Piatok, 22. február, 2019 | Meniny má Etela

M. Čupka: „Pot nie je len voda.“

S príchodom horúceho letného počasia súvisí zvýšené riziko dehydra-tácie a prehriatia organizmu. V spolupráci s Martinom Čupkom, expertom na optimálnu životosprávu, sme pripravili užitočné odporúčania.

Kondičný tréner.Kondičný tréner.(Zdroj: (MČ))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Leto je pre väčšinu ľudí tým najlepším obdobím pre šport a rôzne pohybové aktivity, ktorými chcú dosiahnuť lepšiu postavu alebo len vyplniť voľný čas. V mesiacoch, keď teplomer ukazuje vyššie čísla, si musí dávať pozor každý, nielen športovci a ľudia s každodenným pohybom. Na vaše zdravie a efektivitu v práci vplýva množstvo faktorov. Veľkou chybou je veriť mýtom a tých je ohľadom stravovania, prijímania tekutín a opaľovania sa hneď niekoľko.

V nasledujúcich riadkoch máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa dôležité fakty. Za ne by ste inde zaplatili, no väčšinou by postačila sebareflexia a hlbšie uvažovanie. Najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny recept na mnoho vecí, je pozrieť sa bližšie na naše návyky a snažiť sa v nich nájsť spojitosť so zdravím životným štýlom.

Špecifiká letnej výživy

Mnohí z vás iste spozorovali, že počas leta máte rozdielne chute ako v zime. „Počas teplejších mesiacov je prirodzené konzumovať viac rastlinnej stravy. Zatiaľ čo v zime vyhovuje ľuďom tuková strava v lete treba využiť sezónne potraviny,“ uviedol M. Čupka. Človek sám inklinuje k šalátom a šťavnatejším veciam. V poslednej dobe sú veľmi populárne nápoje smoothie.

„V zime je však nelogické stravovať sa formou studených šalátov a podobných ochladzujúcich potravín. Tie nám pomôžu počas horúčav,“ dodal expert na výživovú problematiku.
Vyššie zastúpenie tukov v potrave a zároveň viac hladu počas zimy nie sú náhoda. V súvislosti s extra energiou na udržanie telesnej teploty počas chladných dní pracuje náš bazálny metabolizmus rýchlejšie. V lete je teplota bližšia telesnej teplote a vzhľadom na to má nižší energetický výdaj. Preto nie je čudné, keď niekto povie, že nemá chuť na jedlo. Tým sa opäť vraciame k rastlinným potravinám, ktoré sú energeticky menej výdatné.

Stačí sa pozrieť na rôzne národy. Eskimáci či Inuiti jedia tuk a mäso, zatiaľ čo národy v Afrike a Južnej Amerike žijú zväčša z rastlinnej produkcie. V oboch prípadoch môžu vykazovať skvelé zdravotné parametre. Vzhľadom na geografické podmienky je však výber stravy individuálny.
Pre starších ľudí je smoothie výhodné, pretože je ľahšie stráviteľné ako celé ovocie. Druhou vecou je, že obsahuje vlákninu, o ktorú pri džúsoch a odšťavovaní prichádzame.

Potenie a pitie

Ľudia, ktorí majú počas teplých dní mnoho pohybu si nevystačia len s pitím čistej vody. Pot nie je len voda a spolu s ním prichádza telo o minerály ako sodík, horčík či draslík. Všetky tieto látky dokážeme vykryť zo zdrojov v potrave. Samozrejme pokiaľ sa sústredíme na nespracované potraviny ako ovocie, zelenina či suché plody. Obzvlášť vápnik v minerálnych vodách je pre naše telo ťažko využiteľný. Ak by bolo magnézium vo športovom nápoji pred alebo počas výkonu, môže mať utlmujúci účinok. Všetky šumivé tablety obsahujú ďalší cukor a umelé sladidlá – zaobídeme sa aj bez nich.

Optimálne by nemali mať minerálky viac ako 1000mg rozpustných látok na liter (celková mineralizácia). „Odporúčam, aby každý obetoval pár sekúnd a poriadne sa pozrel na etiketu fľaše,“ dodáva M. Čupka.

Tretinu pitného režimu by mali tvoriť minerálky, tretinu spomínané smoothie či čerstvé šťavy (zriedené vodou) a ostatná tretina patrí čistej vode. Určenie vhodného množstva tekutín ovplyvňuje veľa faktorov ako jedlo, hmotnosť, pohlavie, charakter práce a podobne. Veľmi ľahko si vieme skontrolovať náš aktuálny stav farbou moču. Ak je svetložltý, je to OK. V prípade, že je tmavý vieme, že sme niečo zanedbali. „Môžeme sa dohodnúť, že na každých 10 kg hmotnosti prináleží 0,3 dl vody. Samozrejmosťou by malo byť prijímanie tekutín v menších dávkach – ťažiskovo v prvej polovici dňa. Nesnažte sa dobiehať zameškaný pitný režim neskoro večer,“ upozornil Martin Čupka.

