Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

M. Čupka: „Pot nie je len voda.“

S príchodom horúceho letného počasia súvisí zvýšené riziko dehydra-tácie a prehriatia organizmu. V spolupráci s Martinom Čupkom, expertom na optimálnu životosprávu, sme pripravili užitočné odporúčania.

Kondičný tréner.Kondičný tréner. (Zdroj: (MČ))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Leto je pre väčšinu ľudí tým najlepším obdobím pre šport a rôzne pohybové aktivity, ktorými chcú dosiahnuť lepšiu postavu alebo len vyplniť voľný čas. V mesiacoch, keď teplomer ukazuje vyššie čísla, si musí dávať pozor každý, nielen športovci a ľudia s každodenným pohybom. Na vaše zdravie a efektivitu v práci vplýva množstvo faktorov. Veľkou chybou je veriť mýtom a tých je ohľadom stravovania, prijímania tekutín a opaľovania sa hneď niekoľko.

V nasledujúcich riadkoch máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa dôležité fakty. Za ne by ste inde zaplatili, no väčšinou by postačila sebareflexia a hlbšie uvažovanie. Najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny recept na mnoho vecí, je pozrieť sa bližšie na naše návyky a snažiť sa v nich nájsť spojitosť so zdravím životným štýlom.

Špecifiká letnej výživy

Mnohí z vás iste spozorovali, že počas leta máte rozdielne chute ako v zime. „Počas teplejších mesiacov je prirodzené konzumovať viac rastlinnej stravy. Zatiaľ čo v zime vyhovuje ľuďom tuková strava v lete treba využiť sezónne potraviny,“ uviedol M. Čupka. Človek sám inklinuje k šalátom a šťavnatejším veciam. V poslednej dobe sú veľmi populárne nápoje smoothie.

„V zime je však nelogické stravovať sa formou studených šalátov a podobných ochladzujúcich potravín. Tie nám pomôžu počas horúčav,“ dodal expert na výživovú problematiku.
Vyššie zastúpenie tukov v potrave a zároveň viac hladu počas zimy nie sú náhoda. V súvislosti s extra energiou na udržanie telesnej teploty počas chladných dní pracuje náš bazálny metabolizmus rýchlejšie. V lete je teplota bližšia telesnej teplote a vzhľadom na to má nižší energetický výdaj. Preto nie je čudné, keď niekto povie, že nemá chuť na jedlo. Tým sa opäť vraciame k rastlinným potravinám, ktoré sú energeticky menej výdatné.

Stačí sa pozrieť na rôzne národy. Eskimáci či Inuiti jedia tuk a mäso, zatiaľ čo národy v Afrike a Južnej Amerike žijú zväčša z rastlinnej produkcie. V oboch prípadoch môžu vykazovať skvelé zdravotné parametre. Vzhľadom na geografické podmienky je však výber stravy individuálny.
Pre starších ľudí je smoothie výhodné, pretože je ľahšie stráviteľné ako celé ovocie. Druhou vecou je, že obsahuje vlákninu, o ktorú pri džúsoch a odšťavovaní prichádzame.

Potenie a pitie

Ľudia, ktorí majú počas teplých dní mnoho pohybu si nevystačia len s pitím čistej vody. Pot nie je len voda a spolu s ním prichádza telo o minerály ako sodík, horčík či draslík. Všetky tieto látky dokážeme vykryť zo zdrojov v potrave. Samozrejme pokiaľ sa sústredíme na nespracované potraviny ako ovocie, zelenina či suché plody. Obzvlášť vápnik v minerálnych vodách je pre naše telo ťažko využiteľný. Ak by bolo magnézium vo športovom nápoji pred alebo počas výkonu, môže mať utlmujúci účinok. Všetky šumivé tablety obsahujú ďalší cukor a umelé sladidlá – zaobídeme sa aj bez nich.

Optimálne by nemali mať minerálky viac ako 1000mg rozpustných látok na liter (celková mineralizácia). „Odporúčam, aby každý obetoval pár sekúnd a poriadne sa pozrel na etiketu fľaše,“ dodáva M. Čupka.

Tretinu pitného režimu by mali tvoriť minerálky, tretinu spomínané smoothie či čerstvé šťavy (zriedené vodou) a ostatná tretina patrí čistej vode. Určenie vhodného množstva tekutín ovplyvňuje veľa faktorov ako jedlo, hmotnosť, pohlavie, charakter práce a podobne. Veľmi ľahko si vieme skontrolovať náš aktuálny stav farbou moču. Ak je svetložltý, je to OK. V prípade, že je tmavý vieme, že sme niečo zanedbali. „Môžeme sa dohodnúť, že na každých 10 kg hmotnosti prináleží 0,3 dl vody. Samozrejmosťou by malo byť prijímanie tekutín v menších dávkach – ťažiskovo v prvej polovici dňa. Nesnažte sa dobiehať zameškaný pitný režim neskoro večer,“ upozornil Martin Čupka.

