Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Ján Topercer: Fakty konečne dokázali poraziť folklór

Návrat k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice spájajúcej Turic s Liptovom víta i ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

Jediné práce na úseku Turany – Hubová neďaleko Stankovian boli ešte v roku 2010. Foto: ARCHÍV OBCE

Ako hodnotíte rozhodnutie ministerstva životného prostredia viesť diaľničný úsek Turany – Hubová cez tunel Korbeľka?
– Chválitebne. Po skoro 12 rokoch plných neinformovanosti, planej politiky, ideológie, „záujmológie“ a chaosu v réžii piatich ministrov dopravy a deviatich ministrov životného prostredia toto rozhodnutie konečne vyšlo zo spoľahlivo zisteného stavu vecí a realistického hodnotenia vplyvov diaľnice. Je podložené predovšetkým faktami a dôkazmi, nie skupinovými záujmami, ideológiou, politickými povelmi, lobovačkami, manipuláciou, rozvarenými emóciami a podobným folklórom. Splnilo tiež hlavné obsahové, metodické a právne štandardy a vcelku úspešne sa vyhlo aj konfliktom záujmov. Jeho kvalitu neznižuje ani pár menších chýb v tzv. naturovom hodnotení a v posúdení vplyvov na životné prostredie (EIA).

Čo podľa vás najviac zavážilo v prospech variantu s tunelom Korbeľka?
– Prináša najmenšie riziko zosuvov a pôdnodeštrukčných procesov i najkratšiu a najmenej sklonitú trasu, čím šetrí čas, pohonné látky aj vozidlá. Najmenej trpí poveternostnými vplyvmi (námraza, ľadovica, sneh), vyhýba sa potenciálne nehodovému úseku pod severnými svahmi Kopy a najmenej zaťaží obce hlukom a výfukovými plynmi. Najmenej naruší ráz tunajšej horskej tiesňavovej krajiny, najmenej obmedzí územný rozvoj obcí a rozvoj cestovného ruchu a bude mať aj najmenšie vplyvy na poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Jednoznačne najlepšie vychádza z pohľadu ochrany národne i európsky významných druhov, biotopov a dotknutých území sústavy Natura 2000 (spolu šiestich). Vyvolá aj najmenšie nepriaznivé kumulatívne vplyvy a jeho nepriaznivé dosahy na obce budú riešiteľné ľahšie ako pri údolných variantoch. Ani nákladmi na výstavbu sa významnejšie nevzdaľuje od údolných variantov.

Spomínaný úsek sa už začal pripravovať takzvaným úžinovým variantom (ťažba dreva, terénne úpravy ...). Darí sa eliminovať „enviro“ škody, ktoré sa týmto krokom spôsobili?
– Viacerých dôležitých biotopov, ako sú vzácne sutinové prameniská, biotopy slienitých skál a svahov so štrbinovou vegetáciou či jaskyne, sa prípravné práce, našťastie, nedotkli.
Ani príbrežné a lúčne biotopy to príliš neschytali. Väčšie škody evidujeme v jedinečnom biotope lipovo-javorových sutinových lesov na päte severných svahov Kopy, no jeho veľká väčšina je vďaka ponechaným pňom a pôde s podrastom stále schopná prirodzenej obnovy. A nielen schopná – prirodzená obnova tam už 7 rokov presvedčivo ukazuje, že to pôjde aj bez ozeleňovacích štúdií a výdatných eurofondových zálievok.


  1. Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra Video 2 086
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 315
  5. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 231
  6. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 177
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 148
  8. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 123
  9. Mikuláš je značka, ktorú nevyužívame naplno 98
  10. Slovensko spieva koledy 57

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Blízke regióny

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná

Popadané stromy na severe krajiny odtrhli od elektriny ďalšie tisícky domácnosti.

Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory

Cestu medzi Tvrdošínom a Námestovom od večera sprejazdňujú hasiči a pilčíci. Budú tam ešte minimálne tri hodiny.

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Bez prúdu zostanú stovky Oravcov celú noc

Rozsiahly výpadok elektriny na hornej Orave pretrváva. Niektoré obce môžu byť bez prúdu ešte minimálne do zajtrajšieho rána.

Všetky správy

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.