Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Ružomberčania sa diaľnice tak rýchlo nedočkajú

Budovanie slovenských diaľnic môžeme nazvať aj nekonečným príbehom. V hornom Liptove využívajú motoristi diaľnicu už viac ako štyridsať rokov, ale v Ružomberku už ani neveria, že D1 niekedy dokončia. Pozreli sme sa preto, ako to vyzerá na liptovských diaľničných staveniskách.

IvachnováIvachnová (Zdroj: Marek Juriš)

LIPTOV, TURIEC. Úsek, ktorý najvýraznejšie odsúva termín dokončenia autostrády do Košíc, je časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka.

Štát do dnešného dňa nerozhodol, kadiaľ táto štvorprúdovka povedie. Posudzuje rôzne možnosti jej trasovania. Pristúpil k tomu potom, ako na jar 2013 nastal masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova.

Bude Korbeľka aj Havran
V hre sú dva varianty. Tým prvým je postaviť úsek diaľnice na povrchu. V takom prípade by diaľnica išla cez chránenú prírodu. Navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo drahé.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Ak by štát staval diaľnicu podľa pôvodného plánu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak však bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžke takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026. Čo by súhlasilo s vyhlásením Érseka o konečnom prepojení Košíc s Bratislavou. Okrem tohto úseku však má štát problémy aj pri úsekoch diaľnic, ktoré už stavia. Jedným z nich je napríklad výstavba diaľničného obchvatu Ružomberka.

Hoci stavbári mali úsek dokončiť už o niekoľko týždňov, pre hroziaci zosuv pôdy v tuneli Čebrať jeho výstavbu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozastavila. Termín dokončenia tohto úseku nie je známy.

Hrozí zosuv nad Hrboltovou
Výstavba diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je pozastavená z dôvodu nepredvídateľného rozsahu zosuvu nad obcou Hrboltová.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS, informovala, že nevhodným technologickým zásahom by mohlo dôjsť k nežiadúcim okolnostiam a z toho dôvodu sa v súčasnosti posudzujú varianty trasovania diaľnice a ich vplyv na všetky zložky životného prostredia.

Stavebné práce na úseku by sa mali podľa informácií z NDS rozbehnúť v druhej polovici tohto roka po odovzdaní správy EIA, potom, čo sa definitívne rozhodne o trase diaľničného úseku.

Prieskumy ukazujú, že podľa všetkého sa bude trasa modifikovať, čo znamená, že tunel sa predĺži približne o 1600 m a celý úsek sa skráti o približne 300 m. Na ostatných častiach úseku bol harmonogram prác prispôsobený harmonogramu prác na tuneli Čebrať.

„Pripomíname, že každý krok NDS je pod kontrolou zástupcov Európskej komisie, s ktorými celý proces koordinujeme. NDS zvažuje všetky varianty, je predčasné hovoriť o cene, pokiaľ nemáme presné technické riešenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

Zatiaľ mešká aj Višňové
M. Michalová pokračovala, že ide o projekt diaľnice, ktorý je v zásobníku na financovanie zo zdrojov EÚ.

„Pravidelne rokujeme o postupe práce so zástupcami Európskej komisie a JASPERS (JASPERS je partnerstvo technickej pomoci medzi tromi partnermi – Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj – pozn. red.) Naposledy vedenie NDS spolu s ministerstvom dopravy a výstavby aj za účasti generálneho riaditeľa Jána Ďurišina rokovalo so zástupcami EK 3. mája. Každý ďalší krok NDS je pod podrobnou kontrolou EÚ. Musíme dodržiavať prísne pravidlá, ktoré v týchto prípadoch Európska únia má,“ spresnila hovorkyňa.
Problematická je aj výstavba najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové s priľahlými úsekmi.

Úsek za približne 410 miliónov eur stavia konzorcium talianskej spoločnosti Salini-Impregilo spolu so spoločnosťou Dúha podnikateľa Miroslava Remetu.

„Informovali sme NDS, že môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal týždenníku Trend Remeta. Dôvodom podľa neho je, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. „Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ dodal Trendu Remeta.

Košice až po roku 2020
Úsek diaľnice, a teda odľahčenie cesty popod Strečno, by sa tak mohol dokončiť až v roku 2021. NDS podľa pôvodných plánov ráta s termínom 2019. S jeho posunom preto štátna spoločnosť nesúhlasí.

„Už pri predbežnom skúmaní argumentácie je zrejmé, že väčšina argumentov je neodôvodnená, respektíve neodôvodniteľná v prezentovanom rozsahu,“ povedala pre spravodajskú televíziu TA3 hovorkyňa NDS.

Dokončenie diaľnice do Košíc za horizont roku 2020 sa posúva aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Prešova. Štát zmluvu s víťazným konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpísal len pred niekoľkými týždňami, dokončiť sa podľa zmluvy má do štyroch rokov, teda v roku 2021.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 516
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 130
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 224
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 995
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 766
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 340
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 962
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 692
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Liptáci by si mali na testovanie zobrať aj dáždnik.

3 h

Dištančné vzdelávanie v školách sa kvôli situácii s COVID-19 stalo od minulého roku súčasťou nášho života.

21 h
V piatkovom (22. jan.) zápase 33. kola Tipos extraligy Liptáci podľahli hosťom z Trenčína.

V 33. kole najvyššej hokejovej Tipos extraligy domáci hokejisti MHK32 Liptovský Mikuláš prehrali z Duklou Trenčín 3:4.

15 h

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Liptovskom Mikuláši.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

17 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

16 h

Už ste čítali?