Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Autobusár neváhal, pomohol žene s otvorenou zlomeninou

Šoféri súkromnej prepravnej spoločnosti prechádzajú kurzom prvej pomoci pravidelne. Lenže pohotová a správna reakcia pri pohľade na krvavú nohu, z ktorej vyčnieva kosť, si vyžaduje nielen teoretickú prípravu, ale najmä rozvahu a ochotu.

Šofér Marek Čigaš sa drží pevne nielen volantu, ale aj zodpovednosti za cestujúcich. Pomáhal už aj mužovi s epileptickým záchvatom.Šofér Marek Čigaš sa drží pevne nielen volantu, ale aj zodpovednosti za cestujúcich. Pomáhal už aj mužovi s epileptickým záchvatom. (Zdroj: Miro Gejdoš)

RUŽOMBEROK. Vodič mestskej autobusovej linky Marek Čigaš si vyslúžil uznanie verejnosti aj kolegov. Minulý utorok ráno nezaváhal a poskytol prvú pomoc staršej žene s otvorenou zlomeninou nohy. Zranila sa, keď nastupovala do nízkopodlažného autobusu na zastávke Roveň-Kaufland.

„Pani pri nastupovaní zrejme nepoložila na podlahu celé chodidlo, preto sa jej noha zošmykla medzi autobus a obrubník,“ opísal na prvý pohľad nie veľmi závažnú kolíziu šofér. Podľa jeho slov a dokumentácie bola medzera medzi autobusom a obrubníkom zhruba desať centimetrov.

Šesťdesiatničke priskočila na pomoc ako prvá žena z predného radu sedačiek. Pomáhala jej postaviť sa na nohy, ale zranená pani zjojkla od bolesti. Nešlo to. Preto ju len posadila na podlahu.

Vtedy si vodič všimol, že jej cez nohavice presakuje krv a uvedomil si vážnosť situácie. „Hneď som volal záchranku. Ostatných cestujúcich som sa opýtal, či medzi nimi nie je zdravotník, ktorý by sa zranenej ujal. Neprihlásil sa nikto,“ pokračoval M. Čigaš, ktorý vozí Ružomberčanov za povinnosťami už 15 rokov.


Nechcel jej spôsobiť ešte vic bolesti

Telefonát s dispečingom trval dve a pol minúty. Dôchodkyňa zatiaľ sedela a krvácala z desaťcentimetrovej rany nad členkom. Šofér dostal cez telefón úlohu zastaviť krvácanie. Vytiahol lekárničku a zohol sa k zranenej. Keď je vyhrnul nohavicu, zbadal množstvo krvi a nad topánkou trčiacu kosť. „Bol som rozrušený. Pohľad na krv mi nevadí, ale toto človek často nevidí. Chveli sa mi ruky, ale ranu som prekryl, zatlačil a obviazal. Topánku som jej radšej nevyzul, aby som jej nespôsobil ďalšiu bolesť,“ povedal vodič. Asistovali mu dvaja cestujúci – spomínaná žena, čo prvá pomáhala, a zapojil sa aj mladý muž.

„Akurát kým som telefonoval, mohol už panej niekto pomáhať. Alebo mohol volať záchranku niekto iný a venoval by som sa jej ja, aby tak nekrvácala. Ale držala sa statočne, celý čas bola pri vedomí,“ dodal.

Sanitka prišla zhruba po desiatich minútach a zdravotníci odviezli zranenú ženu do nemocnie. Ocenili šoférovu snahu o zastavenie krvácania a spôsob podania prvej pomoci. Na miesto prišla aj polícia, aby prípad zdokumentovala. Cestujúci vystúpili a pokračovali pešo alebo prestúpili do ďalšieho spoja. Marek Čigaš odišiel s autobusom do garáže, kde ho poumývali.


Cestujúcich už zachraňoval

„Sme naňho hrdí. Postupoval pohotovo a profesionálne, dokonca nad rámec svojich povinností, pretože vodič je zodpovedný len za cestujúcich, ktorí už sú v autobuse,“ reagoval na incident Radoslav Salák, technický asistent spoločnosti Arriva Liorbus, ktorá zabezpečuje v Ružomberku autobusovú dopravu. „Zvážime aj osobitné ohodnotenie,“ dodal.

Pre šoféra Mareka Čigaša to bol tretí prípad, kedy musel privolať rýchlu zdravotnícku pomoc.

Prvýkrát ju volal cestujúcej z Černovej, keď sa sťažovala na pichanie v hrudi a bála sa infarktu. Neskôr pomáhal aj mužovi s epileptickým záchvatom, ktorý padol medzi sedačky a zakliesnil sa. „Vytiahol som ho a podal mu prvú pomoc, aby si pri záchvate neublížil. Človek by sa takýmto situáciám najradšej vyhol, ale pri tom, koľko ľudí prevážame, sa stane všeličo,“ skonštatoval.

Urobil viac ako mu prikazujú povinnosti. Sme naňho hrdí.

Technický asistent Arriva Liorbus, a.s.

Aby šoférov krízové situácie nezaskočili, pravidelne chodia na rôzne školenia a kurzy. Prvá pomoc je samozrejmosťou. Technický asistent spoločnosti Liorbus R. Salák povedal, že absolvujú napríklad aj kurz slušného správania.

„Naposledy to bol kurz komplexného rozvoja osobnosti. Vodiči sú v neustálom kontakte s cestujúcimi. Je to náročná práca a musia zvládať rôzne situácie. Tých kritických, našťastie, nie je veľa,“ vyhlásil.


Prípad uzavreli

Vždy, keď dôjde k nešťastiu, autobusová spoločnosť prípad podrobne zdokumentuje. Niekedy pri tom asistuje aj polícia. Salák povedal, že to robia na základe skúseností, keď im zranený najprv ďakoval, ale po niekoľkých mesiacoch sa dožadoval odškodnenia.

„V tomto prípade prebehlo z našej strany všetko podľa smerníc. Prípad je uzavretý,“ vysvetlil s tým, že informácie o zdravotnom stave zranenej ženy nemajú a ani ich štandardne nedostávajú.


Prešiel státisíce kilometrov

My sme sa o incidente dozvedeli od čitateľa Michala Molčana. O pohotovej reakcii šoféra napísal v našej skupine Ružomberok na internetovej sociálnej sieti. Jeho príspevok sa rýchlo rozšíril a získal popularitu. Väčšina ľudí však poznala len číslo linky a osobné číslo šoféra. Neskôr vysvitlo, že Michal, ktorý nás informoval, bol tým mladíkom, ktorý sa zapojil do ošetrovania.

Marek Čigaš šoféruje autobusy po Ružomberku už od roku 2001. Predtým zbieral päť rokov skúsenosti na rovnakej pozícii v českom Hradci Králové. „Pochádzam od Sobraniec. Do Ružomberka sme sa prisťahovali koncom deväťdesiatych rokov,“ prezradil o sebe muž, ktorý sa dostal za volant autobusu vďaka vojenskej službe.

„Šoférovanie ma stále baví, ale práca s ľuďmi je niekedy veľmi ťažká,“ zhodnotil svoju dlhoročnú vernosť jednému povolaniu.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 344
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 110
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 973
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 406
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 280
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 239
  7. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 182
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 030

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.5.1922)
  2. Michal Múčka: Čarodej
  3. Martin Greguš: Ľudia sa boja, že všetko stratia, tak mlčia. A nakoniec všetko stratia, lebo mlčia...
  4. Michal Múčka: Contra Mundum
  5. ADRA Slovensko: Dobrovoľníctvo v srbskom Belehrade. Príbehy ľudí bez domova ako odraz spoločnosti
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 042
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 469
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 465
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 782
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 201
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 758
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 1 675
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

DinoPark fungoval v bratislavskej ZOO 17 rokov.

Spoločnosť West Media podpísala dlhodobú nájomnú zmluvu na 15 hektárové pozemky.


18 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


16. máj

Zúčastnené mužstvá bojujú o atraktívne ceny.


19 h
Mondi SCP v Ružomberku

Poslanci ružomberského mestského zastupiteľstva schválili v stredu memorandum o spolupráci s Mondi SCP.


TASR 19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spoločnosť West Media podpísala dlhodobú nájomnú zmluvu na 15 hektárové pozemky.


18 h

Spoločnosť PEX spolupracuje aj s FBI.


18. máj

Vytvárame si obrovský problém, hovoria lesníci.


18. máj

Najväčšie pohoršenie vzbudilo nákladné auto. Ak by sa takáto akcia mala opakovať, podľa biskupského ekonóma bude vhodné, aby sa určili kritériá.


18. máj

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.5.1922)
  2. Michal Múčka: Čarodej
  3. Martin Greguš: Ľudia sa boja, že všetko stratia, tak mlčia. A nakoniec všetko stratia, lebo mlčia...
  4. Michal Múčka: Contra Mundum
  5. ADRA Slovensko: Dobrovoľníctvo v srbskom Belehrade. Príbehy ľudí bez domova ako odraz spoločnosti
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 042
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 469
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 465
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 782
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 201
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 758
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 1 675
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu