Ružomberčania sa diaľnice tak rýchlo nedočkajú

Budovanie slovenských diaľnic môžeme nazvať aj nekonečným príbehom. V hornom Liptove využívajú motoristi diaľnicu už viac ako štyridsať rokov, ale v Ružomberku už ani neveria, že D1 niekedy dokončia. Pozreli sme sa preto, ako to vyzerá na liptovských diaľničných staveniskách.

IvachnováIvachnová (Zdroj: Marek Juriš)

LIPTOV, TURIEC. Úsek, ktorý najvýraznejšie odsúva termín dokončenia autostrády do Košíc, je časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka.

Štát do dnešného dňa nerozhodol, kadiaľ táto štvorprúdovka povedie. Posudzuje rôzne možnosti jej trasovania. Pristúpil k tomu potom, ako na jar 2013 nastal masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova.

Bude Korbeľka aj Havran
V hre sú dva varianty. Tým prvým je postaviť úsek diaľnice na povrchu. V takom prípade by diaľnica išla cez chránenú prírodu. Navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo drahé.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Ak by štát staval diaľnicu podľa pôvodného plánu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak však bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžke takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026. Čo by súhlasilo s vyhlásením Érseka o konečnom prepojení Košíc s Bratislavou. Okrem tohto úseku však má štát problémy aj pri úsekoch diaľnic, ktoré už stavia. Jedným z nich je napríklad výstavba diaľničného obchvatu Ružomberka.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci stavbári mali úsek dokončiť už o niekoľko týždňov, pre hroziaci zosuv pôdy v tuneli Čebrať jeho výstavbu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozastavila. Termín dokončenia tohto úseku nie je známy.

Hrozí zosuv nad Hrboltovou
Výstavba diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je pozastavená z dôvodu nepredvídateľného rozsahu zosuvu nad obcou Hrboltová.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS, informovala, že nevhodným technologickým zásahom by mohlo dôjsť k nežiadúcim okolnostiam a z toho dôvodu sa v súčasnosti posudzujú varianty trasovania diaľnice a ich vplyv na všetky zložky životného prostredia.

Stavebné práce na úseku by sa mali podľa informácií z NDS rozbehnúť v druhej polovici tohto roka po odovzdaní správy EIA, potom, čo sa definitívne rozhodne o trase diaľničného úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskumy ukazujú, že podľa všetkého sa bude trasa modifikovať, čo znamená, že tunel sa predĺži približne o 1600 m a celý úsek sa skráti o približne 300 m. Na ostatných častiach úseku bol harmonogram prác prispôsobený harmonogramu prác na tuneli Čebrať.

„Pripomíname, že každý krok NDS je pod kontrolou zástupcov Európskej komisie, s ktorými celý proces koordinujeme. NDS zvažuje všetky varianty, je predčasné hovoriť o cene, pokiaľ nemáme presné technické riešenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

Zatiaľ mešká aj Višňové
M. Michalová pokračovala, že ide o projekt diaľnice, ktorý je v zásobníku na financovanie zo zdrojov EÚ.

„Pravidelne rokujeme o postupe práce so zástupcami Európskej komisie a JASPERS (JASPERS je partnerstvo technickej pomoci medzi tromi partnermi – Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj – pozn. red.) Naposledy vedenie NDS spolu s ministerstvom dopravy a výstavby aj za účasti generálneho riaditeľa Jána Ďurišina rokovalo so zástupcami EK 3. mája. Každý ďalší krok NDS je pod podrobnou kontrolou EÚ. Musíme dodržiavať prísne pravidlá, ktoré v týchto prípadoch Európska únia má,“ spresnila hovorkyňa.
Problematická je aj výstavba najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové s priľahlými úsekmi.

Úsek za približne 410 miliónov eur stavia konzorcium talianskej spoločnosti Salini-Impregilo spolu so spoločnosťou Dúha podnikateľa Miroslava Remetu.

„Informovali sme NDS, že môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal týždenníku Trend Remeta. Dôvodom podľa neho je, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. „Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ dodal Trendu Remeta.

Košice až po roku 2020
Úsek diaľnice, a teda odľahčenie cesty popod Strečno, by sa tak mohol dokončiť až v roku 2021. NDS podľa pôvodných plánov ráta s termínom 2019. S jeho posunom preto štátna spoločnosť nesúhlasí.

„Už pri predbežnom skúmaní argumentácie je zrejmé, že väčšina argumentov je neodôvodnená, respektíve neodôvodniteľná v prezentovanom rozsahu,“ povedala pre spravodajskú televíziu TA3 hovorkyňa NDS.

Dokončenie diaľnice do Košíc za horizont roku 2020 sa posúva aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Prešova. Štát zmluvu s víťazným konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpísal len pred niekoľkými týždňami, dokončiť sa podľa zmluvy má do štyroch rokov, teda v roku 2021.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hlavná cesta je úzka a krajnice sú minimálne.


1
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Medvede pri Liptovskej Kokave.

Medvedici nasadili sledovací obojok.


2

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu