Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

M. Čupka: „Pot nie je len voda.“

S príchodom horúceho letného počasia súvisí zvýšené riziko dehydra-tácie a prehriatia organizmu. V spolupráci s Martinom Čupkom, expertom na optimálnu životosprávu, sme pripravili užitočné odporúčania.

Kondičný tréner.Kondičný tréner. (Zdroj: (MČ))

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Leto je pre väčšinu ľudí tým najlepším obdobím pre šport a rôzne pohybové aktivity, ktorými chcú dosiahnuť lepšiu postavu alebo len vyplniť voľný čas. V mesiacoch, keď teplomer ukazuje vyššie čísla, si musí dávať pozor každý, nielen športovci a ľudia s každodenným pohybom. Na vaše zdravie a efektivitu v práci vplýva množstvo faktorov. Veľkou chybou je veriť mýtom a tých je ohľadom stravovania, prijímania tekutín a opaľovania sa hneď niekoľko.

V nasledujúcich riadkoch máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa dôležité fakty. Za ne by ste inde zaplatili, no väčšinou by postačila sebareflexia a hlbšie uvažovanie. Najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny recept na mnoho vecí, je pozrieť sa bližšie na naše návyky a snažiť sa v nich nájsť spojitosť so zdravím životným štýlom.

Špecifiká letnej výživy

Mnohí z vás iste spozorovali, že počas leta máte rozdielne chute ako v zime. „Počas teplejších mesiacov je prirodzené konzumovať viac rastlinnej stravy. Zatiaľ čo v zime vyhovuje ľuďom tuková strava v lete treba využiť sezónne potraviny,“ uviedol M. Čupka. Človek sám inklinuje k šalátom a šťavnatejším veciam. V poslednej dobe sú veľmi populárne nápoje smoothie.

„V zime je však nelogické stravovať sa formou studených šalátov a podobných ochladzujúcich potravín. Tie nám pomôžu počas horúčav,“ dodal expert na výživovú problematiku.
Vyššie zastúpenie tukov v potrave a zároveň viac hladu počas zimy nie sú náhoda. V súvislosti s extra energiou na udržanie telesnej teploty počas chladných dní pracuje náš bazálny metabolizmus rýchlejšie. V lete je teplota bližšia telesnej teplote a vzhľadom na to má nižší energetický výdaj. Preto nie je čudné, keď niekto povie, že nemá chuť na jedlo. Tým sa opäť vraciame k rastlinným potravinám, ktoré sú energeticky menej výdatné.

Stačí sa pozrieť na rôzne národy. Eskimáci či Inuiti jedia tuk a mäso, zatiaľ čo národy v Afrike a Južnej Amerike žijú zväčša z rastlinnej produkcie. V oboch prípadoch môžu vykazovať skvelé zdravotné parametre. Vzhľadom na geografické podmienky je však výber stravy individuálny.
Pre starších ľudí je smoothie výhodné, pretože je ľahšie stráviteľné ako celé ovocie. Druhou vecou je, že obsahuje vlákninu, o ktorú pri džúsoch a odšťavovaní prichádzame.

Potenie a pitie

Ľudia, ktorí majú počas teplých dní mnoho pohybu si nevystačia len s pitím čistej vody. Pot nie je len voda a spolu s ním prichádza telo o minerály ako sodík, horčík či draslík. Všetky tieto látky dokážeme vykryť zo zdrojov v potrave. Samozrejme pokiaľ sa sústredíme na nespracované potraviny ako ovocie, zelenina či suché plody. Obzvlášť vápnik v minerálnych vodách je pre naše telo ťažko využiteľný. Ak by bolo magnézium vo športovom nápoji pred alebo počas výkonu, môže mať utlmujúci účinok. Všetky šumivé tablety obsahujú ďalší cukor a umelé sladidlá – zaobídeme sa aj bez nich.

Optimálne by nemali mať minerálky viac ako 1000mg rozpustných látok na liter (celková mineralizácia). „Odporúčam, aby každý obetoval pár sekúnd a poriadne sa pozrel na etiketu fľaše,“ dodáva M. Čupka.

Tretinu pitného režimu by mali tvoriť minerálky, tretinu spomínané smoothie či čerstvé šťavy (zriedené vodou) a ostatná tretina patrí čistej vode. Určenie vhodného množstva tekutín ovplyvňuje veľa faktorov ako jedlo, hmotnosť, pohlavie, charakter práce a podobne. Veľmi ľahko si vieme skontrolovať náš aktuálny stav farbou moču. Ak je svetložltý, je to OK. V prípade, že je tmavý vieme, že sme niečo zanedbali. „Môžeme sa dohodnúť, že na každých 10 kg hmotnosti prináleží 0,3 dl vody. Samozrejmosťou by malo byť prijímanie tekutín v menších dávkach – ťažiskovo v prvej polovici dňa. Nesnažte sa dobiehať zameškaný pitný režim neskoro večer,“ upozornil Martin Čupka.

Veľakrát sa stáva, že ľudia si myslia, že čím viac sa spotia, tým viac hmotnosti stratia. „Majú síce pravdu, no nie úplnú, pretože nespálili zásoby tuku, ale stratili len vodu. Odporúčam ľuďom odvážiť sa pred a po športe. Výsledok stojí za to a zistíte, kde je pravda,“ vysvetlil s úsmevom M. Čupka oi. aj aktívny bežec.
„Špeciálne by som upozornil na detské nápoje. Marketing nápojov láka detského spotrebiteľa na pekné flašky, etikety a súťaže. U detí sa vybudujú návyky, ktoré si prenesú ďalej do života. Keď budú závislé na cukre teraz, v dospelosti budú riešiť stresové situácie opäť len zvýšeným príjmom energie“ zdôraznil M. Čupka, ktorý okrem iného pracuje aj ako lektor a má za sebou množstvo prednášok aj pre detské publikum.

Opaľovanie – áno či nie?

Z jedného faktu budú ľudia možno prekvapení. Rozoznávame minimálne dva druhy ultrafialového žiarenia – UVA a UVB. Tie sa rozlišujú hlavne tým, že UVA spôsobuje trvalé zhnednutie pokožky. S týmto druhom žiarenia vzrastá zároveň riziko starnutia kože a rakoviny. Z UVB lúčov si naše telo naopak vyrába vitamín D (resp. jeho aktívnu formu). Ten má na svedomí napr. zabudovávanie vápniku do kostí. Problémom dneška teda nie je nedostatok vápnika v potrave, ale jeho využiteľnosť. Ak je Slnko aspoň 50-stupňov nad obzorom, stačí 15 minút denne a my si potreby vitamínu D naplníme.

Vitamín D má okrem iného výrazný vplyv na psychiku človeka. Stačí sa pozrieť na severské krajiny, kde je množstvo ľudí trpiacich depresiou prípadne neplodnosťou. Obyvatelia Škandinávie počas roka nemajú Slnko v spomínanej výške, snažia sa D-čko získať z rýb alebo iných zdrojov, no nestačí to.
Na záver by som povedal, že vitamín D ovplyvňuje veľa vecí. Vplýva na psychiku, imunitu, pevnosť kostí a kĺbov, prevenciu vzniku rakovinu a tvorbu testosterónu. Je kľúčom k trvalému zdraviu a právom bol „povýšený“ na hormón. Ešte raz chcem zdôrazniť, že stačí byť vystavený lúčom na 15 minút v správny čas, uzavrel Martin Čupka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  2. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  3. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  8. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  9. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  10. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 047
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 113
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 735
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 477
  5. Aká je chémia vôní 9 551
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 344
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 704
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 590
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 079
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Stanislav Bomba rozhodoval najvyššie súťaže a vymodeloval aj vlastnú píšťalku

Odmala sa skamarátil s futbalom a ten je dodnes jeho srdcovkou. Stále mladíckym elánom obdarený a v dobrom zdraví, bývalý prvoligový futbalový rozhodca a ešte aktívny delegát Stanislav Bomba 13. novembra prijímal gratulácie k svojim okrúhlym 70. narodeninám.

Stanislav Bomba

Najlepší kanonier VIII. ligy dal päťku Liptovským Revúcam

Na čele tabuľky strelcov VIII. ligy po jedenástich odohraných kolách tróni Miroslav Zelený (TJ Gôtovany) s 12 nástrelmi, pred 11-gólovým triom Petrom Bistiakom (Hrboltová), Petrom Guráňom (Liptovský Trnovec) a Martinom Rázgom (Štiavnička).

Miroslav Zelený v červenom.

Prvé domáce stretnutie je plánované na 25. decembra. Kocka už visí

Po niekoľkých mesiacoch rekonštrukčných prác na liptovskomikulášskom zimnom štadióne, predovšetkým na chladiarenskom zariadení na tvorbu ľadu, je už takmer všetko hotové.

Multimediálne zariadenie, kocka, má takmer 2 tony.

Pozrite sa, ako hralo vaše družstvo

Uplynulý víkend priniesol niekoľko výborných zápasov. My sme si vybrali tieto.

Iľanovo v čiernom - Lúčky/kúpele

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starostka Kuneradu čelila odvolávaniu. Referendum nebolo platné

Kavecká podala oznámenie na Generálnu prokuratúru pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohovárania a poškodzovania cudzích práv.

V Kysuckom Novom Meste majú unikátny adventný veniec

Ide pravdepodobne o najväčší adventný veniec v Žilinskom kraji. Jeho výška je až 3,5 metra. Na jeho výzdobe pracovalo osem ľudí počas niekoľkých týždňov.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Už ste čítali?