Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Severná diaľnica pôjde tunelom Korbeľka

Ministerstvo životného prostredia definitívne vybralo trasu diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou. Dalo za pravdu ochranárom, ktorí tunel Korbeľka presadzujú už pätnásť rokov.

Il. foto: Cena úseku s tunelom je porovnateľná povrchovému variantu. K tomu treba pripočítať aj rozsiahle opatrenia, na zníženie vplyvov na obyvateľstvo a prírodu.Il. foto: Cena úseku s tunelom je porovnateľná povrchovému variantu. K tomu treba pripočítať aj rozsiahle opatrenia, na zníženie vplyvov na obyvateľstvo a prírodu. (Zdroj: NDS)

HUBOVÁ. Problém na jednom z najnáročnejších úsekov diaľnice D1 sa postupne rozuzľuje. Ministerstvo životného prostredia uprednostnilo medzi Turanmi a Hubovou trasu dlhým tunelom Korbeľka pred trasami fatranskými údoliami.

Vyplýva to zo záverečnej správy hodnotenia vplyvov výstavby diaľničného úseku na životné prostredie a zdravie obyvateľstva. Stanovisko je záväzné pre ministerstvo dopravy.

Cenou sa obe možnosti vyrovnajú

„Ministerstvo životného prostredia súhlasí s s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov. Riešenie predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak aj samotnej prírode,“ povedal hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák.Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Údolný variant, ktorý by si vyžiadal ďalšie peniaze na dodatočné kompenzácie zásahov do prírody, by sa priblížil k cene tunelu Korbeľka.

Korbeľka šetrí ľudí aj prírodu

Porovnanie prieniku oboch trás chránenými územiami ukázalo, že údolný variant by nimi prechádzal viac ako 4 kilometrami, kým pri tuneli Korbeľka je to približne 200 metrov. Trasa údolím by preťala migračné trasy medveďa, vlka, či rysa.

Dediny pri štátnej ceste 1/18 už roky trpia stúpajúcou záťažou dopravy. Život im znepríjemňujú hluk, vibrácie, prašnosť a množstvo áut prechádzajúce popred rodinné domy. Na verejnom prerokovaní starosta dolnoliptovských Stankovian Rudolf Baleja upozornil, že v Rojkove, ktorý je ich miestnou časťou, zomrelo za posledných 50 rokov na ceste 53 ľudí.

Údolný variant by ovplyvnil približne 1200 ľudí, tunelový tristo.

Riziko ohrozenia zdrojov pitnej vody

Jediný problém realizácie trasy s tunelom Korbeľka je možné ohrozenie vodných zdrojov v masíve Kopy. Preto obce na turčianskej strane tunela uprednostňujú trasu údolím.

„Na základe podrobného posudku je potrebné stanoviť opatrenia na ich ochranu. V prípade nedostatočnej možnosti ich ochrany je potrebné vytipovať náhradné zásobovanie dotknutého obyvateľstva ako podmieňujúci investíciu,“ napísalo ministerstvo v stanovisku.

Dúfajú v definitívnu bodku

Ochranári a neziskové organizácie uprednostňovali tunel Korbeľka už 15 rokov.

„Išlo o jeden z najkomplikovanejších procesov EIA, ak nie najkomplikovanejší. Preto sme radi, že je na stole výsledok a konečne sa upustí od údolného variantu, ktorý blokoval výstavbu diaľnice a tiež hrozil prírode v malofatranských dolinách,“ napísala v stanovisku SOS Birdlife.

„Chceme dúfať, že je to defintívna bodka za rozhodovaním o trase a nenájdu sa zas nejakí lobbisti, ktorí budú lobovať za zavrhnutý údolný variant a tým opäť blokovať stavbu diaľnice,“ dodali.

Otázne financovanie úseku

Národná diaľničná spoločnosť sa teraz pustí do prípravy projektu, čo by malo trvať podľa ich odhadov do rokov 2020 až 2022.

Potom diaľničiari vyhlásia verejné obstarávanie, v ktorom vyberú stavebnú spoločnosť. Predpokladajú, že výstavba 13,5 kilometrov dlhého úseku vrátane razenia tunela Korbeľka z Krpelian do Stankovian zaberie 4 až 5 rokov. Prinajlepšom by sa mohlo s výstavbou začať v roku 2021 a skončiť v roku 2026.

Otázne zostávajú financie, do úvahy prichádza projekt verejno-súkromného partnerstva.

„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Hovorkyňa dodala, že presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 786
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 055
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 589
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 849
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrboltová ide na postup, jesennú časť odohrali bez jedinej prehry

Hovorili sme s trénerom futbalistov TJ Iskra Hrboltová Milanom Krivošom. Nič iné ako postup v ružomberskej mestskej časti sa v súťažnom ročníku 2020/2021 neberie.

Hrboltová v zelenom v zápase proti Lipt. Ondreju.

Samosprávy pripravujú odberové miestnosti

Výber miestností ovplyvňuje aj očakávané nepriaznivé počasie. Liptovské samosprávy hľadajú dobrovoľníkov.

Vojaci prechádzali mestom navrhnuté odberové miesta v Ružomberku.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Pandémia koronavírusu zatvára ďalšie školy na Liptove

Druhý stupeň sa učí z domu cez internet. Prvý stupeň sa má učiť priamo v škole.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?