RUŽOMBEROK. Na južnom okraji Ružomberka medzi mestom a mestskou časťou Biely Potok sa nachádzajú štyri lomy, využívajú ich rôzne spoločnosti. V jednom z nich, ktorý je najbližšie k mestu, plánuje prevádzkovateľ zvýšiť ťažbu. Zámer zvýšenia ťažby predložila spoločnosť PK Doprastav na posúdenie vplyvov na životné prostredie. V ňom uvádzajú, že ťažbu plánujú takmer zdvojnásobiť.
V lome ťažia stavebný kameň, dolomit, od začiatku 70. rokov minulého storočia. V súčasnosti majú povolenie na ťažbu 200-tisíc ton. Po novom by mala byť najvyššia ročná ťažba 390-tisíc ton. „Plocha lomu sa zmenou navrhovanej činnosti nezmení,“ vysvetlila spoločnosť v zámere.
Viac nákladných áut
Zvýšením ťažby dôjde automaticky aj k zvýšeniu nárokov na dopravu. Nákladné autá jazdia po hlavnej ceste. Spoločnosť hovorí, že dnes prichádza a odchádza z areálu lomu osemdesiat nákladných áut s nosnosťou 10 až 25 ton.
Okrem toho pri lome fungujú aj obaľovňa a betonáreň, ktoré sú priamo naviazané na lom a jeho produkciu. Z oboch prevádzok odchádza denne 20 nákladných áut, rovnaký počet ich prichádza.
Znamená to, že denne do areálu prichádza a odchádza 120 nákladných áut.
„Objem prepravy suroviny sa oproti súčasnému stavu zhruba zdvojnásobí,“ upozornila spoločnosť v zámere. Po zvýšení ťažby chcú v lome zamestnať aj viac ľudí, zatiaľ ich plánujú prijať 13. Pracuje sa 300 dní v roku v jednej zmene.
Spôsob ťažby a spracovanie suroviny vplývajú aj na kvalitu životného prostredia, najmä ovzdušia.
Spoločnosť si nechala spracovať rozptylovú štúdiu, sledovali tuhé znečisťujúce látky, teda prachové častice.
Limity môžu prekročiť
„Na základe porovnania vypočítaných koncentrácií znečisťujúcich látok s limitnými hodnotami uvedenej vyhlášky konštatujeme, že žiadna z vypočítaných koncentrácií v obytnej zóne limitnú hodnotu neprekračuje, ani pri kumulatívnom pôsobení všetkých zdrojov,“ vysvetlili.
Na druhej strane ale nevylúčili, že v dlhotrvajúcom suchom období môže dochádzať k prekročeniu krátkodobých koncentrácií prachových častíc v okolí lomu. „Vplyv je zmierniteľný udržiavaním vlhkosti hlavných komunikačných trás v priestore lomu,“ doplnili.