Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita

V Liptove dokončili prvý úsek diaľnice pred takmer polstoročím

Stačí letmý pohľad do štatistík dopravnej nehodovosti a je zrejmé, že cesty v okresoch Ružomberok a Liptovský Mikuláš patria na Slovensku k najrizikovejším.

Výstavba mosta v Podturni.Výstavba mosta v Podturni. (Zdroj: TASR)

Liptovský lievik, cez ktorý v súčasnosti prejde každý deň asi 14-tisíc vozidiel, nemožno obísť. Dôvodom je nedokončený liptovský úsek D1, ako súčasť plánovanej 460-kilo-metrov diaľnice z Bratislavy do Košíc.

Prvý úsek D1 v Liptove ukončili v roku 1976 na rozhraní obcí Uhorská Ves a Liptovský Ján v miestach, kde mal onedlho stáť v tom čase naplánovaný najdlhší vyše kilometer dlhý diaľničný viadukt v ČSSR.

Na západ od Liptovského Mikuláša pokračovali vo výstavbe diaľnice po Ivachnovú. Tam pri Kozom vŕšku diaľničné provizórium končí. Finále ukončenia diaľničného úseku, súčasť spojnice medzi Bratislavou a Košicami, bude asi o deväť rokov, teda po pol storočí od začiatku výstavby.

Príbeh liptovskej diaľnice je ako turecká telenovela, staviame ju vraj ako v Indii, kde mechanizmy nahrádzajú ľudskou silou – jamu pre pilier základu kopú desiati týždeň, namiesto stroja, ktorý to isté spraví za pár hodín. Netreba sa diviť, staviame pomaly, neefektívne. Oveľa rýchlejšie pribúda počet vozidiel i havárii.


Najdrahší a najkomplikovanejší

Spolu s financiami zo štátneho rozpočtu sú k dispozícii aj eurofondy, ktoré sú nevyhnutné na dokončenie naj-drahšieho a najzložitejšieho úseku Ivachnová resp. Ružomberok – Žilina. Diaľničný úsek v okolí Hubovej začali stavať s prerušeniami už v roku 2010. Rátalo sa s výstavbou dvoch tunelov – Rojkov s dĺžkou 1 810 metrov a 2 989 metrov dlhý Havran. Od vzniku samostatného Slovenska každá vláda deklarovala to isté – diaľnice sú dôležité.


Dokončenie liptovského úseku je v nedohľadne

Ak by v Liptove v čase výstavby prvého úseku, čo súvisí s vybudovaním vodného diela Liptovská Mara, realizovali plány aktuálnym tempom, asi by sme na socialistických plánovačov, národohospodárov, veru nespomínali v dobrom.

Diaľničný úsek od Liptovského Jána po Ivachnovú napriek tomu, že nebol prioritný, je v prevádzke. Pri výstavbe v tom čase nastali aj nejaké komplikácie, napr. spadnutá časť mosta pri Liptovskom Mikuláši, čo humoristi nazvali „mestom padajúcich mostov“.

Vtedy sa nič nikomu nestalo, nešlo o život. Problém sa zdal byť podružný, aspoň v porovnaní s odhaleniami o predražených zákazkách alebo s nevyplatenými živnostníkmi, mzdami, kde na rozostavaných úsekoch pracujú ľudia načierno či 27 dní bez prestávky po 12 hodinách.

Potvrdil to i hlavný inšpektor Inšpektorátu práce v Žiline Rudolf Kubica a vyšlo to najavo v reportáži TA3: „Aj po našej kontrole bolo veľa telefonátov, z akého dôvodu sme tam išli, prečo tam ideme a bránime termínu výstavby atď. Čo bolo prekvapujúce, lebo my si svoju prácu konáme, ako máme.“

Zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti išlo o odozvu ozaj nenáležitú. Kontrolórov obvinili, že komplikujú prácu a zdržujú termíny dokončenia výstavby.

Prvý sedem kilometrov dlhý diaľničný úsek v Liptove, ktorý dali do užívania, nemal v porovnaní s modernými rýchlostnými komunikáciami aktuálne požadované parametre, ani vhodné smerové vedenie.

„Vtedy boli nižšie nároky na infraštruktúry vyššieho dopravného významu. Zodpovedá tomu aj smerový profil diaľnice v okolí Liptovského Mikuláša s menšími polomermi oblúkov,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. V tom čase denne prešlo okolo tisíc áut.


Prvá diaľnica na severe Slovenska

Prečo ako jednu z prvých na Slovensku naplánovali diaľnicu práve v Liptove?

Aj Ľ. Palčák dôvodí, že predovšetkým išlo o zatraktívnenie rekreačnej lokality regiónu, ktorý vďaka prírodným danostiam už v tom čase patril k najnavštevovanejším slovenským destináciám.
Súvis medzi výstavbou Liptovskej Mary je taktiež nezanedbateľný. Vhodne využili sústredené nasadenie pracovníkov, vozidiel, stavebnej techniky a mechanizácie žilinského Váhostavu. Ako sa vraví „zabili jednou ranou dve muchy“.

Výstavba liptovského úseku s dvanástimi diaľničnými premosteniami trvala štyri roky. Podľa dobovej tlače v rámci zemných prác premiestnili na teleso rýchlostnej komunikácie z pracoviska vodného diela skoro 2 milióny kubíkov zeminy. Výstavba 22-kilometro-vého úseku diaľnice Ivachnová – Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján úspešne pokračovala. Úsek končiaci v Ivachnovej bol dlhší časť v prevádzke iba v polovičnom profile diaľnice.


Prišiel aj sovietsky maršál Ustinov

Po novom úseku diaľnice z Vojenskej vysokej technickej školy na Kaleník pri Jamníku, kde mali byť inštalované rakety SS 20, sa previezol aj minister obrany ZSSR maršal Dmitrij Ustinov so sprievodom asi tridsiatich vládnych limuzín.

Sedemkilometrový úsek využívali iba tí, čo si chceli na pár minút vychutnať jazdu po diaľnici. Čas jazdy autom medzi Liptovským Jánom a centrom Liptova sa skrátil na polovicu – na 9 minút. Autá tu ale nejazdili 130-kilometrovou rýchlosťou, lebo ju nedosiahli.

V roku 1976 pracovníci košických Inžinierskych stavieb začali s prípravnými prácami na úseku Liptovský Ján – Liptovský Hrádok, kde o niekoľko rokov preklenula údolie Váhu nová dominanta Liptova – vyše kilometer dlhý nadjazd pri obciach Uhorská Vec a Podtureň. V tom čase obyvatelia nekritizovali ani stavby, ani ich zdĺhavú výstavbu.


Boli za, ale aj proti tunelu Korbeľka

V súčasnosti okrem iných komplikujú stavebné práce obyvatelia dotknutých území.

K výstavbe úseku v okolí Hubovej boli dve petície – jedna za postavenie tunela Korbeľka, druhá proti. Ak povedie cez niekoľko kilometrov dlhý tunel, bude úsek dlhý 14 km, ak nie, jeho dĺžka je plánovaná na 15,28 km. Zdĺhavé rozhodovanie ohrozuje realizáciu projektov, najmä využívanie eurofondov.

Samostatnou kapitolou je dopravná situácia v Ružomberku a jeho okolí, s čím súvisí postavenie rýchlostnej komunikácie R1 smerom na Donovaly a B. Bystricu. Aj tu chytáme problém za chvost.

Variant stáročiami preverený cestný koridor spolu s dokončením D1 vítajú samosprávy dolného Liptova. Sú netrpezliví, lebo vedia, že nás dobehla minulosť, veď prvé plány na výstavbu diaľnice medzi Prahou a Košicami naplánovali v roku 1965.

V Liptove sa začalo s výstavbou diaľnice v roku 1972 a po rôznych termínoch dokončenia jeden z posledných stanovili na rok 2019. „Optimistické predpovede“ naznačujú, že v Liptove budeme jazdiť po ukončenom úseku v rok 2025 – to nie je tlačová chyba.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  6. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  7. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  2. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  3. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  4. Najlepšie poviedky domácich autorov
  5. Košice budú vďaka tejto zmene fungovať efektívnejšie
  6. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  7. Helping business on a global scale
  8. The visionary origins and global ambitions of the FMCU
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 809
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 342
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 814
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 096
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 153
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 560
  7. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 440
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 208

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Kto skutočne najviac škodí pravici a pomáha Ficovi?
  2. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  3. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  4. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  5. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  6. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  7. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  8. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 495
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 40 258
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 616
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 738
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 295
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 21 794
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 19 284
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 072
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Liptovská Teplá na zápas nevycestovala, kvôli zlému terénu.


a 1 ďalší 13 h
Správa Národného parku Veľká Fatra zorganizovala sčítanie turistov, počas neho sa zapojili aj do dotazníkového prieskumu.

Šlo o prvé sčítanie turistov v národnom parku vôbec.


15 h
Horskú chatu na Smrekovici kúpila trojica turistov z Čiech.

Prvých hostí už ubytovali.


23. sep
Jarmok v Partizánskej Ľupči

Daždivé počasie ľudí neodradilo.


23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Kto skutočne najviac škodí pravici a pomáha Ficovi?
  2. Ján Šeďo: Silnú šnúrku v gatiach si viem predstaviť, ale silné Slovensko ?
  3. Julius Kravjar: Dimenzie vody
  4. Lukáš Čelinák: Anarchokapitalizmus, ekonomická kalkulácia a štíhly štát II.
  5. Ľudovít Paulis: Čo nájde študent na vysokej škole, ak SaS vráti na ministerstvo školstva?
  6. Kristína Rusnáková: Klamú, že bude dobre
  7. Zuzana Lukáčová: Kooperatívy: lepšie životy pre ľudí a spravodlivá ekonomika
  8. Dominika Kordiaková: Mojich 5 krát Ne....
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 495
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 40 258
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 616
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 738
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 295
  6. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 21 794
  7. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 19 284
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 072
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu