LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Športovú verejnosť na celom svete v utorok zastihla šokujúca informácia. Petra Sagana, jednu z najväčších hviezd súčasnej cyklistiky, vylúčili z najprestížnejších cyklistických pretekov Tour de France. Dôdom bola kolízia s Markom Cavendishom.
Nepomohli ani protesty Saganovho tímu Bora-Hansgrohe. Tourminator definitívne na Tour skončil, čo vyvolalo u mnohých veľkú búrku nevôle a emócií.
Viacerí rešpektovaní cyklisti sa vyjadrili k tvrdému verdiktu rozhodcovskej komisie UCI. Výnimkou nebol ani Milan Jurčo. Bývalý profesionálny cyklista, otec slovenského profesionálneho cyklistu Mateja Jurča, štartoval v roku 1987 na Tour de France.
Liptovský cyklistický veterán sa nepozeral na priamy prenos z etapy. Asi po polhodine od záveru si pozeral výsledky i dostupné videá. Vtedy už mal Peter udelený prvý trest. Bol prekvapený a vzrušený z udalostí záverečného špurtu.
Útok začal prekvapivo zozadu
„Pre mňa, ako bývalého pretekára a doteraz aktívneho cyklistu, bol dôležitý moment začiatok finálneho špurtu nafilmovaného z vrtuľníka. Viem si domyslieť tretí rozmer jazdy pretekárov, ich odstupy. Útok začal prekvapivo zozadu Démare, obchádzal pretekárov pred ním, sprava obehol Sagana, ktorý sa mu nestihol zavesiť do háku - závetria, ale vedel, že v Démarovej stope niekto pôjde,“ povedal.
M. Jurčo pokračoval, že náš šprintér takticky začal zavierať priestor vpravo od neho, bolo to asi 1,5 metra vybočenia vpravo z priameho smeru. Doteraz to ešte bolo v medziach regulérnosti. Vpravo od neho po zábranu to bolo asi 1 meter.
„Keď zistil, že na úroveň jeho prevodníka sa dostalo predné koleso pretekára, ktorý ho chcel sprava predbehnúť, ešte raz vybočil vpravo asi pol metra z priameho smeru. Nechal po bariéru asi len pol metra, čo my cyklisti nazývame, že škripol súpera nadoraz k bariére,“ komentoval veterán.
Dodal, že cyklista má riadítka široké 42 - 44 cm plus potrebuje na každú stranu min. 10 cm. V súčte asi 70 cm. „Cavendish to nemal. Sagan mu tam priestor nenechal. Mohol pribrzdiť. Neurobil to, lebo jazdí aktívne aj dráhu, kde nie sú brzdy a podobné momenty sa riešia kontaktmi na lakte a plecia, u Cavendisha často aj opieraním hlavou, čo aj urobil, ale nedosiahol uhnutie Sagana aspoň mierne vľavo.“
Pri závažných prípadoch sa zbierajú dôkazy
Podľa Jurča stratil rovnováhu, začal padať vpravo do bariéry. „To Saganovo vystrčenie ramena bolo naprázdno, teda zbytočné, ale zohralo úlohu dokončenia manévru škripnutia. Nasledovali hrôzostrašné pády cyklistov. Rozhodcovia Saganovi správne udelili trest, náhla zmena línie z priameho smeru, to záverečné škripnutie k bariére."
M. Jurčo si myslí, že keď v nemocnici zistili Cavendishove zranenia - zlomená lopatka, rozhodcovia konali na pritvrdení trestu.
„Telefonoval som z M. Dvorščíkom, naším jediným medzinárodným rozhodcom UCI. Bol tiež prekvapený s tvrdosťou trestu, zároveň aj s rýchlosťou rozhodnutia rozhodcov. Pri závažných sankciách sa zbierajú dôkazy a svedectvá, spravidla sa na to využíva viac času. Tesne pred uplynutím 24 hodín sa oznámi ortieľ. Pretekári majú pretekať aktívne aj v priebehu etapy, nie sa šetriť na záverečný špurt a tam sa chcú vyviezť na cieľovú pásku spoza chrbta iného pretekára. Len tých chrbtov idúcich pekne rovno je málo."
Kto je Milan Jurčo
Milan Jurčo s Jiřím Škodom sa ako prví československí cyklisti v histórii zúčastnili v r.1987 etapových pretekov Giro d´Italia. Jurčo obsadil na záver trojtýždňového podujatia 3. miesto v individuálnej časovke za pretekármi Rocheom a Thurauom. Podujatie zavŕšil celkovým víťazstvom v súťaži špeciálnych rýchlostných prémii. V tom istom roku ako prvý slovenský cyklista štartoval na TdF. O rok neskôr tu dosiahol najvýraznejší osobný úspech - v časovke jednotlivcov skončil na 3. mieste so stratou 1 sekundy na Romingera a 5 sekúnd na víťazného Martineza. Žije v Liptovskom Hrádku.