LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Spoločnosť chce zriadiť v Okoličnom linku na výrobu asfaltovej obaľovanej zmesi. V zámere, ktorý predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie, uvádza zanedbateľnú záťaž na ťažko skúšanú cestu z priemyselnej oblasti na hlavný ťah mestom.
Zo zámeru vyplýva, že za hodinu linka bude schopná vyrobiť 160 ton zmesi. Denne chcú podľa údajov v zámere vyrábať 300 ton asfaltovej zmesi. Spustenie výroby by pri takýchto množstvách znamenalo nárast kamiónovej dopravy.
Aktivisti vyzbierali takmer 1200 podpisov
V zasadačke liptovskomikulášskeho mestského úradu sa uskutočnilo verejné prerokovanie zámeru, ľuďom a aj mestu sa nepozdáva dopravná záťaž. K správe o hodnotení navrhovanej činnosti obaľovačky asfaltových zmesí vydali preto nesúhlasné stanovisko.
„Radnica požaduje dopravnoinžiniersky výpočet vplyvu stavby na dopravnú sieť, bližšie vplyv na kapacitu existujúcich ciest a križovatiek, predovšetkým cesty do Závažnej Poruby a križovatky tejto cesty na cestu I/18. Súčasťou tohto výpočtu musí byť aj návrh opatrení na zamedzenie vzniknutých vplyvov,“ vysvetlila Viktória Čapčíková, hovorkyňa mesta Liptovský Mikuláš.
Primátor Ján Blcháč doplnil, že žiadajú dopracovanie hlukovej štúdie aj o vplyv nárastu dopravy v zastavanom území.
Zámer výstavby novej linky obaľovačky asfaltovej zmesi dal do pohybu aj občianskych aktivistov.
Tí vyzbierali po domácnostiach takmer 1200 podpisov proti investícii a hromadnú občiansku pripomienku odoslali na ministerstvo životného prostredia.
Výroba bude nižšia, prisľúbili to mestu
Spoločnosť Cesty SK, ktorá chce linku spustiť sa bráni, verejnosť podľa ich slov nemá presné informácie a ich obavy sú zbytočné.
„Ide o najmodernejšiu obaľovaciu linku renomovaného švajčiarskeho výrobcu, spĺňajúcu najprísnejšie európske, ekologické normy. V porovnaní so staršími zariadeniami, ktoré sú v prevádzke na Slovensku a aj v blízkom okolí, hodnoty hluku a emisií sú na zanedbateľnej úrovni,“ ubezpečil Igor Múdry, generálny riaditeľ spoločnosti Cesty SK.
Zdôraznili, že v zámere sa uvádza najvyššia možná výrobná kapacita linky 160 ton za hodinu.
„Je to len hypoteticky maximálny výkon, ktorý linka nikdy nedosahuje. Na dôvažok sme sa mestu Liptovský Mikuláš dvakrát zaviazali, že ročná produkcia linky nepresiahne 30-tisíc ton,“ doplnil Múdry s tým, že linka bude fungovať osem mesiacov v roku, od apríla do novembra.
Materiál odvezie denne päť áut.
“Dopravná záťaž bude po spustení výroby v Okoličnom zanedbateľná.
„
Z toho podľa Múdreho vyplýva, že denne vyrobia priemerne 125 ton materiálu, za hodinu to vychádza 12,5 tony. Materiál budú odvážať nákladné autá s nosnosťou 25 ton, čo znamená, že za deň ich odíde priemerne päť.
„Z uvedeného vyplýva, že pri momentálnom počte prejazdov 480 nákladných automobilov denne je navýšenie po spustení výroby obaľovacieho centra 1,04 percenta,“ zdôraznil Múdry.
Denne prejde úsekom takmer 3200 osobných áut a ďalších päť nákladiakov znamená zvýšenie záťaže o 0,15 percenta.
„Percentuálne hodnoty navýšenia dopravy sú tak zanedbateľné, že považujeme za diskriminačné prenášať na našu spoločnosť zodpovednosť za súčasnú dopravnú situáciu, ktorá je komplikovaná podľa našich meraní len v ranných hodinách od siedmej do ôsmej hodiny a v popoludňajších hodinách od pol tretej do pol štvrtej,“ doplnil generálny riaditeľ spoločnosti s tým, že v tomto čase je komplikovaná doprava v každom väčšom meste na Slovensku.
Vplyvy na životné prostredie posúdia
Múdry povedal, že ich spoločnosť bez problémov dovolí mestu, aby urobilo priebežnú kontrolu množstva vyprodukovanej obalenej zmesi. „Naša investícia pritom prinesie pracovné príležitosti približne pre 30 ľudí z Liptova.
Teraz je na rade ministerstvo životného prostredia, ktoré bude vyhodnocovať pripomienky zainteresovaných úradov, inštitúcií aj verejnosti v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie. Pokiaľ vydá nesúhlasné stanovisko, projekt sa realizovať nebude.
Chýbajúca cesta brzdí rozvoj priemyselnej oblasti
Priemyselná oblasť v Okoličnom a Závažnej Porube ale hlavne tamojší obyvatelia dlhodobo doplácajú na to, že zóne chýba plnohodnotná cesta. Komplikuje život ľuďom z rodinných domov, dopravnú situáciu na hlavnej ceste a rozvoj priemyselnej zóny.
Chýbajúca cesta, spojnica s diaľnicou, by mohla odradiť aj veľkých investorov, ktorí by v regióne vytvorili nové pracovné miesta,
Riešením podľa primátora Jána Blcháča môže byť preložka železničnej trase a s ňou súvisiaca výstavba obslužnej cesty na južnej strane mesta za Váhom. Priemyselná zóna v Okoličnom by sa vďaka nej napojila na hlavnú cestu pri Stošiciach.