Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Na prvej prekážke si zlomil členok, teraz je majstrom Európy

Michal Rajniak sa v septembri stal majstrom Európy v prekážkových pretekoch Spartan Race. Stále mladý športovec má za sebou bohatú kariéru, no ešte väčšie plány do budúcna. S rodákom z Hýb, ktorý o týždeň oslávi 28. narodeniny, sme spravili rozhovor mapujúci celú jeho športovú kariéru.

Michal Rajniak.(Zdroj: ARCHÍV MICHALA RAJNIAKA)

Pochádzaš z podtatranskej obce, kde funguje klub bežeckého lyžovania TJ Tatran Hybe. Vieš nám popísať tvoje športové začiatky? Viedli cez spomínaný dedinský klub?
– Športu sa venujem od detstva. Vďaka otcovi som ako šesťročný vstúpil do TJ. Snažil som sa vybiť všetku energiu. To, pravdaže, nebolo také ľahké (úsmev). Popri bežeckom lyžovaní som sa v lete venoval cezpoľnému behu, atletike a neskôr i biatlonu a behu do vrchu. Pred vstupom na vysokú školu som sa rozhodol, že skončím s vrcholovým športom a pretekaním. Povedal som si, že si šport začnem viac užívať. Prešiel som k nebezpečnejším disciplínam, v ktorých nie je núdza o adrenalín. Začal som s lezením, snoubordingom, skialpinizmom, raftovaním na divokej vode a trochu aj s paraglajdingom.

Zaznamenal si pred štúdiom športové úspechy?
– Iba domáce. Tri razy sa mi podarilo vyhrať majstrovstvá Slovenska v bežeckom lyžovaní. Raz sme triumfovali na národnom šampionáte družstiev v cezpoľnom behu. Na zahraničné preteky som sa nominoval len dvakrát, na Európsky olympijský festival mládeže (EYOWF) v Španielsku a majstrovstvá sveta juniorov v behu do vrchu vo Švajčiarsku. Na týchto podujatiach som nejako nevynikol a to ma len utvrdilo v tom, že je čas skončiť a začať niečo iné.

Aktuálne si majstrom Európy v Spartan Race. Vieš nám priblížiť tvoju cestu k prekážkovým behom (Obstacle Course Racing – OCR)?
– Po čase bez pretekov a súťaží som si uvedomil, že mi to chýba. V roku 2014, keď som zase skúšal niečo iné a aktívne cvičil, som mal 90 kg. A tak bývalý reprezentant v behu do vrchu mal problém vyjsť tri poschodia, aby sa nezadýchal. Presne v tom čase ma na moje prvé prekážkové preteky Spartan Race zavolal bývalý kolega Peter Žiška. Som mu veľmi vďačný.
Bohužiaľ, hneď na prvej prekážke som si zlomil členok a dotrhal väzy. Cesta do cieľa s takou nohou bola naozaj skúška psychiky. Také boli moje prvé prekážkové preteky. Hneď nato som bol síce zavretý doma so zlomenou nohou, ale šťastný, že som našiel niečo, čo som hľadal a v čom som sa chcel zlepšovať.
Prvé preteky si dokončil aj napriek zlomenému členku?
– Áno, no nevedel som, že je zlomený. To som zistil, až keď som prišiel do cieľa a šnúrky mi museli strihať kvôli opuchu. Ešte som aj zablúdil a o riadny kus som si predĺžil trať.

Štyri roky sa venuješ športu tohto typu. Našiel si sa v ňom?
– Už to je nejaká doba. Stále ma to baví. Som vďačný aj priateľom okolo mňa, s ktorými som na pretekoch, resp. tréningoch skoro každý víkend.

Je to špecifická disciplína. Prekážky sú náročné na silu, techniku a obratnosť. Trénuješ ich nejakým špeciálnym spôsobom?
– Najviac skúseností získavam v samotných pretekoch. Už od samého začiatku sme sa snažili cestovať aj mimo Slovenska. Musím uznať, že po štyroch rokoch som toho precestoval naozaj veľa. Najviac skúseností mi dali asi preteky vo švédskom Malmö s názvom Toughest. Severania sa s prekážkami naozaj vyhrali. Podobne je na tom aj český Predator Race. Nesmiem zabudnúť na majstrovstvá Európy a sveta v OCR, ktoré sa konali v Holandsku, Nemecku a Kanade. Najviac ma však zlomilo minuloročné Škótsko, kde sa konal európsky šampionát v Spartane. Hmotnosti niektorých prekážok boli pre mňa príliš ťažké, s čím som absolútne nerátal. O tom je šport. Učíme sa na vlastných chybách. Teraz sa na jednotlivé preteky pripravujem oveľa detailnejšie, čo sa odrazilo aj na výsledkoch.

Najväčším výsledkom je tohtoročný triumf práve z ME v Spartan Race. Cieľovú pásku si však prvý nepreťal, no zlato patrí tebe...

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54RT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54RT na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

  1. Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra Video 2 086
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 315
  5. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 231
  6. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 177
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 148
  8. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 123
  9. Mikuláš je značka, ktorú nevyužívame naplno 98
  10. Slovensko spieva koledy 57

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Blízke regióny

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

V okolí Žiliny opäť vyčíňal vietor. Vrátna dolina je neprejazdná

Popadané stromy na severe krajiny odtrhli od elektriny ďalšie tisícky domácnosti.

Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory

Cestu medzi Tvrdošínom a Námestovom od večera sprejazdňujú hasiči a pilčíci. Budú tam ešte minimálne tri hodiny.

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Bez prúdu zostanú stovky Oravcov celú noc

Rozsiahly výpadok elektriny na hornej Orave pretrváva. Niektoré obce môžu byť bez prúdu ešte minimálne do zajtrajšieho rána.

Všetky správy

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.