Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

M. Čupka: „Pot nie je len voda.“

S príchodom horúceho letného počasia súvisí zvýšené riziko dehydra-tácie a prehriatia organizmu. V spolupráci s Martinom Čupkom, expertom na optimálnu životosprávu, sme pripravili užitočné odporúčania.

Kondičný tréner.Kondičný tréner.(Zdroj: (MČ))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Leto je pre väčšinu ľudí tým najlepším obdobím pre šport a rôzne pohybové aktivity, ktorými chcú dosiahnuť lepšiu postavu alebo len vyplniť voľný čas. V mesiacoch, keď teplomer ukazuje vyššie čísla, si musí dávať pozor každý, nielen športovci a ľudia s každodenným pohybom. Na vaše zdravie a efektivitu v práci vplýva množstvo faktorov. Veľkou chybou je veriť mýtom a tých je ohľadom stravovania, prijímania tekutín a opaľovania sa hneď niekoľko.

V nasledujúcich riadkoch máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa dôležité fakty. Za ne by ste inde zaplatili, no väčšinou by postačila sebareflexia a hlbšie uvažovanie. Najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny recept na mnoho vecí, je pozrieť sa bližšie na naše návyky a snažiť sa v nich nájsť spojitosť so zdravím životným štýlom.

Špecifiká letnej výživy

Mnohí z vás iste spozorovali, že počas leta máte rozdielne chute ako v zime. „Počas teplejších mesiacov je prirodzené konzumovať viac rastlinnej stravy. Zatiaľ čo v zime vyhovuje ľuďom tuková strava v lete treba využiť sezónne potraviny,“ uviedol M. Čupka. Človek sám inklinuje k šalátom a šťavnatejším veciam. V poslednej dobe sú veľmi populárne nápoje smoothie.

„V zime je však nelogické stravovať sa formou studených šalátov a podobných ochladzujúcich potravín. Tie nám pomôžu počas horúčav,“ dodal expert na výživovú problematiku.
Vyššie zastúpenie tukov v potrave a zároveň viac hladu počas zimy nie sú náhoda. V súvislosti s extra energiou na udržanie telesnej teploty počas chladných dní pracuje náš bazálny metabolizmus rýchlejšie. V lete je teplota bližšia telesnej teplote a vzhľadom na to má nižší energetický výdaj. Preto nie je čudné, keď niekto povie, že nemá chuť na jedlo. Tým sa opäť vraciame k rastlinným potravinám, ktoré sú energeticky menej výdatné.

Stačí sa pozrieť na rôzne národy. Eskimáci či Inuiti jedia tuk a mäso, zatiaľ čo národy v Afrike a Južnej Amerike žijú zväčša z rastlinnej produkcie. V oboch prípadoch môžu vykazovať skvelé zdravotné parametre. Vzhľadom na geografické podmienky je však výber stravy individuálny.
Pre starších ľudí je smoothie výhodné, pretože je ľahšie stráviteľné ako celé ovocie. Druhou vecou je, že obsahuje vlákninu, o ktorú pri džúsoch a odšťavovaní prichádzame.

Potenie a pitie

Ľudia, ktorí majú počas teplých dní mnoho pohybu si nevystačia len s pitím čistej vody. Pot nie je len voda a spolu s ním prichádza telo o minerály ako sodík, horčík či draslík. Všetky tieto látky dokážeme vykryť zo zdrojov v potrave. Samozrejme pokiaľ sa sústredíme na nespracované potraviny ako ovocie, zelenina či suché plody. Obzvlášť vápnik v minerálnych vodách je pre naše telo ťažko využiteľný. Ak by bolo magnézium vo športovom nápoji pred alebo počas výkonu, môže mať utlmujúci účinok. Všetky šumivé tablety obsahujú ďalší cukor a umelé sladidlá – zaobídeme sa aj bez nich.

Optimálne by nemali mať minerálky viac ako 1000mg rozpustných látok na liter (celková mineralizácia). „Odporúčam, aby každý obetoval pár sekúnd a poriadne sa pozrel na etiketu fľaše,“ dodáva M. Čupka.

Tretinu pitného režimu by mali tvoriť minerálky, tretinu spomínané smoothie či čerstvé šťavy (zriedené vodou) a ostatná tretina patrí čistej vode. Určenie vhodného množstva tekutín ovplyvňuje veľa faktorov ako jedlo, hmotnosť, pohlavie, charakter práce a podobne. Veľmi ľahko si vieme skontrolovať náš aktuálny stav farbou moču. Ak je svetložltý, je to OK. V prípade, že je tmavý vieme, že sme niečo zanedbali. „Môžeme sa dohodnúť, že na každých 10 kg hmotnosti prináleží 0,3 dl vody. Samozrejmosťou by malo byť prijímanie tekutín v menších dávkach – ťažiskovo v prvej polovici dňa. Nesnažte sa dobiehať zameškaný pitný režim neskoro večer,“ upozornil Martin Čupka.

