mesto je od priehradného jazera odrezané práve železnicou. Je tu šanca na nové rekreačne možnosti,“ povedal primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč.

„Investičné náklady na tomto úseku predstavujú 595,12 mil. eur, ale v cenovej úrovni roka 2012, t. j. od platnosti stavebného povolenia. Vyše polovica z objemu stavebných prác je na preložku trate, ale ráta sa aj s finančnou rezervou,“ potvrdila Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Prípravné práce sú vo finále, aj majetkovoprávne usporiadanie pozemkov, inžinierska činnosť pre účely stavebného povolenia pre 5. etapu stavby podľa schválenej dokumentácie. „Výkupy pozemkov podľa právoplatnej dokumentácie finišujú,“ priblížil manažér investičnej činnosti Generálneho riaditeľstva ŽSR Ján Kurta. Aj podľa neho je projekt pre realizáciu stavby pripravený.

Ešte môžu prísť zmeny v projekte

„Je vypracovaný posledný stupeň projektovej dokumentácie na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby a pred dokončením je nová štúdia dosahov vplyvu stavby na životné prostredie (EIA) rezortu životného prostredia. Môže dôjsť k určitým zmenám v projekte. Sme na to pripravení. Máme platné územné rozhodnutie mesta, kde je podľa projektu aj nový most i nová stanica. My nepostupujeme svojvoľne, ani podľa protichodných petícií. Hoci sme generálnym investorom stavby, rôzne petície sme oficiálne ani nezaregistrovali,“ podčiarkla M. Pavlíková.

O aktuálnej petícii, ktorá podporuje modernizáciu železničnej trate i výstavbu stanice a mosta, sa dozvedala hovorkyňa ŽSR až z médií.

„Nemožno reagovať na všetko. Aby si každý týždeň niekto zmyslel, že raz chce stavať alebo nechce. Čokoľvek, čo sa začne plánovať, každý projekt, a tento je na svete už od osemdesiatych rokov 20. stor., prešiel verejným pripomienkovým konaním. Postupujeme podľa platnej legislatívy,“ dodala M. Pavlíková.

Vrbický kostolík je súčasťou tzv. kruhového objazdu a tadiaľ je nasmerovaná doprava z novej železničnej stanice do centra mesta. Podľa doterajších analýz jestvujúci most cez Váh nepostačuje. Projektanti sústredenú dopravu, ktorá je v územnom pláne mesta už od roku 1996, rozdelili na dve časti. Jedna je napojená na Belopotockého ulicu s novým mostom.

„Aby sa odľahčila intenzita dopravy v okolí kostolíka. Jeho statika je zvýšenou intenzitou premávky ohrozená,“ doplnil predseda komisie výstavby a územného rozvoja Pavel Bobák, podľa ktorého je most logicky zakomponovaný v dopravnej infraštruktúre mesta.

„Ak by sa nový most nepostavil, nerealizovalo by sa prepojenie medzi jednotlivými časťami mesta a vyvolalo by to negatívne prerozdelenie dopravy nielen v samotnej infraštruktúre južného mesta, ale i priľahlej cestnej doprave.“

Po bezpečnejšej železničnej trati by mali vlaky v úseku Žilina – Košice cez prekládku v centre Liptova premávať od roku 2020.

„Cestovanie vo vlaku vďaka moderným prvkom použitým na trati bude oveľa tichšie, komfortnejšie ako v súčasnosti. Pri výstavbe použijeme ekologické materiály,“ tvrdí Karol Dobosz z Reming Consultu. Podľa neho modernizácia trate počas troch až štyroch rokov výstavby ovplyvní pracovný trh aj služby.

Modernizovať budú aj v dolnom Liptove

Projekt modernizácie počíta aj s vybudovaním cestného obchvatu mesta z mestskej časti Demänová do priemyselnej zóny v Okoličnom.

Verejnosť v dolnom Liptove sa zaoberá otázkou, prečo sa modernizácia železničnej trate netýka aj Ružomberka a Kraľovian.

Podľa informácií zo ŽSR projektová príprava pre úsek Liptovský Mikuláš – Žilina ešte nebola ani začatá a to preto, lebo nie sú pridelené finančné prostriedky. Ale s modernizáciou sa v budúcnosti počíta.

Termíny budú známe až po spracovaní štúdie realizovateľnosti železničného úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, čo je požiadavka EÚ. S tým súvisí aj ďalší náročný úsek trate v okolí Štrby, Važca a Kráľovej Lehoty. To je ale ozaj hudba budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 651
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 615
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 407
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 026
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 628
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 271
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 518
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 516
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hlavná cesta je úzka a krajnice sú minimálne.


6
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Medvede pri Liptovskej Kokave.

Medvedici nasadili sledovací obojok.


2

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu