Prekládku železnice odložili na neurčito

Železnice Slovenskej republiky ako investor modernizácie trate odkladajú prekládku úseku medzi Palúdzou a Liptovským Hrádkom.

Železnica sa v Liptovskomikulášskom okrese prekladať nateraz nebude. Kedy k nej dôjde, je otázne. Tak skoro k prekládke nedôjde. Železnica sa v Liptovskomikulášskom okrese prekladať nateraz nebude. Kedy k nej dôjde, je otázne. Tak skoro k prekládke nedôjde. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. S prekládkou železnice mali železničiari začať už v prvej polovici tohto roka. Problémy s riešením prístupovej cesty projekt skomplikovali, vyčlenené peniaze sa už nestihnú použiť v tomto programovacom období v Liptovskom Mikuláši a presúvajú ich inde.

Donedávna sa uvádzal začiatok prác v prvej polovici tohto roka. O veľkú investíciu vo výške 600 miliónov eur Liptov ale zrejme príde. Železnice zaradili projekt prekládky trate vrátane novej stanice a prístupovej cesty do rezervných projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Nová stanica potrebuje novú cestu

Trať mala viesť popri diaľnici s tým, že mesto Liptovský Mikuláš má mať novú železničnú stanicu na druhej strane Váhu medzi vodnoslalomárskym areálom a Hlbokým. V súčasnosti prepája mesto s druhou stranou Váhu most z Vrlíkovej ulice. Kapacita cesty by ako hlavná spojnica medzi centrom mesta a novou železničnou stanicou v žiadnom prípade nestačila. Preloženie stanice bez poriadnej cesty by mimoriadne skomplikovalo dopravu v husto obývanej časti Nábrežia.

Projektanti preto hľadali iné riešenie. Navrhli nový most, ktorý by bol predĺžením Belopotockého ulice na druhú stranu Váhu a zároveň je to naj-kratšia cesta z mesta k preloženej stanici. V územnom pláne sa s týmto riešením počíta od 80. rokov minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

To sa nepáčilo skupine aktivistov, ktorí spísali proti takémuto riešeniu petíciu. Ich petícia a spochybnenie prístupovej cesty k novej stanici cez Belopotockého ulicu sa dostali na pôdu Výboru Európskeho parlamentu pre petície. Tá začala projekt prešetrovať a vyžiadala jeho opätovné posúdenie, čo je jedným z dôvodov výrazného oddialenia samotnej realizácie.

Nové posúdenie vplyvov na životné prostredie

Prekládku trate preradili z prioritných projektov medzi záložné.

„Projekt modernizácie železničnej trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok, súčasťou ktorej je aj premiestnenie železnice a stanice v Liptovskom Mikuláši, je zaradený do zásobníka projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ vysvetlilo v stanovisku ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Rezervné projekty zrealizujú vtedy, ak sa ministerstvu podarí získať dodatočné financie alebo sa upustí od niektorého z prioritných projektov.

„Projektová príprava tohto úseku je vo finálnej fáze, ale projekt je potrebné ešte opätovne posúdiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie a tiež z hľadiska oprávnenosti vyvolaných investícii v meste Liptovský Mikuláš, či priamo súvisia s výstavbou železnice.“

Mesto musí obhájiť spojnicu so železnicou

Ministerstvo dopravy s mestom a železnicami ako investorom rokuje o riešení dopravného napojenia obyvateľov a firiem na budúcu preloženú železničnú trať.

„V otázke novej cesty, ktorú mesto požaduje v súvislosti s plánovaným umiestnením železničnej a tiež autobusovej stanice z mesta, dospeli obe strany i k takému variantu, ktorý zohľadňuje pripomienky obyvateľov,“ spresnilo ministerstvo dopravy.

Mesto musí preukázať opodstatnenosť vyvolaných investícií, teda novej cesty. Tie predstavovali takmer pätinu celkových nákladov na modernizáciu úseku od Paludze po Liptovský Hrádok.

„Keďže ide o projekt, ktorý je plánovaný na financovanie z európskych fondov, ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán ho bude musieť obhájiť pred Európskou komisiou, a to vrátane preukázania efektívneho a hospodárneho vynakladania investícií,“ dodali z ministerstva dopravy.