Veľakrát sa stáva, že ľudia si myslia, že čím viac sa spotia, tým viac hmotnosti stratia. „Majú síce pravdu, no nie úplnú, pretože nespálili zásoby tuku, ale stratili len vodu. Odporúčam ľuďom odvážiť sa pred a po športe. Výsledok stojí za to a zistíte, kde je pravda,“ vysvetlil s úsmevom M. Čupka oi. aj aktívny bežec.
„Špeciálne by som upozornil na detské nápoje. Marketing nápojov láka detského spotrebiteľa na pekné flašky, etikety a súťaže. U detí sa vybudujú návyky, ktoré si prenesú ďalej do života. Keď budú závislé na cukre teraz, v dospelosti budú riešiť stresové situácie opäť len zvýšeným príjmom energie“ zdôraznil M. Čupka, ktorý okrem iného pracuje aj ako lektor a má za sebou množstvo prednášok aj pre detské publikum.

Opaľovanie – áno či nie?

Z jedného faktu budú ľudia možno prekvapení. Rozoznávame minimálne dva druhy ultrafialového žiarenia – UVA a UVB. Tie sa rozlišujú hlavne tým, že UVA spôsobuje trvalé zhnednutie pokožky. S týmto druhom žiarenia vzrastá zároveň riziko starnutia kože a rakoviny. Z UVB lúčov si naše telo naopak vyrába vitamín D (resp. jeho aktívnu formu). Ten má na svedomí napr. zabudovávanie vápniku do kostí. Problémom dneška teda nie je nedostatok vápnika v potrave, ale jeho využiteľnosť. Ak je Slnko aspoň 50-stupňov nad obzorom, stačí 15 minút denne a my si potreby vitamínu D naplníme.

Vitamín D má okrem iného výrazný vplyv na psychiku človeka. Stačí sa pozrieť na severské krajiny, kde je množstvo ľudí trpiacich depresiou prípadne neplodnosťou. Obyvatelia Škandinávie počas roka nemajú Slnko v spomínanej výške, snažia sa D-čko získať z rýb alebo iných zdrojov, no nestačí to.
Na záver by som povedal, že vitamín D ovplyvňuje veľa vecí. Vplýva na psychiku, imunitu, pevnosť kostí a kĺbov, prevenciu vzniku rakovinu a tvorbu testosterónu. Je kľúčom k trvalému zdraviu a právom bol „povýšený“ na hormón. Ešte raz chcem zdôrazniť, že stačí byť vystavený lúčom na 15 minút v správny čas, uzavrel Martin Čupka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Vaše auto vám už neukradne nikto
  5. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Liptov in wintertime
  8. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  9. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 512
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 14 073
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 814
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 604
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 009
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 450
  7. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 280
  8. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 194
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 096
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 6 037

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.

Európske peniaze rýchlejšie riešia to, čo je u nás dôležité

Hovoríme s Matejom Ovčiarkom z Ministerstva životného prostredia SR aj o tom, ako sa v rezorte darí čerpať eurofondy.

Martinský Turvod realizoval viacero stavieb, ktoré viedli k zlepšeniu dodávky kvalitnej vody pre ľudí. V roku 2017 napríklad dokončil aj za európske peniaze (takmer 4,4 milióna eur) odkanalizovanie obcí Turčiansky Peter a Košťany nad Turcom.

Súťaž na autobusového dopravcu zrušili, jediná ponuka bola privysoká

Mesto Ružomberok zrušilo verejnú súťaž na poskytovanie služieb mestskej autobusovej dopravy (MAD) na najbližších 10 rokov.

Nové autobusy.

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová webstránka

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová internetová stránka.

Veľkou nevýhodou mesta je v podobných situáciach jeho poloha v kotline, ktorá bráni lepšej cirkulácii vzduchu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Priestor hodný 21. storočia. Tržnica v centre Nitry sa zmení

Na historickej budove menia okná. Nová presklená budova má podľa radnice slúžiť najmä pre potreby kultúry, uvažuje sa s výťahom.

Medzi Podbielom a Krivou je cesta uzavretá

Pre dopravnú nehodu je hlavná cesta Oravou neprejazdná.

Epileptik dostal záchvat za volantom, nejde vraj o jeho prvú nehodu

Na miesto nehody priletel aj vrtuľník, odletel nakoniec prázdny, lebo stav zraneného si letecký transport nevyžadoval. Zostal v opatere pozemných záchranárov.

Už ste čítali?