Sobota, 19. január, 2019 | Meniny má Drahomíra, Mário

Čombor prirovnal dostavbu D1 k rozvojovej africkej krajine

Predstavitelia samospráv zo severu stredného Slovenska chcú údajne urobiť všetko pre to, aby sa odtrhli od Žilinskej župy a pridali sa k Banskej Bystrici. Sľubujú si od toho zastavenie úpadku a rozvoj. Najväčší význam prikladajú budovaniu ciest.

Rozostavaný úsek diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou má 15 kilometrov. Jeho súčasťou má byť 22 mostov a viaduktov.(Zdroj: Miro Gejdoš)

RUŽOMBEROK. Primátor Ružomberka Igor Čombor, primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a generálny riaditeľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták s podporou niekoľkých dolnoliptovských starostov zorganizovali minulý týždeň protestnú tlačovú besedu.

Jej cieľom bolo poukázať na kritický stav rozostavanej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Veľmi ostro kritizovali vládu aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) najmä preto, že výstavba úseku Hubová – Ivachnová, ktorá sa začala v roku 2013, sa pred dvoma rokmi zasekla. Projekt má pritom zabezpečené financovanie, vysúťaženého zhotoviteľa, všetky potrebné povolenia a stavebníci poznajú nové pretrasovanie. Predstavitelia regiónu nechápu ani pohnútky diaľničiarov ukončiť zmluvu so súčasným zhotoviteľom a hľadať nového, čím by sa celý proces opäť predĺžil.


Nenormálny svetový unikát

„Čo je dôvodom výhovoriek a nečinnosti? Funkcionári vôbec nevedia, kedy bude úsek hotový. Či to bude o päť, desať alebo 15 rokov. Ak sa proces bude stále preťahovať a výstavba odkladať, život sa v týchto končinách zmení v peklo, ľudia tu nebudú môcť žiť,“ reagoval na aktuálnu situáciu ružomberský primátor Igor Čombor. Označil ju za nenormálnu, nehoráznu a svetový unikát. Prirovnal ju k dianiu v rozvojových afrických krajinách.

Ružomberkom prechádza denne viac ako 40-tisíc áut a z hľadiska dopravy čoraz častejšie kolabuje. Miestne papierne plánujú do troch rokov rozšíriť výrobu, následkom čoho má do mesta ročne prichádzať ďalších 40-tisíc nákladiakov. Preto je dostavba diaľničného obchvatu mesta ešte naliehavejšia. Rovnako ani plánovaná rýchlostná cesta R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou nemôže existovať skôr ako diaľnica, na ktorú sa má napojiť.


Chcú zmenu krajov

Zástupcovia stredného Slovenska na tlačovke avizovali, že sa dostavbou diaľnice budú zaoberať intenzívnejšie a jej priebeh chcú pravidelne kontrolovať. Ohlásili aj vznik iniciatívy Stredné Slovensko. Má združovať všetky regióny od Oravy, cez Liptov, Horehronie až po maďarské hranice. Podľa Čombora sa vývoj tejto časti Slovenska zastavil a treba s tým niečo urobiť.

„Terajšie usporiadanie územných celkov nám nevyhovuje. Keď už z nás robia takých chudákov, chceme sa pridať k strednému Slovensku, kde sme vždy patrili a spoločne bojovať proti úpadku stredoslovenského územia. Orava a Liptov sa pridajú k Banskej Bystrici a urobia všetko pre to, aby vystúpili zo Žilinského samosprávneho kraja,“ vyhlásil.


Poverenie od Pána Boha

Šéf Železiarní Podbrezová Vladimír Soták zastupoval Klub 500, združenie vlastníkov veľkých spoločností, ktoré majú nad 500 zamestnancov. Kritizoval štát, že nie je schopný dokončiť kľúčový projekt diaľnice a presúva z neho peniaze na opravu menej významných ciest. Veľké medzery vidí aj v plánovaní a kontrole výstavby.

Za spoluvinníka súčasnej situácie označil aj bývalého ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý v roku 2010 pozastavil výstavbu diaľnice D1, pretože ju chcel preprojektovať a postaviť lacnejšie.

„Mohol by zastaviť výstavbu len vtedy, keby mal poverenie od Pána Boha, že on to zaňho dokončí. Ale on nemal, lebo od Pána Boha sme dostali len rozum a slobodnú vôľu. Musíme preto rozmýšľať a pracovať pragmaticky. Treba okamžite konať. Ak prídeme o eurofondy na túto stavbu, kedy a kto zabezpečí náhradné financovanie?“ pýtal sa Soták, jeden z najvplyvnejších podnikateľov Slovenska.


Pamätník neschopnosti

Starostovia výstavbou najviac dotknutých obcí, teda Likavky, Martinčeka a Liskovej, vidia najväčší problém v negatívnom vplyve na kvalitu života ich obyvateľov.

