Malinô Brdo bolo vďaka lanovke pýchou republiky

Najväčšou pýchou strediska pod Maliným Brdom bola moderná kabínková lanovka. Technológiou a prepravnou kapacitou nemala v republike konkurenciu. Prvý raz ju spustili pred päťdesiatimi rokmi.

Lanovka v začiatkoch.Lanovka v začiatkoch. (Zdroj: FRANTIŠEK ŠLACHTA)

Rozvoj strediska pri Ružomberku súvisí s výstavbou chaty Malina v druhej polovici 20. storočia. Už vtedy veľa nadšencov zimných športov z mesta a okolia využívalo severné lúky Maliného Brda na lyžovanie.

Na Malinom Brde bol už v roku 1956 postavený lyžiarsky vlek podľa návrhu továrnika a vynálezcu Jozefa Lichardusa.
V zime 1961 dali do prevádzky ďalší vlek typu transporta. Postavili prvé vleky a oblasť sa ihneď stala známou v širokom okolí. Areál zaradil medzi najlepšie vybavené svahy vhodné na organizovanie pretekov v zjazdových disciplínach.

SkryťVypnúť reklamu

Medzníkom v rozvoji zjazdového lyžovania bola výstavba kabínkovej lanovky z Hrabova na Malinô Brdo. 21. júla 1964 vydal Mestský národný výbor v Ružomberku stavebné povolenie s dodávateľom technológie Transportou Chrudim. Celkové projektované náklady boli odhadované na 11,4 milióna korún československých (Kčs) napokon stála výstavba lanovky 15-miliónov. Dobu realizácie stanovili na dva roky, čo sa napokon aj splnilo.

V skupine projektantov stavebný inžinier Šlachta

V druhej polovici roku 1966 sa už intenzívne začalo pracovať na výstavbe kabínkovej lanovky a na projektových prácach začala pracovať skupina okolo Františka Šlachtu, ktorý bol v tom čase zamestnancom Severoslovenských celulózok a papierní. Neskôr svoju lásku k prírode pretavil do fotografického umenia a v súčasnosti jeho fotografie hlavne z pohoria Veľkej Fatry patria medzi skvosty záberov z prírody.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr pracoval aj ako člen Horskej služby na Slovensku. Určite ako ďalších členov projektového tímu je potrebné spomenúť mená ako Ing. Stanislav Surový, Ing. Okál, Ing. Vrzgula, Ing.Vorlíček, Ing. Lovás a Ing. Hatala.

Okrem údolnej, vrcholovej stanice lanovky a jej trasy bol súčasťou projektu aj terajší hotel Hrabovo.
Rovnako v tomto roku sa začalo pracovať aj na zjazdovke do Hrabova, ktorá bola skolaudovaná 29. decembra 1966.

Pre stredisko znamenala lanovka veľký impulz

Prečítajte si tiež: Málokto veril, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov Čítajte 

Do prevádzky uviedli modernú kabínkovú lanovku 29. augusta 1967 a ľudí vozila

do roku 2001.
Znamenala obrovský impulz pre rozvoj celého strediska. Lanovka bola prvá svojho druhu v celkom Československu, vynikala technológiou aj prepravnou kapacitou.
Pôvodná lanovka z Hrabova na Malinô Brdo mala kabínky pre štyri osoby. Za hodinu dokázala prepraviť 300 osôb. Jej vodorovná vzdialenosť bola približne 1700 metrov.
Dnes je dĺžka približne rovnaká a nová lanovka má päťnásobnú prepravnú kapacitu.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosťou je, že súbežne s lanovkou stavali vodnú nádrž v Hrabove, ktorá slúžila pre potreby zásobovania úžitkovou vodou bavlnárskych závodov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G5Z94 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 100 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 219
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 958
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 463
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 171
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 147
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 945
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hlavná cesta je úzka a krajnice sú minimálne.


4
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Medvede pri Liptovskej Kokave.

Medvedici nasadili sledovací obojok.


2

Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu