Na liptovskom úseku Váhu stoja tri malé vodné elektrárne, štvrtá neďaleko Podturne je vo výstavbe a piata má vydané stavebné povolenie. Mala by stáť neďaleko Areálu vodného slalomu Ondreja Cibáka.

Rudolf Pado: Malé elektrárne nemajú pre ľudí žiadny prínos
Rudolf Pado, predseda OZ Tatry, sa v časti svojho blogu zameral na plánované vodné dielo neďaleko Areálu vodného slalomu Ondreja Cibáka.
Občiansky aktivista a predseda OZ Tatry napísal, že bez akéhokoľvek skúmania postojov dotknutých ľudí už v roku 2012 presadzovalo vtedajšie vedenie mesta výstavbu malej vodnej elektrárne v Liptovskom Mikuláši.
Spoločníkom pri výstavbe malo byť aj vodnoslalomárske združenie Kanoe Tatra klub (KTK). Alexander Slafkovský ako primátor mesta výstavbu zdôvodnil, že súčasťou rozvojových plánov klubu je výstavba malej vodnej elektrárne a hate.
„Projekt by mal vyriešiť aj dobudovanie odberného miesta vody pre trate. Slalomárov dlhodobo trápi provizórne odberné miesto vody. Sypaná hrádza totiž neumožňuje regulovať hladinu vody v rieke podľa aktuálnej situácie, preto pri vysokej hladine Váhu hrozí zaplavenie blízkeho sídliska Nábrežie.“
Argumentom ekonomického profitu pre miestny športový klub bolo, že by mal aj vďaka elektrárni získať finančnú nezávislosť. „Kanoisti budú mať príjem, ktorý im umožní lepšiu existenciu a mesto ich nebude dotovať.“
R. Pado pokračuje, že v meste, v ktorom sa záujmy ľudí pričasto stotožňujú so záujmami športovcov a mestských športových klubov, a to bez ohľadu na farbu politického trička vedenia mesta, sa akosi zabudlo komunikovať, čo z tohto nápadu budú mať bežní obyvatelia mesta.
„Zákulisie lokálnej verejnej politiky – vraj hodnotovej a v prospech ľudí – odhaľuje pátranie po prapôvodných koreňoch myšlienky výstavby MVE v Liptovskom Mikuláši.“
R. Pado upozorňuje, že v spise vedenom na Okresnom úrade v Liptovskom Mikuláši za snahou o výstavbu MVE stojí firma ENVIRO ENERGO, s. r. o., Brečtanova 4, Bratislava. Konateľmi sú podľa Obchodného registra Ivan Cibák z Liptovského Mikuláša a Roman Kičko z Bratislavy. Medzi spoločníkmi figuruje aj občianske združenie Kanoe Tatra klub.
Firma ENVIRO ENERGO získala stavebné povolenie ešte v roku 2008, doplnila do predmetu podnikania „výrobu elektriny výrobným zariadením s celkovým inštalovaným výkonom do 5 MW.“
„V októbri 2014 podpísal Ivan Cibák ako konateľ spoločnosti s vtedajším primátorom Liptovského Mikuláša Alexandrom Slafkovským Dohodu na úpravu pravobrežnej hrádze nad haťou – takzvanú protipovodňovú hrádza. Tá bola súčasťou stavby pod cyklochodník,“ spresnil aktivista.
Termín stavebného konania sa teda predĺžil takmer do konca decembra 2014. Podpis dohody a stavebné práce v rámci pôvodného stavebného povolenia spôsobili, že stavebné povolenie na výstavbu MVE doposiaľ nezaniklo.

A. Slafkovský: Energiu z vody využijeme na prevádzku areálu
Predseda správnej rady KTK a bývalý primátor, Alexander Slafkovský reaguje na vyjadrenia aktivistu Rudolfa Pada.
Areál vodného slalomu slúži svojmu účelu už 39 rokov. Za tento čas sa ukázala jeho opodstatnenosť a myslím si, že verejnosť oceňuje existenciu takéhoto zariadenia v našom meste.
Prináša priestor pre športovú činnosť, rozvíja turizmus, poskytuje pracovné príležitosti, je prevádzkovaný v súlade s potrebami rybárov, je to udržiavaný priestor pre rekreáciu pri vode pre občanov nášho mesta.
Za svetom nechceme zaostávať
V čase jeho otvorenia sme sa dostali na svetovú špičku v tréningových podmienkach pre vodákov, čo sa prejavilo aj na úžasných výsledkoch slovenských športovcov na majstrovstvách sveta a olympijských hrách.
Avšak svet nespí a dnes už náš areál zďaleka nepatrí k najmodernejším. Preto aj my hľadáme cesty, ako udržať krok so svetom. Jednou z nich je modernizácia celého areálu vodného slalomu. Na projektovú dokumentáciu modernizácie získal KTK financie od vlády SR. Projekt je poňatý veľkoryso a zahŕňa odberový objekt, novú hať, MVE, vybudovanie prečerpávania vody z cieľa na štart a výťah pre lode. Zabezpečila by sa tak potrebná náročnosť slalomových tratí s dostatkom vody.
Pre KTK je však absolútnou prioritou využitie tej časti projektu a stavebného povolenia, ktorá sa týka športovej časti areálu.
To znamená, že naším naj-bližším cieľom je zabezpečiť dostatok vody v tréningových kanáloch počas celej vodáckej sezóny a nielen v jarných mesiacoch. Toto je možné dosiahnuť takzvaným prečerpávaním vody, ktoré po prvý raz použil Ondrej Cibák pri projektovaní olympijského areálu v Barcelone v roku 1992. Od- vtedy už minimálne 15 areálov na svete má takýto systém vybudovaný.
Zlepší sa protipovodňová ochrana mesta
V súčasnosti pracujeme na tom, aby sme sa dostali medzi vládne priority pri podpore športu. Celková prevádzka AVS, prečerpávanie vody, výťah na lode, nedávno vybudovaná nová lodenica vykurovaná elektricky, budú náročné na spotrebu elektrickej energie. Pokrytie týchto nákladov a rozvoj športu by mala napomôcť aj prípadná MVE.
Okrajovou záležitosťou je využitie časti stavebného povolenia, ktorým sa dostal cyklochodník na korunu protipovodňovej hrádze a v budúcnosti ho nebude potrebné prekladať za mestské peniaze.
Okrem šetrenia financií zvolené riešenie významne zlepšilo protipovodňovú ochranu mesta. Ak by sa stavala MVE, bude musieť staviteľ mestu náklad spojený s výstavbou cyklochodníka, 37-tisíc eur, uhradiť, tak hovorí zmluva.
FAKTY
V minulosti ministerstvo životného prostredia vyčlenilo 368 riečnych profilov s využiteľným hydroenergetickým potenciálom pre malé vodné elektrárne.
Tento rok ich základe odporu miestneho obyvateľstva a ochrancov prírody znížilo na 77 strategicky významných profilov. Ministerstvo taktiež vydalo usmernenie pre účastníkov procesov prípravy, realizácie, posudzovania a povoľovania výstavby vodných stavieb s energetickým využitím s výkonom do 10 MW malé vodné diela na vodných tokoch SR. Problémom je však fakt, že jednotlivé ustanovenia, usmernenia sa jednotlivými účastníkmi konania vysvetľujú rôznym spôsobom. V Liptove sú na Váhu v prevádzke 3 malé vodné elektrárne (MVE). Ďalšia za Podturňou je vo výstavbe. Jedna MVE je v prevádzke aj na Belej.