Veľakrát sa stáva, že ľudia si myslia, že čím viac sa spotia, tým viac hmotnosti stratia. „Majú síce pravdu, no nie úplnú, pretože nespálili zásoby tuku, ale stratili len vodu. Odporúčam ľuďom odvážiť sa pred a po športe. Výsledok stojí za to a zistíte, kde je pravda,“ vysvetlil s úsmevom M. Čupka oi. aj aktívny bežec.
„Špeciálne by som upozornil na detské nápoje. Marketing nápojov láka detského spotrebiteľa na pekné flašky, etikety a súťaže. U detí sa vybudujú návyky, ktoré si prenesú ďalej do života. Keď budú závislé na cukre teraz, v dospelosti budú riešiť stresové situácie opäť len zvýšeným príjmom energie“ zdôraznil M. Čupka, ktorý okrem iného pracuje aj ako lektor a má za sebou množstvo prednášok aj pre detské publikum.

Opaľovanie – áno či nie?

Z jedného faktu budú ľudia možno prekvapení. Rozoznávame minimálne dva druhy ultrafialového žiarenia – UVA a UVB. Tie sa rozlišujú hlavne tým, že UVA spôsobuje trvalé zhnednutie pokožky. S týmto druhom žiarenia vzrastá zároveň riziko starnutia kože a rakoviny. Z UVB lúčov si naše telo naopak vyrába vitamín D (resp. jeho aktívnu formu). Ten má na svedomí napr. zabudovávanie vápniku do kostí. Problémom dneška teda nie je nedostatok vápnika v potrave, ale jeho využiteľnosť. Ak je Slnko aspoň 50-stupňov nad obzorom, stačí 15 minút denne a my si potreby vitamínu D naplníme.

Vitamín D má okrem iného výrazný vplyv na psychiku človeka. Stačí sa pozrieť na severské krajiny, kde je množstvo ľudí trpiacich depresiou prípadne neplodnosťou. Obyvatelia Škandinávie počas roka nemajú Slnko v spomínanej výške, snažia sa D-čko získať z rýb alebo iných zdrojov, no nestačí to.
Na záver by som povedal, že vitamín D ovplyvňuje veľa vecí. Vplýva na psychiku, imunitu, pevnosť kostí a kĺbov, prevenciu vzniku rakovinu a tvorbu testosterónu. Je kľúčom k trvalému zdraviu a právom bol „povýšený“ na hormón. Ešte raz chcem zdôrazniť, že stačí byť vystavený lúčom na 15 minút v správny čas, uzavrel Martin Čupka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  2. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  7. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  8. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  9. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  10. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 28 526
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 26 241
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 26 070
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 21 214
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 21 004
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 969
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 610
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 035
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 103
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 021

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Vodáci majú ohrozený aj augustový svetový pohár

Vodný slalom mal byť na LOH v Tokiu 2020 jedným z hlavných adeptom na zisk medailí, na výsledok si však musíme počkať o rok neskôr.

Prezident Slovenskej kanoistiky Ivan Cibák

Ružomberská nemocnica sa pripravuje na najhoršie

Minister obrany Jaroslav Naď sa v Ružomberku zastavil na chvíľu. Náhlil sa na východ Slovenska, kde zistili až 31 pozitívnych ľudí na koronavírus v piatich rómskych osadách.

#MYtozvladneme

Ukážková pomoc zdravotníkom s live streamom z UNIZA

Verejnosť sa môže finančne podieľať na výrobe ochranných štítov.

Krišku nemrzí, že prišiel o vytúžený titul

Mikulášsky hokejista Martin Kriška prestúpil k baranom do Banskej Bystrice, aby zabojoval o titul majstra Slovenska. Aj ho získal, ale napokon bol baranom odobratý.

Martin Kriška odohral väčšinu sezóny v domácom MHK32 Lit. Mikuláš

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Slovensku pribudlo 101 nových potvrdených prípadov

Bolo vykonaných vyše 2 000 testov.

Sulík považuje obmedzenia za šialené, Matovič reaguje, hovorí o sebeckých hrách

Kolaps dopravy kvôli schváleným opatreniam priniesol prvé vážne roztržky vo vládnej koalícii.

Odvolali generálnu riaditeľku nitrianskej nemocnice

Spolu s Jarmilou Mikušovou skončil aj ekonomický riaditeľ Martin Neštický. Vedením nemocnice je poverený chirurg Milan Dubaj.

Polícia vysvetlila, čo bude a čo nebude pokutovať počas Veľkej noci

Policajti tvrdia, že budú ústretoví voči ľuďom so zdravým rozumom.

Už ste čítali?