Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

M. Čupka: „Pot nie je len voda.“

S príchodom horúceho letného počasia súvisí zvýšené riziko dehydra-tácie a prehriatia organizmu. V spolupráci s Martinom Čupkom, expertom na optimálnu životosprávu, sme pripravili užitočné odporúčania.

Kondičný tréner.Kondičný tréner. (Zdroj: (MČ))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Leto je pre väčšinu ľudí tým najlepším obdobím pre šport a rôzne pohybové aktivity, ktorými chcú dosiahnuť lepšiu postavu alebo len vyplniť voľný čas. V mesiacoch, keď teplomer ukazuje vyššie čísla, si musí dávať pozor každý, nielen športovci a ľudia s každodenným pohybom. Na vaše zdravie a efektivitu v práci vplýva množstvo faktorov. Veľkou chybou je veriť mýtom a tých je ohľadom stravovania, prijímania tekutín a opaľovania sa hneď niekoľko.

V nasledujúcich riadkoch máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa dôležité fakty. Za ne by ste inde zaplatili, no väčšinou by postačila sebareflexia a hlbšie uvažovanie. Najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny recept na mnoho vecí, je pozrieť sa bližšie na naše návyky a snažiť sa v nich nájsť spojitosť so zdravím životným štýlom.

Špecifiká letnej výživy

Mnohí z vás iste spozorovali, že počas leta máte rozdielne chute ako v zime. „Počas teplejších mesiacov je prirodzené konzumovať viac rastlinnej stravy. Zatiaľ čo v zime vyhovuje ľuďom tuková strava v lete treba využiť sezónne potraviny,“ uviedol M. Čupka. Človek sám inklinuje k šalátom a šťavnatejším veciam. V poslednej dobe sú veľmi populárne nápoje smoothie.

„V zime je však nelogické stravovať sa formou studených šalátov a podobných ochladzujúcich potravín. Tie nám pomôžu počas horúčav,“ dodal expert na výživovú problematiku.
Vyššie zastúpenie tukov v potrave a zároveň viac hladu počas zimy nie sú náhoda. V súvislosti s extra energiou na udržanie telesnej teploty počas chladných dní pracuje náš bazálny metabolizmus rýchlejšie. V lete je teplota bližšia telesnej teplote a vzhľadom na to má nižší energetický výdaj. Preto nie je čudné, keď niekto povie, že nemá chuť na jedlo. Tým sa opäť vraciame k rastlinným potravinám, ktoré sú energeticky menej výdatné.

Stačí sa pozrieť na rôzne národy. Eskimáci či Inuiti jedia tuk a mäso, zatiaľ čo národy v Afrike a Južnej Amerike žijú zväčša z rastlinnej produkcie. V oboch prípadoch môžu vykazovať skvelé zdravotné parametre. Vzhľadom na geografické podmienky je však výber stravy individuálny.
Pre starších ľudí je smoothie výhodné, pretože je ľahšie stráviteľné ako celé ovocie. Druhou vecou je, že obsahuje vlákninu, o ktorú pri džúsoch a odšťavovaní prichádzame.

Potenie a pitie

Ľudia, ktorí majú počas teplých dní mnoho pohybu si nevystačia len s pitím čistej vody. Pot nie je len voda a spolu s ním prichádza telo o minerály ako sodík, horčík či draslík. Všetky tieto látky dokážeme vykryť zo zdrojov v potrave. Samozrejme pokiaľ sa sústredíme na nespracované potraviny ako ovocie, zelenina či suché plody. Obzvlášť vápnik v minerálnych vodách je pre naše telo ťažko využiteľný. Ak by bolo magnézium vo športovom nápoji pred alebo počas výkonu, môže mať utlmujúci účinok. Všetky šumivé tablety obsahujú ďalší cukor a umelé sladidlá – zaobídeme sa aj bez nich.

Optimálne by nemali mať minerálky viac ako 1000mg rozpustných látok na liter (celková mineralizácia). „Odporúčam, aby každý obetoval pár sekúnd a poriadne sa pozrel na etiketu fľaše,“ dodáva M. Čupka.