Veľakrát sa stáva, že ľudia si myslia, že čím viac sa spotia, tým viac hmotnosti stratia. „Majú síce pravdu, no nie úplnú, pretože nespálili zásoby tuku, ale stratili len vodu. Odporúčam ľuďom odvážiť sa pred a po športe. Výsledok stojí za to a zistíte, kde je pravda,“ vysvetlil s úsmevom M. Čupka oi. aj aktívny bežec.
„Špeciálne by som upozornil na detské nápoje. Marketing nápojov láka detského spotrebiteľa na pekné flašky, etikety a súťaže. U detí sa vybudujú návyky, ktoré si prenesú ďalej do života. Keď budú závislé na cukre teraz, v dospelosti budú riešiť stresové situácie opäť len zvýšeným príjmom energie“ zdôraznil M. Čupka, ktorý okrem iného pracuje aj ako lektor a má za sebou množstvo prednášok aj pre detské publikum.

Opaľovanie – áno či nie?

Z jedného faktu budú ľudia možno prekvapení. Rozoznávame minimálne dva druhy ultrafialového žiarenia – UVA a UVB. Tie sa rozlišujú hlavne tým, že UVA spôsobuje trvalé zhnednutie pokožky. S týmto druhom žiarenia vzrastá zároveň riziko starnutia kože a rakoviny. Z UVB lúčov si naše telo naopak vyrába vitamín D (resp. jeho aktívnu formu). Ten má na svedomí napr. zabudovávanie vápniku do kostí. Problémom dneška teda nie je nedostatok vápnika v potrave, ale jeho využiteľnosť. Ak je Slnko aspoň 50-stupňov nad obzorom, stačí 15 minút denne a my si potreby vitamínu D naplníme.

Vitamín D má okrem iného výrazný vplyv na psychiku človeka. Stačí sa pozrieť na severské krajiny, kde je množstvo ľudí trpiacich depresiou prípadne neplodnosťou. Obyvatelia Škandinávie počas roka nemajú Slnko v spomínanej výške, snažia sa D-čko získať z rýb alebo iných zdrojov, no nestačí to.
Na záver by som povedal, že vitamín D ovplyvňuje veľa vecí. Vplýva na psychiku, imunitu, pevnosť kostí a kĺbov, prevenciu vzniku rakovinu a tvorbu testosterónu. Je kľúčom k trvalému zdraviu a právom bol „povýšený“ na hormón. Ešte raz chcem zdôrazniť, že stačí byť vystavený lúčom na 15 minút v správny čas, uzavrel Martin Čupka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  7. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 127
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 15 138
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 332
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 060
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 232
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 563
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 844
  8. Štefánka by Pulitzer 4 740
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 741
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 876

Hlavné správy z MY Liptov

Aj Liptáci stále čakajú na spravodlivosť

Ani dážď nerozohnal vyše päsťsto ľudí, ktorí si do centra Liptovského Mikuláša prišli uctiť pamiatku zavraždeného mladého páru Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Po roku od brutálneho incidentu odkazujú, že nepoľavia a stále sú pripravení vyjsť do ulíc.

Liptáci sa opäť stretli na Námestí osloboditeľov v Liptovskom Mikuláši a v Parku Š.N.Hýroša v Ružomberku.

Majsterku sveta Petru Vlhovú privítajú v piatok na námestí v Liptovskom Mikuláši

Majsterku sveta v obrovskom slalome Petru Vlhovú slávnostne privítajú zajtra v piatok 22. februára na Námestí osloboditeľov v Liptovskom Mikuláši.

Petra Vlhová a jej tri medaily z MS v lyžovaní 2019 - zlato z obrovského slalomu, striebro z alpskej kombinácie a bronz zo slalomu.

Zhormaždenia Za slušné Slovensko sa vracajú aj na Liptov

Liptáci sa opäť postavia za slušné Slovensko rok po vražde novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Vo štvrtok 21. februára v Liptovskom Mikuláši aj Ružomberku.

Protesty Liptákov v marci 2018.

Jánski poslanci povedali nie ťažbe štrkov na Liptove

Na verejnom hovore v Liptovskom Jáne ľudia presvedčili, že z polí medzi dedinami nechcú mať ťažobný priestor.

Poslanci obecného zastupteľstva v Liptovskom Jáne s ťažbou nesúhlasia.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

V Trenčíne na výročie vraždy Jána a Martiny odhalia pamätník

Organizátori zverejnili podrobný program zajtrajšej spomienky na Jána a Martinu.

Vybrali SME

Už ste čítali?