Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Vodákov sen sa naplnil, projekt zaujal ľudí z celého sveta

Jeho otec bol pltníkom. Začínal na Belej, neskôr založil vodácky klub. Potom staval s dobrovoľníkmi lodenicu pri Váhu. Nakoniec si splnil sen a navrhol areál vodného slalomu.

Areál vodného slalomu Ondreja Cibáka v Liptovskom Mikuláši. (Zdroj: (TASR))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mikulášan Ondrej Cibák stál pri zrode vodáckeho športu nielen v Liptove, ale aj na Slovensku. Vyrastal vo Vrbici so štyrmi súrodencami v dome pri Váhu, takže k vode mal doslova blízko.

So staršími bratmi a kamarátmi sa často plavili po rieke na rôznych svojpomocne vyrobených lodiach. Prvý drevený kajak vyrobil Ondrejovi najstarší brat Juraj. Vtedy boli liptovskí vodáci ešte doslova v plienkach.

Na pretekoch zlomil veslo a vyhral

Na sútoku riek Belej a Váhu pri Liptovskom Hrádku sa v roku 1949 prvýkrát stretli na kurze nadšenci a priekopníci vodáckeho športu z celého Slovenska. Neskôr sa na sútoku konali prvé preteky s prekážkami. Vodáci ich pomenovali Tatranský slalom. Víťazom prvého ročníka bol Ondrej Cibák.

Keď sa otec plavil na drevenom kajaku, naši vodáci boli ešte v plienkach.

Ivan Cibák

„Bolo to kuriózne víťazstvo. Počas pretekov sa totiž otcovi zlomilo veslo. Vystúpil teda z lode na breh, požičal si iné a preteky víťazne dokončil," spomína na otca jeho syn Ivan Cibák. Vodácke preteky začali nadšenci organizovať každoročne. Prvých tridsať rokov sa jazdilo na Belej alebo Váhu. Potom preteky presťahovali do areálu vodného slalomu v Liptovskom Mikuláši. V súčasnosti majú za sebou už šesťdesiatdvaročnú históriu.

Na začiatku založil Lokomotívu

Cibákova aktívna športová kariéra nebola dlhá. Ukončil ju prakticky v roku 1953 na majstrovstvách sveta, kde bol nielen ako pretekár, ale aj ako tréner. Na majstrovstvách skončil dvanásty. Liptovskí vodáci jazdili v začiatkoch pod rôznymi športovými klubmi. Prevládali v nich však iné športy, hlavne hokej a futbal.

V roku 1959 prišiel Ondrej Cibák s nápadom založiť športový klub len pre vodný slalom. Najprv ho volali Lokomotíva, v súčasnosti je to Kanoe Tatra Klub (KTK).Hlavnou úlohou nového klubu bolo, aby sa mikulášsky vodný šport rozvíjal a presadil medzi ostatnými. Neskôr si vodáci pozháňali peniaze na lodenicu. Pri Váhu ju svojpomocne stavali št yri roky. Budova po niekoľkých rekonštrukciách slúži dodnes ako zázemie súčasnému Kanoe Tatra klubu.

Vodné úspechy pomohli rozvoju

Vodnoslalomárske úspechy v Československu pomohli rozvoju vodného slalomu a šport začal byť uznávaný. Myšlienka postaviť kanál prírodného charakteru sa v mysli Ondreja Cibáka zrodila na prelome 60. a 70. rokov. V tomto čase vznikla aj prvá štúdia. Jedným z hlavných dôvodov výstavby kanála nebolo len vytvorenie lepších podmienok pre vodákov, ale aj to, aby sa šport prostredníctvom umelého kanálu vybudovaného v meste dostal bližšie k divákom.

Aby mohol Cibák projekt realizovať, potreboval na začiatok doviesť tisícky metrov kubických zemného materiálu. V tom čase budovali vodné dielo Liptovská Mara, Vysokú vojenskú školu či obchodný dom Prior. Búrala sa stará Vrbica a na jej mieste vyrastalo panelové sídlisko Nábrežie. Ondrej Cibák vytušil možnosti, ktoré budovanie veľkých stavieb prináša, a pustil sa do realizácie svojho sna.

Brigádovali vodáci aj nadšenci

Budovanie areálu si vyžiadalo tisícky brigádnických hodín nielen samotných vodákov a ich rodín, ale aj dobrovoľníkov a nadšencov vodného športu. Peniaze na realizáciu sa podarilo Cibákovi získať z vládneho výboru pre cestovný ruch a vtedajšieho Československého zväzu telesnej výchovy.

S výstavbou začali v roku 1973 v akcii Z. Výnimočný projekt podporoval aj vtedajší mikulášsky starosta Jaroslav Žuffa. Onrejovi Cibákovi sa sen naplnil v roku 1978, keď mikulášsky areál vodného slalomu slávnostne otvorili. V tom období to bol druhý umelý vodný areál na svete.

Kanál nie len je betónové koryto

S novým kanálom začala aj nová éra, ktorá výrazne ovplyvnil históriu vodáckeho športu na Slovensku.
Konštrukčne je ojedinelou stavbou svojho druhu na svete, pretože má charakter riečneho kanála so šikmými brehmi. Nie je len betónovým korytom, v ktorom pulzuje voda, aký bol v Mníchove či na pekinskej olympiáde. Mikulášsky kanál je priamo napájaný vodou z Váhu.

Verne imituje dravú horskú rieku s mohutnými balvanmi a skalami na dne, s prudkými vírmi, kaskádami, vlnami či neveľkými vodnými zátočinami. Je ideálnym miestom na celoročné tréningy vodákov.

Kanál zaujal ľudí z celého sveta. Ondrej Cibák už ako uznávaný expert navrhol aj slalomovú trať pre olympijské hry v Barcelone 1992. Na jej základe postavili slalomovú trať v Ču-nove.

Bez vodného areálu by neboli víťazi

Ondrej Cibák má veľkú zásluhu na tom, že v Liptovskom Mikuláši vyrástlo veľa vodáckov, olympionikov. K vodnému slalomu viedol aj svojich synov a vnukov. Tí sú dnes jeho pokračovateľmi.

„Môj otec bol nadčasový človek a nepoznal prekážky. Môžem s určitosťou povedať, že bez Areálu vodného slalomu by neboli ani olympijskí víťazi," dodal na záver Ivan Cibák, prezident Slovenského zväzu kanoistiky na divokej vode a tajomník Kanoe Tatra Klubu.


  1. Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra Video 2 586
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 436
  5. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 315
  6. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 205
  7. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 193
  8. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 119
  9. Mikuláš je značka, ktorú nevyužívame naplno 80
  10. Bude tradičný večer futbalového Tatrana 57

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Blízke regióny

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná

Popadané stromy na severe krajiny odtrhli od elektriny ďalšie tisícky domácnosti.

Popadané stromy uväznili v horách turistov

V noci horskí záchranári pomáhali ľuďom uviaznutým v autách. Dnes je situácia v Roháčoch lepšia. Zatiaľ.

Rajeckými Teplicami otriasla brutálna vražda mladej ženy

Muž zavraždil 33-ročnú ženu obzvlášť brutálnym spôsobom. Hrozí mu 25 rokov za mrežami.

Všetky správy

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, len zranil štyroch ľudí.

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.