Nestihli dať do poriadku pozemky

Presun medzi rezervné projekty potvrdila aj Martina Pavlíková, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je investorom stavby. Konkretizovala viacero dôvodov.

„V súčasnosti nie je možné získať stavebné povolenie z dôvodov neukončených procesov majetkovoprávneho usporiadania, čo je podmienka k zabezpečeniu inžinierskej činnosť. Tento proces je časovo veľmi náročný a zdĺhavý, a preto stav majetkovoprávneho usporiadania nie je ešte dokončený,“ povedala Pavlíková.

Ďalším faktorom je požiadavka Európskej únie na zabezpečenie nového procesu EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie úseku.

„Na proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanoviská mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dosah na termíny realizácie modernizácie,“ doplnila.

Železničiari získali pre stavby modernizácie železničnej infraštruktúry balík peňazí, ktorý musia použiť do určitého obdobia.

Investovať ich v Liptovskom Mikuláši už nestihnú, a tak ich presunuli na iné projekty.

Mesto prišlo o historickú investíciu

Radnica si od projektu sľubovala zlepšenie dopravnej situácie v meste, označili ju za historickú investíciu, ktorá posunie mesto výrazne dopredu. Primátor otvorene hovorí o znepokojení nad tým, že sa projekt odsunul.

„Odklad spôsobí, že sa mesto bude ďalšie roky dusiť jednou dopravnou tepnou,“ povedal primátor Ján Blcháč.

Keby sa realizovala prekládka, mala popri nej vzniknúť úplne nová cesta z Demänovej k novej stanici, ďalej k mostu cez Váh v Okoličnom a napojí sa na súčasnú hlavnú cestu pri Stošiciach. Jej podstatný úsek má byť súčasťou projektu preložky železnice vrátane stanice, ktorá potrebuje napojenie na cestnú sieť.

Primátor ďalej informoval, že okrem toho, že sa aktivisti obrátili na Európsku komisiu, projekt s potrebnou infraštruktúrou spochybnili vlani aj pred Národným kontrolným úradom.

„Mali sme niekoľko rokovaní s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky a žiadali o urýchlenie procesov posúdenia vplyvov na životné prostredie. V rámci nového posúdenia sa mohli uskutočniť zmeny, ktoré by boli vhodné pre mesto, a verím že aj aktivistov,“ dodal primátor. Navrhli novú cestu, spojnicu mesta so železničnou stanicou, ktorá by sa napojila na novú cestu na Priemyselnej ulici. Aj tento most je zakreslený v územnom pláne. „Obávam sa, že ak sa prekládka s cestou neurobia, tak v ďalších desaťročiach k tomu nedôjde. Mesto a región tým výrazne utrpia,“ uzavrel Blcháč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 938
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 253
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 911
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 456
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 972
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 460
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 424
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 370
  1. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  4. Marian Mudrák: Chróm, Bauhaus a Art deco: Extravagantný dizajn moderného bytu
  5. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  6. Anna Šuhajdová: Zbrojárske odvetvie v Česku a na Slovensku „raketovo rastie“. V praxi opäť vidíme vzájomnú česko-slovenskú spoluprácu...
  7. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!!
  8. Viera Valentová: Zápisky znovu-pracujúcej mamy
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 874
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 374
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 243
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 538
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 530
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 366
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 849
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 282
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


V dobe, keď sa za filtrom ukrývajú dokonalé úsmevy a upravené tváre, prinášame prílohu, ktorá hovorí opačne.


Výstavba bytového domu.

Mesto ponúka na predaj pomerne rozľahlú a nevyužívanú plochu v centre pri kultúrnom dome.


Jan Hladík.

Futbalisti MFK Ružomberok po katastrofálnom vstupe do sezóny (z piatich zápasov nula bodov) sa postarali o parádnu otočku, keď v ďalších štyroch kolách Niké ligy vykopali desať bodov (3 víťazstvá – 1 remíza). Najbližšie však Liptáci budú v akcii až 18. septembra doma s Komárnom.


Ján Svrček

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu