Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián

Prekládku železnice odložili na neurčito

Železnice Slovenskej republiky ako investor modernizácie trate odkladajú prekládku úseku medzi Palúdzou a Liptovským Hrádkom.

Železnica sa v Liptovskomikulášskom okrese prekladať nateraz nebude. Kedy k nej dôjde, je otázne. Tak skoro k prekládke nedôjde. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. S prekládkou železnice mali železničiari začať už v prvej polovici tohto roka. Problémy s riešením prístupovej cesty projekt skomplikovali, vyčlenené peniaze sa už nestihnú použiť v tomto programovacom období v Liptovskom Mikuláši a presúvajú ich inde.

Donedávna sa uvádzal začiatok prác v prvej polovici tohto roka. O veľkú investíciu vo výške 600 miliónov eur Liptov ale zrejme príde. Železnice zaradili projekt prekládky trate vrátane novej stanice a prístupovej cesty do rezervných projektov.

Nová stanica potrebuje novú cestu

Trať mala viesť popri diaľnici s tým, že mesto Liptovský Mikuláš má mať novú železničnú stanicu na druhej strane Váhu medzi vodnoslalomárskym areálom a Hlbokým. V súčasnosti prepája mesto s druhou stranou Váhu most z Vrlíkovej ulice. Kapacita cesty by ako hlavná spojnica medzi centrom mesta a novou železničnou stanicou v žiadnom prípade nestačila. Preloženie stanice bez poriadnej cesty by mimoriadne skomplikovalo dopravu v husto obývanej časti Nábrežia.

Projektanti preto hľadali iné riešenie. Navrhli nový most, ktorý by bol predĺžením Belopotockého ulice na druhú stranu Váhu a zároveň je to naj-kratšia cesta z mesta k preloženej stanici. V územnom pláne sa s týmto riešením počíta od 80. rokov minulého storočia.

To sa nepáčilo skupine aktivistov, ktorí spísali proti takémuto riešeniu petíciu. Ich petícia a spochybnenie prístupovej cesty k novej stanici cez Belopotockého ulicu sa dostali na pôdu Výboru Európskeho parlamentu pre petície. Tá začala projekt prešetrovať a vyžiadala jeho opätovné posúdenie, čo je jedným z dôvodov výrazného oddialenia samotnej realizácie.

Nové posúdenie vplyvov na životné prostredie

Prekládku trate preradili z prioritných projektov medzi záložné.

„Projekt modernizácie železničnej trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok, súčasťou ktorej je aj premiestnenie železnice a stanice v Liptovskom Mikuláši, je zaradený do zásobníka projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ vysvetlilo v stanovisku ministerstvo dopravy.

Rezervné projekty zrealizujú vtedy, ak sa ministerstvu podarí získať dodatočné financie alebo sa upustí od niektorého z prioritných projektov.

„Projektová príprava tohto úseku je vo finálnej fáze, ale projekt je potrebné ešte opätovne posúdiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie a tiež z hľadiska oprávnenosti vyvolaných investícii v meste Liptovský Mikuláš, či priamo súvisia s výstavbou železnice.“

Mesto musí obhájiť spojnicu so železnicou

Ministerstvo dopravy s mestom a železnicami ako investorom rokuje o riešení dopravného napojenia obyvateľov a firiem na budúcu preloženú železničnú trať.

„V otázke novej cesty, ktorú mesto požaduje v súvislosti s plánovaným umiestnením železničnej a tiež autobusovej stanice z mesta, dospeli obe strany i k takému variantu, ktorý zohľadňuje pripomienky obyvateľov,“ spresnilo ministerstvo dopravy.

Mesto musí preukázať opodstatnenosť vyvolaných investícií, teda novej cesty. Tie predstavovali takmer pätinu celkových nákladov na modernizáciu úseku od Paludze po Liptovský Hrádok.

„Keďže ide o projekt, ktorý je plánovaný na financovanie z európskych fondov, ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán ho bude musieť obhájiť pred Európskou komisiou, a to vrátane preukázania efektívneho a hospodárneho vynakladania investícií,“ dodali z ministerstva dopravy.

Nestihli dať do poriadku pozemky

Presun medzi rezervné projekty potvrdila aj Martina Pavlíková, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je investorom stavby. Konkretizovala viacero dôvodov.

„V súčasnosti nie je možné získať stavebné povolenie z dôvodov neukončených procesov majetkovoprávneho usporiadania, čo je podmienka k zabezpečeniu inžinierskej činnosť. Tento proces je časovo veľmi náročný a zdĺhavý, a preto stav majetkovoprávneho usporiadania nie je ešte dokončený,“ povedala Pavlíková.

Ďalším faktorom je požiadavka Európskej únie na zabezpečenie nového procesu EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie úseku.

„Na proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanoviská mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dosah na termíny realizácie modernizácie,“ doplnila.

Železničiari získali pre stavby modernizácie železničnej infraštruktúry balík peňazí, ktorý musia použiť do určitého obdobia.

Investovať ich v Liptovskom Mikuláši už nestihnú, a tak ich presunuli na iné projekty.

Mesto prišlo o historickú investíciu

Radnica si od projektu sľubovala zlepšenie dopravnej situácie v meste, označili ju za historickú investíciu, ktorá posunie mesto výrazne dopredu. Primátor otvorene hovorí o znepokojení nad tým, že sa projekt odsunul.

„Odklad spôsobí, že sa mesto bude ďalšie roky dusiť jednou dopravnou tepnou,“ povedal primátor Ján Blcháč.

Keby sa realizovala prekládka, mala popri nej vzniknúť úplne nová cesta z Demänovej k novej stanici, ďalej k mostu cez Váh v Okoličnom a napojí sa na súčasnú hlavnú cestu pri Stošiciach. Jej podstatný úsek má byť súčasťou projektu preložky železnice vrátane stanice, ktorá potrebuje napojenie na cestnú sieť.

Primátor ďalej informoval, že okrem toho, že sa aktivisti obrátili na Európsku komisiu, projekt s potrebnou infraštruktúrou spochybnili vlani aj pred Národným kontrolným úradom.

„Mali sme niekoľko rokovaní s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky a žiadali o urýchlenie procesov posúdenia vplyvov na životné prostredie. V rámci nového posúdenia sa mohli uskutočniť zmeny, ktoré by boli vhodné pre mesto, a verím že aj aktivistov,“ dodal primátor. Navrhli novú cestu, spojnicu mesta so železničnou stanicou, ktorá by sa napojila na novú cestu na Priemyselnej ulici. Aj tento most je zakreslený v územnom pláne. „Obávam sa, že ak sa prekládka s cestou neurobia, tak v ďalších desaťročiach k tomu nedôjde. Mesto a región tým výrazne utrpia,“ uzavrel Blcháč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 024
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 952
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 458
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 703
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 076
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 6 807
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 750
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 177
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 601

Hlavné správy z MY Liptov

Kandidát na primátora odstúpil

Mestská volebná komisia v Liptovskom Hrádku dnes zverejnila oznámenie o vzdaní sa kandidatúry jedného z troch uchádzačov o post primátora.

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Nemocnica má nový očný pavilón

Liptovskomikulášska 
nemocnica oficiálne otvorila vynovené priestory. Sídli v nich pracovisko jednodňovej očnej chirurgie.

Kto kandiduje v ružomberských obciach?

Nových primátorov, starostov a poslancov si budeme voliť 10. novembra.

Kto kandiduje v mikulášskych obciach?

Nových primátorov, starostov a poslancov si budeme voliť 10. novembra.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch (fotogaléria)

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

V Gaderskej doline horí les, zasahujú tam desiatky hasičov

S požiarom v ťažko dostupnom teréne bojuje 40 profesionálnych a dobrovoľných hasičov.

Európska komisia odobrila projekt výstavby D3 na Kysuciach

Dobrá správa prišla z Bruselu, peniaze sa ujdú aj diaľničnému úseku na Kysuciach.

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Vybrali SME

Už ste čítali?