Liptáka považujú v Anglicku za jedného z najlepších šoférov autobusu

V západnej Európe má viacero zamestnaní iné postavenie v spoločnosti ako u nás. Inak tam pozerajú na murárov, automechanikov alebo aj na učiteľov. Rozdielne vnímajú aj šoférov. Tí autobusoví majú napríklad každý rok svoje „Oscary“.

Michal Kudla začínal ako šofér v mestskej a prímestskej linke. Dnes jazdí autobusom, ktorý zabezpečuje kyvadlovú dopravu pre ľudí, ktorí prichádzajú z východu za prácou do Londýna cez Chelmsford, akoby predmestie Londýna. Na fotografii vpravo Alvin Parker, riaditeľ spoločnosti v Essexe.Michal Kudla začínal ako šofér v mestskej a prímestskej linke. Dnes jazdí autobusom, ktorý zabezpečuje kyvadlovú dopravu pre ľudí, ktorí prichádzajú z východu za prácou do Londýna cez Chelmsford, akoby predmestie Londýna. Na fotografii vpravo Alvin Parker, riaditeľ spoločnosti v Essexe. (Zdroj: archív M. Kudlu)

Medzi britskými šoférmi sa mimoriadne úspešne uchytil Lipták Michal Kudla. Pracuje pre prepravnú spoločnosť First, jednu z najväčších v krajine. Angličania veľmi dbajú na bezpečnú, pohodlnú a zároveň ekologickú jazdu. Vytvorili preto prísny systém odmeňovania, v ktorom si Michal drží čistý štít.

Pred dvoma rokmi dostal ocenenie za najlepšieho aj najbezpečnejšieho šoféra spoločnosti. Nedávno sa dostal medzi najlepších šiestich šoférov v Anglicku, čo je v konkurencii ďalších 100-tisíc šoférov v krajine mimoriadny úspech. Nominovali ho na najlepšieho šoféra v Spojenom kráľovstve.

SkryťVypnúť reklamu


Dodnes netuší, kto ho nominoval

Galavečer, na ktorom sa udeľovali „autobusové Oscary“,, alebo UK Buss awards, mal skutočne punc prestíže. Moderovala a vysiela ho britská verejnoprávna televízia BBC, ceny odovzdával samotný minister dopravy.

Autobusové Oscary majú za sebou už 21. ročník. V súťaži je 19 kategórií, oceňujú najlepších manažérov, projekty, prepravnú spoločnosť a aj najlepších šoférov. Do súťaže môže šoféra nominovať firma, jeho manažér alebo aj verejnosť.

„Mňa nominoval nejaký zákazník a doteraz netuším, kto to bol,“ povedal Michal.


Tajní porotcovia ho navštívili niekoľkokrát

Samotný tip na šikovného šoféra zo strany zákazníka ale nestačí. Organizátor súťaže si od Michalovho zamestnávateľa vyžiadal všetky podklady, jeho záznamy jázd a nehôd, dochádzku, ale aj to, či už v minulosti niečo vyhral.

SkryťVypnúť reklamu

„Na začiatku je v súťaži nominovaných vyše šesťtisíc šoférov zo všetkých autobusových firiem vrátane súkromných majiteľov autobusov. Organizátor má okolo 45 nezávislých porotcov, s ktorými spolupracuje 60 akýchsi tajných zákazníkov,“ opísal.

Nominovaných šoférov potom tajní zákazníci niekoľkokrát navštívili. Sadli si do jeho autobusu a hodnotili kvalitu jazdy, ale aj správanie sa k zákazníkom.

Na základe výsledkov urobia užšiu nomináciu. S vybranými šoférmi sa telefonicky spoja a urobia akýsi test. Pýtali sa, čo pre neho znamená nominácia, odkiaľ pochádza alebo aký je podľa Michala význam súťaže pre transport.

„Z nich vyberú šiestich. Znova nastupujú tajní zákazníci a definitívne vyberú toho najlepšieho, meno ktorého vyhlásia na galavečere.“

Michalov zamestnávateľ aj kolegovia boli z nominácie nadšení. Tešili sa aj cestujúci, s ktorými si už Michal vybudoval priateľský vzťah.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľmi chceli, aby som „Oscara“ doniesol do Essexu, lebo za 21 rokov kraj Essex nemal šoféra vo finále. Cestujúci sa ma tiež každú chvíľu pýtali, či už viem, kto vyhral. Bolo to naozaj veľmi milé.“

Kolegovia berú Michala ako svojho, hoci je Slovák. „Žijem v Anglicku už 14 rokov. Po júnovom referende o odchode Británie z Európskej únie sa ten vzťah troška zmenil a padali aj poznámky o tom, že sa mám pobaliť a ísť domov. Vedenie firmy ale rázne zakročilo. Povedali, že takéto reči nebudú tolerovať a potom sa všetko upokojilo,“ vysvetlil Michal.


Najprv bol Michal trocha sklamaný

Galavečer, na ktorom udeľovali šoférske Oscary, bol vo vyzdobenej a vysvietenej tanečnej sále South Bank v centre Londýna za účasti približne 700 hostí vrátane ministra dopravy.
Šoférsky Oscar Michalovi napokon ušiel o vlások.

„Najprv som bol trocha sklamaný, lebo som bol tak blízko. No i tak to bol veľký úspech byť medzi najlepšími zo všetkých britských firiem.“

V Británii vnímajú povolanie šoféra trocha inak ako u nás. „Firmy sa tu snažia za každú dobre odvedenú prácu svojich zamestnancov pochváliť, odmeniť a pokiaľ možno aj zviditeľniť.“
Michal je síce profesionálny šofér, ale vo voľnom čase šoférovanie rád prenecháva manželke.

„Doma, na dovolenke na Slovensku alebo v Poľsku za volant nesadnem. Či manželke do šoférovania kibicujem, je skôr otázka pre ňu, ale myslím si, že som pokojný spolujazdec a šoférovanie nechávam úplne na ňu,“ povedal Michal.

Michal si v súčasnosti nevie predstaviť, že by šoféra robil na Slovensku, i keď jednu možnosť by pripustil. Rodičia žijú v Prešove, ale chvíle voľna trávia v rodnom Liptove, na chalupe v Jamníku. „Zatiaľ sa neplánujeme vrátiť domov, ale možno raz, keď budem na dôchodku, tak by som si rád zajazdil na linke Liptovský Mikuláš Jamník alebo Jamník Liptovský Hrádok.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 357
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 037
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 167
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 596
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 388
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 116
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 799
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 354
  1. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  2. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  3. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  4. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  5. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  6. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  7. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  8. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 993
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 007
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 979
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 455
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 219
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 807
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 629
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Most ponad rieku Revúca je mimoriadne vyťažený.

Radnica dostala na realizáciu dotáciu.


David Púchovský.

David Púchovský roky pracoval pod ľuďmi zo Smeru.


3

Objavte Slovensko inak – pestré, živé a plné prekvapení.


Dievčatá dosiahli skvelý úspech.

Juniorky MBR Ružomberok skvelým spôsom ovládli majstrovstvá Slovenska v basketbale dievčat junioriek (U 19) v Košiciach.


Ján Svrček
  1. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  2. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  3. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  4. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  5. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  6. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  7. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  8. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 993
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 007
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 979
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 455
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 219
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 807
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 629
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu