Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

V Liptove za Korbeľku bojujú, v Turci tunel zase odmietajú

Niektorí starostovia z Turca sú proti tunelovému variantu D1 z Turca do Liptova. Takéto aktivity môžu opäť zastaviť výstavbu diaľnice. Obce v dolnom Liptove sa bránia.

Jediné práce na úseku Turany – Hubová neďaleko Stankovian boli ešte v roku 2010. Foto: ARCHÍV OBCE

STANKOVANY, ŠVOŠOV. Odvolania a súdne konania môžu zastaviť výstavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, kde ministerstvo životného prostredia (MŽP) rozhodlo v prospech variantu s tunelom Korbeľka.
Jozef Ridzoň z organizácie SOS/BirdLife Slovensko povedal, že tento kľúčový úsek môže byť zablokovaný pre „nezmyselné a neodôvodnené presadzovaniu údolného variantu“ zo strany niektorých osôb a obcí.„Niektoré samosprávy, osoby a inštitúcie sa nevedia vyrovnať s rozhodnutím ministerstva a pripravujú nielen odvolania, ale aj žaloby. Ak súdy začnú konať a vydajú opatrenie s odkladným účinkom, stavba tohto úseku môže vinou zaslepeného pretláčania údolných variantov stáť aj do roku 2030,“ zdôraznil Ridzoň.
Ochranári preto vyzývajú príslušné samosprávy a inštitúcie, aby zvážili svoje konanie. Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch.
Milan Široň, starosta Švošova povedal, že počínaniu ľudí v Turci veľmi nerozumie. „Takýmto spôsobom sa diaľnice nedožijeme. Presadzovanie úžinového variantu je z môjho pohľadu úplná utópia, pretože vedie chráneným územím Natura 2000.
Variant úrady preto určite nepovolia. Navyše, projektová dokumentácia, na základe ktorej sa začal pred niekoľkými rokmi povrchový variant budovať, je už zastaralá. Príprava novej si vyžiada čas a ďalšie finančné náklady.“


Boja sa petície z Turca


Starosta Švošova sa obáva, že petícia z Turca opäť zablokuje výstavbu D1. „Spojili sme sily aj s ostatnými starostami a budeme určite presadzovať, aby sa urýchlene začala výstavba celého úseku Turany – Hubová,“ dodal.
Pokračoval, že práve v týchto dňoch mali dokončiť podľa pôvodného plánu úsek medzi Hubovou a Ivachnovou. „Preto sme sa nedávno aj rozhodli zablokovať hlavné cesty cez Ružomberok. V takýchto aktivitách budeme pokračovať aj naďalej.“
Starosta Stankovian Rudolf Baleja svojho suseda doplnil, že niektorí starostovia z Turca sa chcú odvolať voči záverečnému stanovisku k výstavbe diaľnice Turany Hubová, variant V2, teda s tunelom Korbeľka.
„Výstavba by sa tak oddialila minimálne o jeden rok, a to je ešte optimistická predpoveď,“ dodal.


Čakajú päťdesiat rokov


R. Baleja rovnako potvrdil, že úžinový variant diaľnice je v súčasnosti nepriechodný. „V záverečnom stanovisku sa jasne píše, že iným ako variantom V2, teda s tunelom Korbeľka, sa už štát, ministerstvo ani environmentalisti nebudú zaoberať. Preto je odvolanie sa turčianskych starostov úplne zbytočné. Každý z nás uvíta, keď sa obce zbavia neúmernej tranzitnej dopravy.
Rojkov je miestna časť Stankovian a zo všetkých liptovských obcí je dopravou postihnutá najviac. Úzkou cestou tesne lemovanou domami prejde denne 25-tisíc áut. Ľudia sa už roky sťažujú, že im ťažká doprava ničí domy. Okrem liptovských obcí sú za čo najrýchlejšie dobudovanie D1 cez Korbeľku aj Kraľovany a Šútovo.“
O diaľnici sa v dolnom Liptove hovorilo už pred viac ako päťdesiatimi rokmi.
„Dokonca jedna rodina dostala v Rojkove pokutu 10-tisíc korún za to, že si postavila dom na mieste, kde bola už stavebná uzávera z dôvodu plánovanej výstavby diaľnice. Žiaľ, manželia už viac ako desať rokov nežijú a diaľnica ja stála v nedohľadne. Dnes sa bojíme prejsť cez cestu, taká ja realita,“ dodal starosta Stankovian R. Baleja.


Kratšia jazda, menej paliva


Ministerstvo vydalo na konci mája záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.
„MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.
Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode. „Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.


  1. Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná 1 081
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Železničnú zastávku na okraji mesta ničia najmä vandali Foto 175
  5. Parkovisko pred stanicou otvoria pre všetky taxislužby v meste 148
  6. Projekt novej mestskej plavárne sa zasekol 128
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 104
  8. Zamŕzaniu vody vo vodovodnom potrubí možno predísť 91
  9. Mikulášskym námestím zneli vianočné koledy Video 90
  10. Zmeny v autobusoch 90

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná

Kamenná chata pod Chopkom sa pre svoju neopakovateľnú atmosféru stala takmer kultovým miestom. V súčasnosti je zatvorená, majitelia ju zväčšujú a modernizujú.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Železničnú zastávku na okraji mesta ničia najmä vandali

Zanedbané okolie aj nástupné peróny, budova pomaľovaná nápismi a tagmi, špinavý a močom páchnuci podchod. Takto to vyzerá na zastávke na okraji mesta v Rybárpoli.

Parkovisko pred stanicou otvoria pre všetky taxislužby v meste

Pred železničnou a autobusovou stanicou majú taxislužby najlukratívnejšie miesto v Liptovskom Mikuláši. Preto je o ne najväčší záujem. Miest je iba desať, taxislužieb pribúda a pribúdajú aj spory o parkovisko.

Blízke regióny

Minúta po minúte: Stretnutie so župankou Erikou Jurinovou

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračujeme v Žiline.

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Veľké dopravné zmeny v centre Žiliny. Nad železničnou stanicou postavia cestný nadjazd

Počas výstavby zostane križovatka ulíc 1. mája a Hviezdoslava v prevádzke. Práce potrvajú jeden a pol roka.

Od nového roku sa v martinskej nemocnici parkuje bezplatne, ale nie všetci

Zdarma budú môcť parkovať len pacienti a ich sprievod. Ostatní si zaplatia podľa stanoveného cenníka.

Vo Zvolene sa zrazili vlaky, zranených je najmenej osem ľudí

Na nákladnej stanici sa čelne zrazil osobný vlak s nákladným.

Všetky správy

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby je 42-ročný Ján Golis, známy z kauzy bankomatovej mafie. Druhým je 34-ročný Martin Krajčovic, ktorý figuroval v rovnakom prípade.

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Rok 1996: Smrť Remiáša. Zločin, o ktorom mafiáni nechcú hovoriť

Róbert Remiáš bol kamarátom korunného svedka únosu Oskara Fegyveresa. Robil mu spojku, keď sa skrýval v zahraničí. Jeho smrť je tabu.

Jej telo dostalo záchvat hnusu. Salma Hayek vraví, že Weinstein sa jej vyhrážal zabitím

Pri filme Frida ju donútil k sexuálnej scéne s kolegyňou.