Tretinu pitného režimu by mali tvoriť minerálky, tretinu spomínané smoothie či čerstvé šťavy (zriedené vodou) a ostatná tretina patrí čistej vode. Určenie vhodného množstva tekutín ovplyvňuje veľa faktorov ako jedlo, hmotnosť, pohlavie, charakter práce a podobne. Veľmi ľahko si vieme skontrolovať náš aktuálny stav farbou moču. Ak je svetložltý, je to OK. V prípade, že je tmavý vieme, že sme niečo zanedbali. „Môžeme sa dohodnúť, že na každých 10 kg hmotnosti prináleží 0,3 dl vody. Samozrejmosťou by malo byť prijímanie tekutín v menších dávkach – ťažiskovo v prvej polovici dňa. Nesnažte sa dobiehať zameškaný pitný režim neskoro večer,“ upozornil Martin Čupka.

Veľakrát sa stáva, že ľudia si myslia, že čím viac sa spotia, tým viac hmotnosti stratia. „Majú síce pravdu, no nie úplnú, pretože nespálili zásoby tuku, ale stratili len vodu. Odporúčam ľuďom odvážiť sa pred a po športe. Výsledok stojí za to a zistíte, kde je pravda,“ vysvetlil s úsmevom M. Čupka oi. aj aktívny bežec.
„Špeciálne by som upozornil na detské nápoje. Marketing nápojov láka detského spotrebiteľa na pekné flašky, etikety a súťaže. U detí sa vybudujú návyky, ktoré si prenesú ďalej do života. Keď budú závislé na cukre teraz, v dospelosti budú riešiť stresové situácie opäť len zvýšeným príjmom energie“ zdôraznil M. Čupka, ktorý okrem iného pracuje aj ako lektor a má za sebou množstvo prednášok aj pre detské publikum.

Opaľovanie – áno či nie?

Z jedného faktu budú ľudia možno prekvapení. Rozoznávame minimálne dva druhy ultrafialového žiarenia – UVA a UVB. Tie sa rozlišujú hlavne tým, že UVA spôsobuje trvalé zhnednutie pokožky. S týmto druhom žiarenia vzrastá zároveň riziko starnutia kože a rakoviny. Z UVB lúčov si naše telo naopak vyrába vitamín D (resp. jeho aktívnu formu). Ten má na svedomí napr. zabudovávanie vápniku do kostí. Problémom dneška teda nie je nedostatok vápnika v potrave, ale jeho využiteľnosť. Ak je Slnko aspoň 50-stupňov nad obzorom, stačí 15 minút denne a my si potreby vitamínu D naplníme.

Vitamín D má okrem iného výrazný vplyv na psychiku človeka. Stačí sa pozrieť na severské krajiny, kde je množstvo ľudí trpiacich depresiou prípadne neplodnosťou. Obyvatelia Škandinávie počas roka nemajú Slnko v spomínanej výške, snažia sa D-čko získať z rýb alebo iných zdrojov, no nestačí to.
Na záver by som povedal, že vitamín D ovplyvňuje veľa vecí. Vplýva na psychiku, imunitu, pevnosť kostí a kĺbov, prevenciu vzniku rakovinu a tvorbu testosterónu. Je kľúčom k trvalému zdraviu a právom bol „povýšený“ na hormón. Ešte raz chcem zdôrazniť, že stačí byť vystavený lúčom na 15 minút v správny čas, uzavrel Martin Čupka.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 146
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 988
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 905
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 849
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 503
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 713

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 634
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 697
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 891
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 530
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Tatran ukazuje dobrú hru, ktorej však chýbajú góly. Tatran v červenom vs Dunajská Streda v žltom.

Fortunaligisti MFK Tatran Liptovský Mikuláš si ani po 12. kole na svoj účet prvé tohtosezónne víťazstvo nepripísali, keď v sobotu (1. 10.) prehrali doma v Poprade s Dunajskou Stredou 0:1.


a 1 ďalší 2. okt
Ilustračné

Liptovský Mikuláš je na energetickú krízu pripravený, potvrdila to hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková.


TASR 2. okt

Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


1. okt
MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


30. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 634
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 564
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 278
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 697
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 891
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 530
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu