Utorok, 18. december, 2018 | Meniny má Sláva, Slávka

Ako to vidia na Turci?

Ľudia z Turca sa Korbeľky obávajú. Môže podľa nich zastaviť rozvoj obce a ohroziť vodné zdroje.

Plánovaná trasa diaľnice cez Turiec sa všetkým nepáči.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: ARCHÍV MY TN)

S budovaním diaľnice cez tunel Korbeľka dlhodobo nesúhlasia v Krpeľanoch. Obec je totiž už teraz poriadne oklieštená. Z jednej strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka tak dedinu prakticky hermeticky uzavrie, čo bude mať veľmi negatívny dosah na jej ďalší rozvoj.

Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian, pre MY Turčianske noviny povedal, že v obci ešte na jeseň minulého roka spísali petíciu, ktorú podpísalo takmer 1 200 ľudí, medzi ktorými boli okrem domácich i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian. „Z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia,“ dodal starosta.

Tieto iniciatívy ale, zdá sa, nepomohli. Ďalším argumentom, ktorý hovoril v neprospech Korbeľky, bolo ohrozenie vodného zdroja Teplica (Teplička), nachádzajúceho sa v masíve Kopy.
Jeho výdatnosť je 40 litrov za sekundu, pričom zatiaľ z neho využíva len 20 litrov. Zásobuje obce Krpeľany, Ratkovo a Šútovo, pričom poslednú spomínanú obec je možné zásobovať len z toho zdroja. Tiež slúži ako náhradný zdroj pre Martin a okolité obce. Obavy o jeho osud verejne deklarovali aj zástupcovia Turčianskej vodárenskej spoločnosti.
Projekt Korbeľky počíta s tým, že tunel povedie nad úrovňou podzemných vôd a dostane celoplošnú izoláciu. To sa napríklad nestalo v prípade prieskumnej štôlne tunela Višňové.

Aj preto z nej pri budovaní začalo vytekať 250 až 300 litrov vody za sekundu, ktoré nikto nevyužíva. „V prípade tunela Korbeľka sa upravila jeho niveleta, vytiahol sa nad hladinu podzemnej vody, takže ovplyvnenie je minimálne,“ vysvetlil médiám Ján Snopko, vedúci projektant spoločnosti Tarosi, c. c. a pripomenul, že variant s tunelom Rojkov by hladiny podzemnej vody ovplyvnil oveľa viac.

Podali odvolanie

Mesto Turany, obce Krpeľany, Ratkovo, Nolčovo a Slovenská obchodná a priemyselná komora v Žiline podali rozklad (odvolanie) voči rozhodnutiu Ministerstva životného prostredia odporučiť stavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová variantom s tunelom Korbeľka. Rozklad je riadnym opravným prostriedkom v správnom konaní, proti rozhodnutiu niektorého ústredného orgánu štátnej správy, ktorý by inak sám rozhodoval v konaní ako odvolací orgán. Podáva sa v stanovenej lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia a má odkladný účinok voči napadnutému rozhodnutiu. To znamená, že práva, o ktorých rozhodol správny orgán v rozhodnutí, nemôžu byť realizované až do rozhodnutia o odvolaní. Vo výnimočných prípadoch môže osobitný zákon vylúčiť odkladný účinok.

Turany - Hubová

Túto časť diaľnice pri Martine už roky sprevádzajú komplikácie. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. V roku 2005 sa však bez odbornej diskusie začal presadzovať údolný variant, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky. Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia tak v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica. Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dosahy diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Opäť sa preto spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice. (TASR, Archív MY)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  3. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  4. Nestíhate nakupovať darčeky?
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  2. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  3. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  6. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  7. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  8. 4 body úspechu realizácie stavby
  9. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  10. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 76 972
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 803
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 005
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 205
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 143
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 077
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 602
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 789
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 594
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 567

Hlavné správy z MY Liptov

Psie toalety v meste po roku končia

Mesto Liptovský Mikuláš vypovedalo zmluvu na prevádzku desiatich stojanov, ktoré mali fungovať ako psie toalety.

Na snehu mali problémy hlavne kamióny

V zime patrí sneh k Liptovu ako ovce na salaš. Veľa vodičov si to neuvedomuje, preto na cestách spôsobujú problémy nielen sebe, ale aj ostatným.

V Liptovskej Lúžnej boli deti najšikovnejšie

Deti na celom Slovensku vyzbierali viac ako päť ton šípok. Najusilovnejší boli žiaci základnej školy z Liptovskej Lúžnej.

Na Čebrať ešte nemajú stavebné povolenie

Práce na razení tunela Višňové pri Žiline sa výrazne komplikujú. V Čebrati ide zatiaľ všetko podľa plánov, aj keď stavebné povolenie na novú trasu diaľničiari ešte nemajú.

Lesné cesty v parkoch stavali bez povolenia

Súkromní obhospodarovatelia lesov z Liptova 
dostali pokuty.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc

Na Slovensku ide o prvého výrobcu nabíjacích staníc, zamestnanie by tu mohlo nájsť približne 50 ľudí.

Lesné cesty v parkoch stavali bez povolenia

Súkromní obhospodarovatelia lesov z Liptova 
dostali pokuty.

Policajti hľadajú dvoch zlodejov

V Novom Meste nad Váhom mali ukradnúť peniaze.

Vybrali SME

Už ste čítali?