Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Severná diaľnica pôjde tunelom Korbeľka

Ministerstvo životného prostredia definitívne vybralo trasu diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou. Dalo za pravdu ochranárom, ktorí tunel Korbeľka presadzujú už pätnásť rokov.

Il. foto: Cena úseku s tunelom je porovnateľná povrchovému variantu. K tomu treba pripočítať aj rozsiahle opatrenia, na zníženie vplyvov na obyvateľstvo a prírodu.Il. foto: Cena úseku s tunelom je porovnateľná povrchovému variantu. K tomu treba pripočítať aj rozsiahle opatrenia, na zníženie vplyvov na obyvateľstvo a prírodu. (Zdroj: NDS)

HUBOVÁ. Problém na jednom z najnáročnejších úsekov diaľnice D1 sa postupne rozuzľuje. Ministerstvo životného prostredia uprednostnilo medzi Turanmi a Hubovou trasu dlhým tunelom Korbeľka pred trasami fatranskými údoliami.

Vyplýva to zo záverečnej správy hodnotenia vplyvov výstavby diaľničného úseku na životné prostredie a zdravie obyvateľstva. Stanovisko je záväzné pre ministerstvo dopravy.

Cenou sa obe možnosti vyrovnajú

„Ministerstvo životného prostredia súhlasí s s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov. Riešenie predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak aj samotnej prírode,“ povedal hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák.Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Údolný variant, ktorý by si vyžiadal ďalšie peniaze na dodatočné kompenzácie zásahov do prírody, by sa priblížil k cene tunelu Korbeľka.

Korbeľka šetrí ľudí aj prírodu

Porovnanie prieniku oboch trás chránenými územiami ukázalo, že údolný variant by nimi prechádzal viac ako 4 kilometrami, kým pri tuneli Korbeľka je to približne 200 metrov. Trasa údolím by preťala migračné trasy medveďa, vlka, či rysa.

Dediny pri štátnej ceste 1/18 už roky trpia stúpajúcou záťažou dopravy. Život im znepríjemňujú hluk, vibrácie, prašnosť a množstvo áut prechádzajúce popred rodinné domy. Na verejnom prerokovaní starosta dolnoliptovských Stankovian Rudolf Baleja upozornil, že v Rojkove, ktorý je ich miestnou časťou, zomrelo za posledných 50 rokov na ceste 53 ľudí.

Údolný variant by ovplyvnil približne 1200 ľudí, tunelový tristo.

Riziko ohrozenia zdrojov pitnej vody

Jediný problém realizácie trasy s tunelom Korbeľka je možné ohrozenie vodných zdrojov v masíve Kopy. Preto obce na turčianskej strane tunela uprednostňujú trasu údolím.

„Na základe podrobného posudku je potrebné stanoviť opatrenia na ich ochranu. V prípade nedostatočnej možnosti ich ochrany je potrebné vytipovať náhradné zásobovanie dotknutého obyvateľstva ako podmieňujúci investíciu,“ napísalo ministerstvo v stanovisku.

Dúfajú v definitívnu bodku

Ochranári a neziskové organizácie uprednostňovali tunel Korbeľka už 15 rokov.

„Išlo o jeden z najkomplikovanejších procesov EIA, ak nie najkomplikovanejší. Preto sme radi, že je na stole výsledok a konečne sa upustí od údolného variantu, ktorý blokoval výstavbu diaľnice a tiež hrozil prírode v malofatranských dolinách,“ napísala v stanovisku SOS Birdlife.

„Chceme dúfať, že je to defintívna bodka za rozhodovaním o trase a nenájdu sa zas nejakí lobbisti, ktorí budú lobovať za zavrhnutý údolný variant a tým opäť blokovať stavbu diaľnice,“ dodali.

Otázne financovanie úseku

Národná diaľničná spoločnosť sa teraz pustí do prípravy projektu, čo by malo trvať podľa ich odhadov do rokov 2020 až 2022.

Potom diaľničiari vyhlásia verejné obstarávanie, v ktorom vyberú stavebnú spoločnosť. Predpokladajú, že výstavba 13,5 kilometrov dlhého úseku vrátane razenia tunela Korbeľka z Krpelian do Stankovian zaberie 4 až 5 rokov. Prinajlepšom by sa mohlo s výstavbou začať v roku 2021 a skončiť v roku 2026.

Otázne zostávajú financie, do úvahy prichádza projekt verejno-súkromného partnerstva.

„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Hovorkyňa dodala, že presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 516
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 377
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 595
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 988
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 476
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 463
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 188
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 605
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 513
  10. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 500
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Bezbariérový vstup do kostola vyriešili v Stankovanoch elegantne

Veriaci vstupovali do kostola v Stankovanoch po schodoch, ktoré sa rokmi rozpadávali, vplyvom počasia praskali. Problém s prístupom mali starší ľudia, vozičkári a mladé rodiny s kočíkmi.

Pred kostolom kladú kamennú dlažbu.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Otváracie hodiny domu smútku predĺžili, mesto chce predísť náporu

Mesto Liptovský Mikuláš od tohto týždňa predlžuje otváracie hodiny domu smútku.

Ilustračné foto
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?