„Nákladné autá nám zničili cesty, z obce sa stalo stavenisko, vyrástli nám tu viadukty a piliere, ale na diaľnici nikto nepracuje. Teraz sa tam sotva mihne jedno auto a päť robotníkov. Ľudia boli pripravení na to, že to bude trvať tri roky. O pár mesiacov sa už mala kolaudovať. Tri roky sa dá čakať, ale nie sedem alebo desať,“ vyjadril svoj postoj Marián Javorka, starosta Likavky. Dodal, že región je plný svinstva, alergií a rapídne rastie počet rakovinových ochorení. Pomôcť majú práve cesty, ktoré pôjdu mimo zastavaného územia.

„Betónové piliere a nedostavané mosty nám tu ostali ako pamätníky neschopnosti NDS,“ doplnil starosta Liskovej Jozef Murina.

Juraj Bobek, starosta Martinčeka, povedal, že jedinú prístupovú cestu do dediny majú totálne rozbitú, pretože slúži ako stavenisková komunikácia, ale s jej opravou musia čakať, kým nebude hotová diaľnica. Nikto však nevie, kedy to bude, pretože NDS stále posúva termín dokončenia. Aktuálne je to rok 2020, hoci pôvodne to malo byť tento rok.

Región je plný svinstva, alergií a rakovinových ochorení.

Marián Javorka, starosta Likavky


Nekončené odkladanie

Najnáročnejšou časťou výstavby dolnoliptovskej časti D1 je tunel Čebrať. Je to zároveň jeden z hlavných dôvodov meškania. Jeho pôvodnú trasu musela NDS zavrhnúť, lebo hrozili zosuvy. Potreba pretrasovania je známa od roku 2015, ale tunel nikto nerazí.

Jeho zhotoviteľ má pritom podľa stanoviska, ktoré poslal ružomberskému primátorovi, všetky potrebné súhlasy a kapacitu na obnovenie práce a razenie novou trasou.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin tvrdí, že tunel Čebrať bol jednou z prvých vecí, ktorú začal po nástupe do funkcie intenzívne riešiť. „Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ protirečil Ďurišin zhotoviteľovi a zástupcom dotknutých samospráv.


Aj ministerstvo musí čakať

Juraj Méry, generálny riaditeľ sekcie riadenia projektov z Ministerstva dopravy SR, vyzval nedávno Ďurišina, aby vypracoval detailný harmonogram krokov potrebných k úspešnému dokončeniu úseku. Odpoveďou mu bola žiadosť o predĺženie termínu do konca februára. Méry ho následne upozornil, že v prípade ďalšej nečinnosti Národnej diaľničnej spoločnosti môže dôjsť k uplatneniu finančnej náhrady do výšky viac ako 23 miliónov eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 752
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 037
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 434
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 252
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 211
  6. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 201
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 168
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 302
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 782
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 946

Hlavné správy z MY Liptov

Výstava, ktorá dokáže zaujať deti aj na tri hodiny

Oplatí sa trocha pritlačiť na veľké železné dvere do Galérie Kolomana Sokola na liptovskomikulášskom námestí, najmä ak tak urobíte s deťmi. Nevstúpite do klasickej galérie či obrazárne, ale dobre 
premysleného detského sveta.

Dopravu v okolí ropných plošín kontrolujú aj Liptáci

Liptov neznamená len cestovný ruch, služby pre turistov alebo výrobné závody. Darí sa u nás aj menším firmám s inou a zaujímavou pridanou hodnotou, hoci sa o nich hovorí menej.

Plesový kalendár Liptova

Chcete si zaplesať? Pozrite si, aké plesy sa chystajú v Liptove pre sezónu 2019.

Viacero liptovských obcí vyhlásilo mimoriadny stav

Sneh skomplikoval dopravu, autobusy na hornom Liptove zapadli. V Liptovskom Mikuláši zasadal krízový štáb, na území celého mesta vyhlásili III. stupeň aktivity.

Traktory a lopaty si v Stankovanoch nevydýchnu

So snehom bojujú aj v dolnoliptovských Stankovanoch. S technikou pomáha aj urbár.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rýchlostná cesta R3 Zvolen - Šahy pôjde v polovičnom profile

Projektant vypracoval dva varianty trasy, cenový rozdiel je sto miliónov eur.

AKTUALIZOVANÉ 9:25

Ďalší zrazený chodec, tento raz na Kollárovej

Polícia vyšetruje príčiny a okolnosti dopravnej nehody, ktorá sa stala dnes ráno o šiestej hodine na priechode pre chodcov.

Tragická nehoda v Trnave, mladý vodič zrazil ženu na priechode

Polícia dokumentuje tragickú dopravnú nehodu, ktorá sa stala dnes ráno.

Vybrali SME

Už ste čítali?