Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Autobusár neváhal, pomohol žene s otvorenou zlomeninou

Šoféri súkromnej prepravnej spoločnosti prechádzajú kurzom prvej pomoci pravidelne. Lenže pohotová a správna reakcia pri pohľade na krvavú nohu, z ktorej vyčnieva kosť, si vyžaduje nielen teoretickú prípravu, ale najmä rozvahu a ochotu.

Šofér Marek Čigaš sa drží pevne nielen volantu, ale aj zodpovednosti za cestujúcich. Pomáhal už aj mužovi s epileptickým záchvatom.Šofér Marek Čigaš sa drží pevne nielen volantu, ale aj zodpovednosti za cestujúcich. Pomáhal už aj mužovi s epileptickým záchvatom. (Zdroj: Miro Gejdoš)

RUŽOMBEROK. Vodič mestskej autobusovej linky Marek Čigaš si vyslúžil uznanie verejnosti aj kolegov. Minulý utorok ráno nezaváhal a poskytol prvú pomoc staršej žene s otvorenou zlomeninou nohy. Zranila sa, keď nastupovala do nízkopodlažného autobusu na zastávke Roveň-Kaufland.

„Pani pri nastupovaní zrejme nepoložila na podlahu celé chodidlo, preto sa jej noha zošmykla medzi autobus a obrubník,“ opísal na prvý pohľad nie veľmi závažnú kolíziu šofér. Podľa jeho slov a dokumentácie bola medzera medzi autobusom a obrubníkom zhruba desať centimetrov.

Šesťdesiatničke priskočila na pomoc ako prvá žena z predného radu sedačiek. Pomáhala jej postaviť sa na nohy, ale zranená pani zjojkla od bolesti. Nešlo to. Preto ju len posadila na podlahu.

Vtedy si vodič všimol, že jej cez nohavice presakuje krv a uvedomil si vážnosť situácie. „Hneď som volal záchranku. Ostatných cestujúcich som sa opýtal, či medzi nimi nie je zdravotník, ktorý by sa zranenej ujal. Neprihlásil sa nikto,“ pokračoval M. Čigaš, ktorý vozí Ružomberčanov za povinnosťami už 15 rokov.


Nechcel jej spôsobiť ešte vic bolesti

Telefonát s dispečingom trval dve a pol minúty. Dôchodkyňa zatiaľ sedela a krvácala z desaťcentimetrovej rany nad členkom. Šofér dostal cez telefón úlohu zastaviť krvácanie. Vytiahol lekárničku a zohol sa k zranenej. Keď je vyhrnul nohavicu, zbadal množstvo krvi a nad topánkou trčiacu kosť. „Bol som rozrušený. Pohľad na krv mi nevadí, ale toto človek často nevidí. Chveli sa mi ruky, ale ranu som prekryl, zatlačil a obviazal. Topánku som jej radšej nevyzul, aby som jej nespôsobil ďalšiu bolesť,“ povedal vodič. Asistovali mu dvaja cestujúci – spomínaná žena, čo prvá pomáhala, a zapojil sa aj mladý muž.

„Akurát kým som telefonoval, mohol už panej niekto pomáhať. Alebo mohol volať záchranku niekto iný a venoval by som sa jej ja, aby tak nekrvácala. Ale držala sa statočne, celý čas bola pri vedomí,“ dodal.

Sanitka prišla zhruba po desiatich minútach a zdravotníci odviezli zranenú ženu do nemocnie. Ocenili šoférovu snahu o zastavenie krvácania a spôsob podania prvej pomoci. Na miesto prišla aj polícia, aby prípad zdokumentovala. Cestujúci vystúpili a pokračovali pešo alebo prestúpili do ďalšieho spoja. Marek Čigaš odišiel s autobusom do garáže, kde ho poumývali.


Cestujúcich už zachraňoval

„Sme naňho hrdí. Postupoval pohotovo a profesionálne, dokonca nad rámec svojich povinností, pretože vodič je zodpovedný len za cestujúcich, ktorí už sú v autobuse,“ reagoval na incident Radoslav Salák, technický asistent spoločnosti Arriva Liorbus, ktorá zabezpečuje v Ružomberku autobusovú dopravu. „Zvážime aj osobitné ohodnotenie,“ dodal.

Pre šoféra Mareka Čigaša to bol tretí prípad, kedy musel privolať rýchlu zdravotnícku pomoc.

Prvýkrát ju volal cestujúcej z Černovej, keď sa sťažovala na pichanie v hrudi a bála sa infarktu. Neskôr pomáhal aj mužovi s epileptickým záchvatom, ktorý padol medzi sedačky a zakliesnil sa. „Vytiahol som ho a podal mu prvú pomoc, aby si pri záchvate neublížil. Človek by sa takýmto situáciám najradšej vyhol, ale pri tom, koľko ľudí prevážame, sa stane všeličo,“ skonštatoval.

Urobil viac ako mu prikazujú povinnosti. Sme naňho hrdí.

Technický asistent Arriva Liorbus, a.s.

Aby šoférov krízové situácie nezaskočili, pravidelne chodia na rôzne školenia a kurzy. Prvá pomoc je samozrejmosťou. Technický asistent spoločnosti Liorbus R. Salák povedal, že absolvujú napríklad aj kurz slušného správania.

„Naposledy to bol kurz komplexného rozvoja osobnosti. Vodiči sú v neustálom kontakte s cestujúcimi. Je to náročná práca a musia zvládať rôzne situácie. Tých kritických, našťastie, nie je veľa,“ vyhlásil.


Prípad uzavreli

Vždy, keď dôjde k nešťastiu, autobusová spoločnosť prípad podrobne zdokumentuje. Niekedy pri tom asistuje aj polícia. Salák povedal, že to robia na základe skúseností, keď im zranený najprv ďakoval, ale po niekoľkých mesiacoch sa dožadoval odškodnenia.

„V tomto prípade prebehlo z našej strany všetko podľa smerníc. Prípad je uzavretý,“ vysvetlil s tým, že informácie o zdravotnom stave zranenej ženy nemajú a ani ich štandardne nedostávajú.


Prešiel státisíce kilometrov

My sme sa o incidente dozvedeli od čitateľa Michala Molčana. O pohotovej reakcii šoféra napísal v našej skupine Ružomberok na internetovej sociálnej sieti. Jeho príspevok sa rýchlo rozšíril a získal popularitu. Väčšina ľudí však poznala len číslo linky a osobné číslo šoféra. Neskôr vysvitlo, že Michal, ktorý nás informoval, bol tým mladíkom, ktorý sa zapojil do ošetrovania.

Marek Čigaš šoféruje autobusy po Ružomberku už od roku 2001. Predtým zbieral päť rokov skúsenosti na rovnakej pozícii v českom Hradci Králové. „Pochádzam od Sobraniec. Do Ružomberka sme sa prisťahovali koncom deväťdesiatych rokov,“ prezradil o sebe muž, ktorý sa dostal za volant autobusu vďaka vojenskej službe.

„Šoférovanie ma stále baví, ale práca s ľuďmi je niekedy veľmi ťažká,“ zhodnotil svoju dlhoročnú vernosť jednému povolaniu.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 8 148
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 265
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 144
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 934
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 847
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 833
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Dôležitosť duševnej pohody 3 437

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 161
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 941
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 373
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 529
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 996
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 726
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 469
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 265
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Regionálnemu rozvoju a tvorbe projektov sa venuje profesijne i v rámci občianskeho aktivizmu. Svoje skúsenosti chce ponúknuť aj ako krajský poslanec.


4 h
Tatran ukazuje dobrú hru, ktorej však chýbajú góly. Tatran v červenom vs Dunajská Streda v žltom.

Fortunaligisti MFK Tatran Liptovský Mikuláš si ani po 12. kole na svoj účet prvé tohtosezónne víťazstvo nepripísali, keď v sobotu (1. 10.) prehrali doma v Poprade s Dunajskou Stredou 0:1.


a 1 ďalší 2. okt
Ilustračné

Liptovský Mikuláš je na energetickú krízu pripravený, potvrdila to hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková.


TASR 2. okt

Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


1. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 161
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 941
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 373
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 529
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 996
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 726
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 469
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 265
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu