Streda, 23. január, 2019 | Meniny má Miloš

Malinô Brdo bolo vďaka lanovke pýchou republiky

Najväčšou pýchou strediska pod Maliným Brdom bola moderná kabínková lanovka. Technológiou a prepravnou kapacitou nemala v republike konkurenciu. Prvý raz ju spustili pred päťdesiatimi rokmi.

Lanovka v začiatkoch.(Zdroj: FRANTIŠEK ŠLACHTA)

Rozvoj strediska pri Ružomberku súvisí s výstavbou chaty Malina v druhej polovici 20. storočia. Už vtedy veľa nadšencov zimných športov z mesta a okolia využívalo severné lúky Maliného Brda na lyžovanie.

Na Malinom Brde bol už v roku 1956 postavený lyžiarsky vlek podľa návrhu továrnika a vynálezcu Jozefa Lichardusa.
V zime 1961 dali do prevádzky ďalší vlek typu transporta. Postavili prvé vleky a oblasť sa ihneď stala známou v širokom okolí. Areál zaradil medzi najlepšie vybavené svahy vhodné na organizovanie pretekov v zjazdových disciplínach.

Medzníkom v rozvoji zjazdového lyžovania bola výstavba kabínkovej lanovky z Hrabova na Malinô Brdo. 21. júla 1964 vydal Mestský národný výbor v Ružomberku stavebné povolenie s dodávateľom technológie Transportou Chrudim. Celkové projektované náklady boli odhadované na 11,4 milióna korún československých (Kčs) napokon stála výstavba lanovky 15-miliónov. Dobu realizácie stanovili na dva roky, čo sa napokon aj splnilo.

V skupine projektantov stavebný inžinier Šlachta

V druhej polovici roku 1966 sa už intenzívne začalo pracovať na výstavbe kabínkovej lanovky a na projektových prácach začala pracovať skupina okolo Františka Šlachtu, ktorý bol v tom čase zamestnancom Severoslovenských celulózok a papierní. Neskôr svoju lásku k prírode pretavil do fotografického umenia a v súčasnosti jeho fotografie hlavne z pohoria Veľkej Fatry patria medzi skvosty záberov z prírody.

Neskôr pracoval aj ako člen Horskej služby na Slovensku. Určite ako ďalších členov projektového tímu je potrebné spomenúť mená ako Ing. Stanislav Surový, Ing. Okál, Ing. Vrzgula, Ing.Vorlíček, Ing. Lovás a Ing. Hatala.

Okrem údolnej, vrcholovej stanice lanovky a jej trasy bol súčasťou projektu aj terajší hotel Hrabovo.
Rovnako v tomto roku sa začalo pracovať aj na zjazdovke do Hrabova, ktorá bola skolaudovaná 29. decembra 1966.

Pre stredisko znamenala lanovka veľký impulz

Do prevádzky uviedli modernú kabínkovú lanovku 29. augusta 1967 a ľudí vozila do roku 2001.
Znamenala obrovský impulz pre rozvoj celého strediska. Lanovka bola prvá svojho druhu v celkom Československu, vynikala technológiou aj prepravnou kapacitou.
Pôvodná lanovka z Hrabova na Malinô Brdo mala kabínky pre štyri osoby. Za hodinu dokázala prepraviť 300 osôb. Jej vodorovná vzdialenosť bola približne 1700 metrov.
Dnes je dĺžka približne rovnaká a nová lanovka má päťnásobnú prepravnú kapacitu.

Zaujímavosťou je, že súbežne s lanovkou stavali vodnú nádrž v Hrabove, ktorá slúžila pre potreby zásobovania úžitkovou vodou bavlnárskych závodov.

Obrovský záujemverejnosti

O slávnosti prvého spustenia lanovky písal aj vtedajší podnikový časopis Textilák.
„Lanovku spustili po prestrihnutí stužky o 10:37 hodine. V tom okamihu bol uvedený do pohybu strojový mechanizmus. Zeleným svetlom v nástupnej stanici bolo dané znamenie, že trať je voľná a môže sa nastupovať. Prekonaním výškového rozdielu 409 metrov za 10 minút vošla kabínka do hornej stanice a prekonala tak vzdialenosť 1 710 metrov. Jedinečný pohľad bol na slnkom ožiarené laminátové kabínky, ktoré v počte 35 po 4 osoby prepravili za hodinu 300 osôb.“

Ceny cestovného

Cesta hore dospelí - 8 Kčs

deti od 5-10 rokov - 4 Kčs

Cesta dolu dospelí - 6 Kčs

deti - 4 Kčs

Cesta spiatočná dospelí - 12 Kčs

deti- 7 Kčs


Kabínková lanovka premáva každú hodinu po dobu 10 minút denne od 9. hodiny ráno do 18. podvečer. Obojsmerný lístok stál dospelého 12 korún československých, deti sa odviezli za 7 korún. Za prvých štrnásť mesiacov fungovania prepravila lanovka neuveriteľných 65-tisíc návštevníkov.

Malo byť oblasťou celoštátneho významu

Už v najbližšej zimnej sezóne vozila lyžiarov k údolnej stanici pravidelná autobusová linka. V ďalšom roku postavili reštauráciu a hotel Hrabovo. Počítalo sa s reštauráciou pri vrcholovej stanici.

V roku 1970 bol v pláne sedačkový výťah od vrchnej stanice až na vrch Malina s napojením na Veľkú muldu, pre lepšie využitie snehových pomerov na severnej strane. Už vtedy sa oficiálne hovorilo o potrebe prepojenia so Smrekovicou.
Územie Maliného Brda malo byť rekreačnou oblasťou celoštátneho významu na ploche 50 hektárov. Prvou etapou bolo práve vybudovanie kabínkovej lanovky z Hrabova k hotelu Malina.

Druhou etapou bolo postavenie hotela Hrabovo nad vodnou nádržou. V pláne bolo aj niekoľko hotelov, vďaka nim sa mohlo v oblasti ubytovať až 1350 ľudí naraz. Medzi Halinami, Sidorovom a prievalom na Vlkolínec chceli postaviť prírodné jazero, basketbalové a volejbalové ihriská.

Pod hotelom Malina bol skutočne bazén. Podľa spomienok pamätníkov mal dĺžku do 20 metrov a osviežujúcu vodu. Mal nezvyčajný prívlastok, na Malinom bol najvyššie položený bazén v republike.

Stredisko bolo jeho celoživotnou srdcovkou

Keď Štefan Bradiak prišiel v roku 1956 z Korytnice na Malinô Brdo, našiel tam iba lúky a senníky.

So strediskom žila celá rodina vrátane dcéry Evy Biarincovej, ktorá spomínala na otcovu prácu a podelila sa aj so svojimi spomienkami na počiatky vzniku vychyteného strediska.
Kone, tatrovka a vlek

Pre ružomberských turistov začal pracovať v období výstavby vôbec prvých vlekov. Na Malinô chodili ľudia pešo alebo na vozoch. Dokonca, keď sa tam natáčal film Biele oblaky s Ivanom Mistríkom, štáb sa vozil na konských vozoch.

Až neskôr vyvážali ľudí nákladiakom. Mesto na to využívalo Tatru 805. Pán Bradiak obsluhoval prvý malý vlek Turdus, pomáhala mu manželka aj deti, ktoré za ním šliapali pekne po vlastných. Prvý vlek sa nachádzal na mieste, kde je teraz štvorsedačka. „Otec pri ňom aj býval, mal taký plechový domček, volali sme to kajuta. Býval tam dlho, aj v čase, keď fungovali nižšie dolné vleky.“

Vozili sa na platni

„Neskôr, keď sa na Malinom postavila drevená chata, mama tam varila pre návštevníkov,“ zaspomínala dcéra. Potom sa postavil hotel a na rad prišla kabínková lanovka. „Viem, že doma hovorili, že taká je niekde vo Francúzsku.“

Eva si spomína na pomocnú lanovku, ktorou prepravovali na hornú stanicu materiál. „Bola to pozbíjaná platňa z dosiek, vyťahovali na nej materiál. Samozrejme, na tej otvorenej plošine sme sa aj vozili, už vtedy to bol riadny adrenalín.“

Pracoval do sedemdesiatky

„Otec tiež pomáhal pri jej stavbe ako robotník, majster, dozorca. Hlavnou náplňou jeho práce bola obsluha vlekov. Dokonca mu tam chodil pomáhať aj môj brat. Každú sobotu alebo nedeľu chodili za otcom hore, nosili mu čisté oblečenie. V nedeľu pomáhali pri vlekoch. Večere čakali, kým urobí zúčtovanie. Neraz som nočnou hodinou šla cez les sama dole.

Bola to náročná práca, niekedy robili aj nocami. Otec bol vždy maximalista a v práci veľký dráč. Keď sa malo niečo zapojiť, museli sme sa zapojiť všetci, či sme tam pracovali alebo nie. Malino bola naozaj jeho srdcovka,“ povedala dcéra Eva. Pán Štefan pracoval v stredisku do roku 1980, keď mal 70 rokov a od milovaného Malina ho odlúčili zdravotné problémy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  2. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  3. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  4. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  5. Relaxačná zóna v záhrade
  6. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  7. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  8. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  9. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  10. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 302
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 17 259
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 16 354
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 917
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 341
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 5 377
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 276
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 103
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 030
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 2 283

Hlavné správy z MY Liptov

Belianska jaskyňa opäť predbehla Demänovskú

Belianska jaskyňa v Belianských Tatrách je druhý rok po sebe najnavštevovanejšou slovenskou jaskyňou. Po dlhých rokoch zosadila z pomyselného trónu najvyhľadávanejších jaskýň Demänovskú jaskyňu slobody.

Erik Daniel na Everton do smrti nezabudne

Minulý týždeň sme Erika Daniela pred tréningom ružomberskej rezervy krátko vyspovedali.

Nočný prológ a meter snehu. Cyklisti jazdili v drsných podmienkach

Najťažšie slovenské zimné preteky na horských bicykloch „Ford Cyklonárez“ sa konali v novom formáte. Vyhral Kristián Jánošík z Liptovskej Lúžnej.

V top dvadsiatke sú tri liptovské základné školy

Inštitút pre ekonomické otázky Ineko každoročne zostavuje rebríček poradia kvality škôl. V rámci Žilinského kraja sa do top dvadsiatky základných škôl dostali tri z Liptova.

Ružomberok trápi smog a zápach

K znečistenému ovzdušiu sa dnes pridal aj obťažujúci zápach z papierní.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Firma nelegálne vyrúbala 750 stromov pri Trenčíne

Vyrúbali stromy v hodnote viac ako pol milióna eur.

Koncentrácia smogu je dnes v Martine a Vrútkach extrémne vysoká

​​​​​​​Ak sa dnes obzvlášť necítite dobre, zle sa vám dýcha alebo vás bolí hlava, môže za to sčasti aj poriadne zvýšená hodnota smogu v Martine a Vrútkach. Varujú pred tým meteorológovia.

Godál: Chalani, ktorí v Spartaku zostali, majú svoju kvalitu

Na Slovensku dosiahol svoj vrchol, preto prišlo rozhodnutie posunúť sa ďalej.

Meteorológovia upozorňujú na smog v Trenčíne

Ľudia by mali obmedziť čas strávený vonku, skrátiť vetranie obytných miestností, ale aj obmedziť fyzickú námahu a športové aktivity.

Vybrali SME

Už ste čítali?