Nedeľa, 17. december, 2017 | Meniny má Kornélia
Pridajte si svoje mesto

Malé vodné elektrárne, pomáhajú alebo viac škodia?

Občianski aktivisti, ale aj ekológovia tvrdia, že z pôvodne bystrého toku je takmer stojaca rieka. Dôvodom je výstavba malých vodných elektrární. Pôvodných druhov rýb preto ubudlo. Na druhej strane odborníci zase tvrdia, že ak sa malé vodné elektrárne postavia citlivo, tak prírode neublížia.

Malá vodná elektráreň na Váhu v Uhorskej Vsi.(Zdroj: (BVK))

Na liptovskom úseku Váhu stoja tri malé vodné elektrárne, štvrtá neďaleko Podturne je vo výstavbe a piata má vydané stavebné povolenie. Mala by stáť neďaleko Areálu vodného slalomu Ondreja Cibáka.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Erik Baláž: Rieka vďaka dotovanej energii zomiera

Rudolf Pado: Malé elektrárne nemajú pre ľudí žiadny prínos

Rudolf Pado, predseda OZ Tatry, sa v časti svojho blogu zameral na plánované vodné dielo neďaleko Areálu vodného slalomu Ondreja Cibáka.

Občiansky aktivista a predseda OZ Tatry napísal, že bez akéhokoľvek skúmania postojov dotknutých ľudí už v roku 2012 presadzovalo vtedajšie vedenie mesta výstavbu malej vodnej elektrárne v Liptovskom Mikuláši.

Spoločníkom pri výstavbe malo byť aj vodnoslalomárske združenie Kanoe Tatra klub (KTK). Alexander Slafkovský ako primátor mesta výstavbu zdôvodnil, že súčasťou rozvojových plánov klubu je výstavba malej vodnej elektrárne a hate.

„Projekt by mal vyriešiť aj dobudovanie odberného miesta vody pre trate. Slalomárov dlhodobo trápi provizórne odberné miesto vody. Sypaná hrádza totiž neumožňuje regulovať hladinu vody v rieke podľa aktuálnej situácie, preto pri vysokej hladine Váhu hrozí zaplavenie blízkeho sídliska Nábrežie.“
Argumentom ekonomického profitu pre miestny športový klub bolo, že by mal aj vďaka elektrárni získať finančnú nezávislosť. „Kanoisti budú mať príjem, ktorý im umožní lepšiu existenciu a mesto ich nebude dotovať.“

R. Pado pokračuje, že v meste, v ktorom sa záujmy ľudí pričasto stotožňujú so záujmami športovcov a mestských športových klubov, a to bez ohľadu na farbu politického trička vedenia mesta, sa akosi zabudlo komunikovať, čo z tohto nápadu budú mať bežní obyvatelia mesta.

„Zákulisie lokálnej verejnej politiky – vraj hodnotovej a v prospech ľudí – odhaľuje pátranie po prapôvodných koreňoch myšlienky výstavby MVE v Liptovskom Mikuláši.“
R. Pado upozorňuje, že v spise vedenom na Okresnom úrade v Liptovskom Mikuláši za snahou o výstavbu MVE stojí firma ENVIRO ENERGO, s. r. o., Brečtanova 4, Bratislava. Konateľmi sú podľa Obchodného registra Ivan Cibák z Liptovského Mikuláša a Roman Kičko z Bratislavy. Medzi spoločníkmi figuruje aj občianske združenie Kanoe Tatra klub.
Firma ENVIRO ENERGO získala stavebné povolenie ešte v roku 2008, doplnila do predmetu podnikania „výrobu elektriny výrobným zariadením s celkovým inštalovaným výkonom do 5 MW.“

„V októbri 2014 podpísal Ivan Cibák ako konateľ spoločnosti s vtedajším primátorom Liptovského Mikuláša Alexandrom Slafkovským Dohodu na úpravu pravobrežnej hrádze nad haťou – takzvanú protipovodňovú hrádza. Tá bola súčasťou stavby pod cyklochodník,“ spresnil aktivista.
Termín stavebného konania sa teda predĺžil takmer do konca decembra 2014. Podpis dohody a stavebné práce v rámci pôvodného stavebného povolenia spôsobili, že stavebné povolenie na výstavbu MVE doposiaľ nezaniklo.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Peter Dušička: Ak sa postavia citlivo, prírodu nepoškodia

A. Slafkovský: Energiu z vody využijeme na prevádzku areálu

Predseda správnej rady KTK a bývalý primátor, Alexander Slafkovský reaguje na vyjadrenia aktivistu Rudolfa Pada.

Areál vodného slalomu slúži svojmu účelu už 39 rokov. Za tento čas sa ukázala jeho opodstatnenosť a myslím si, že verejnosť oceňuje existenciu takéhoto zariadenia v našom meste.
Prináša priestor pre športovú činnosť, rozvíja turizmus, poskytuje pracovné príležitosti, je prevádzkovaný v súlade s potrebami rybárov, je to udržiavaný priestor pre rekreáciu pri vode pre občanov nášho mesta.

Za svetom nechceme zaostávať

V čase jeho otvorenia sme sa dostali na svetovú špičku v tréningových podmienkach pre vodákov, čo sa prejavilo aj na úžasných výsledkoch slovenských športovcov na majstrovstvách sveta a olympijských hrách.

Avšak svet nespí a dnes už náš areál zďaleka nepatrí k najmodernejším. Preto aj my hľadáme cesty, ako udržať krok so svetom. Jednou z nich je modernizácia celého areálu vodného slalomu. Na projektovú dokumentáciu modernizácie získal KTK financie od vlády SR. Projekt je poňatý veľkoryso a zahŕňa odberový objekt, novú hať, MVE, vybudovanie prečerpávania vody z cieľa na štart a výťah pre lode. Zabezpečila by sa tak potrebná náročnosť slalomových tratí s dostatkom vody.

Pre KTK je však absolútnou prioritou využitie tej časti projektu a stavebného povolenia, ktorá sa týka športovej časti areálu.
To znamená, že naším naj-bližším cieľom je zabezpečiť dostatok vody v tréningových kanáloch počas celej vodáckej sezóny a nielen v jarných mesiacoch. Toto je možné dosiahnuť takzvaným prečerpávaním vody, ktoré po prvý raz použil Ondrej Cibák pri projektovaní olympijského areálu v Barcelone v roku 1992. Od- vtedy už minimálne 15 areálov na svete má takýto systém vybudovaný.

Zlepší sa protipovodňová ochrana mesta

V súčasnosti pracujeme na tom, aby sme sa dostali medzi vládne priority pri podpore športu. Celková prevádzka AVS, prečerpávanie vody, výťah na lode, nedávno vybudovaná nová lodenica vykurovaná elektricky, budú náročné na spotrebu elektrickej energie. Pokrytie týchto nákladov a rozvoj športu by mala napomôcť aj prípadná MVE.
Okrajovou záležitosťou je využitie časti stavebného povolenia, ktorým sa dostal cyklochodník na korunu protipovodňovej hrádze a v budúcnosti ho nebude potrebné prekladať za mestské peniaze.

Okrem šetrenia financií zvolené riešenie významne zlepšilo protipovodňovú ochranu mesta. Ak by sa stavala MVE, bude musieť staviteľ mestu náklad spojený s výstavbou cyklochodníka, 37-tisíc eur, uhradiť, tak hovorí zmluva.

FAKTY

V minulosti ministerstvo životného prostredia vyčlenilo 368 riečnych profilov s využiteľným hydroenergetickým potenciálom pre malé vodné elektrárne.
Tento rok ich základe odporu miestneho obyvateľstva a ochrancov prírody znížilo na 77 strategicky významných profilov. Ministerstvo taktiež vydalo usmernenie pre účastníkov procesov prípravy, realizácie, posudzovania a povoľovania výstavby vodných stavieb s energetickým využitím s výkonom do 10 MW malé vodné diela na vodných tokoch SR. Problémom je však fakt, že jednotlivé ustanovenia, usmernenia sa jednotlivými účastníkmi konania vysvetľujú rôznym spôsobom. V Liptove sú na Váhu v prevádzke 3 malé vodné elektrárne (MVE). Ďalšia za Podturňou je vo výstavbe. Jedna MVE je v prevádzke aj na Belej.


  1. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  2. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  3. Tomáša zatkli pre drogy 632
  4. D. Kucharčík odchádza 347
  5. Zmeny v autobusoch 299
  6. Tatran oslávil prelomový rok 93
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 84
  8. Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná 74
  9. Marek Uram zahviezdil aj v Rázusovie dome 64
  10. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 62

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Tomáša zatkli pre drogy

Vo štvrtok 14. decembra vo večerných hodinách vykonala polícia policajnú akciu, počas ktorej zatkla 26-ročného Tomáša z Liptovského Mikuláša.

D. Kucharčík odchádza

Dušan Kucharčík bol 
neodmysliteľnou súčasťou obrany. 23-ročného stopéra sme vyspovedali ihneď po oznámení veľkej správy.

Zmeny v autobusoch

Mala by sa zlepšiť nadväznosť na vlaky, uľahčí ľuďom dochádzanie za prácou, do školy a k lekárom.

Blízke regióny

Mapa bola starovekým GPS, treba po nej prejsť prstom

Prvým GPS budú možno naši pravnuci nazývať mapy a atlasy, vďaka ktorým sme ešte nedávno dokázali precestovať celý svet. Túto a aj iné pravdy si môžete pozrieť na výstave Prstom po mape, ktorú sprístupnili v Literárnom múzeu SNK.

Mesto ide riešiť problémové križovatky

Najhoršia situácia je na Huštáku, medzi Mestským parkom a Slovenkou a pri kruhovom objazde blízko Lidla smerom na Podlavice.

HOKEJ: Martinčania premrhali trojgólový náskok, potom ich posledná Gelnica dorazila v nájazdoch

Naši vyhrávali po dvoch tretinách už 4:1, v závere III. tretiny aj 5:4, no i tak to nestačilo. Domov si chalani vezú len jeden bod, o ďalší prišli v penaltách.

Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine

V rodnom Martine už ponúka svoje služby najnovší Martinus aj s kníhkaviarňou.

Muža z Brezna olúpili pred herňou

Prípad je v štádiu vyšetrovania.

Všetky správy

Dravecký ozrejmil svoje vyhodenie. Beriem všetko na seba, tvrdí

Hokejista Vladimír Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde v Pjongčangu.

Obľúbenejší futbalista ako Maradona v Neapole nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal (+FOTO)

Kým pilotovi, ktorý pri sebe v lietadle nemal preukaz, úrad pokutu naparil, za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

Kočner si nárokuje od Ruska ďalšiu zmenku za 26 miliónov eur

Podnikateľ Kočner sa na súd obrátil so štyrmi údajnými zmenkami v hodnote takmer 69 miliónov eur.