LIPTOV. Víchrica, ktorá sa na konci októbra prehnala celou krajinou, spôsobila vo všetkých regiónoch stredného Slovenska okrem iných škôd aj rozsiahle výpadky elektriny.
Vietor bol dostatočne silný na to, aby polámal stovky stromov a konárov, a časť z nich pozhadzoval na elektrické vedenie. Následkom extrémnej váhy sa trhali vodiče a nakláňali stĺpy. Niektoré skončili vyvrátené na zemi alebo polámané. Vyskytlo sa aj niekoľko prípadov, keď bola príroda silnejšia ako oceľové stožiare a dokázala ich zdeformovať.
V priebehu 48 hodín sa v Žilinskom, Banskobystrickom a v časti Trenčianskeho kraja ocitlo bez elektriny postupne zhruba 330-tisíc odberných miest. Je to približne 45 percent z celkového počtu zákazníkov, ktorým zabezpečuje elektrinu Stredoslovenská energetika – Distribúcia (SSE-D).
Väčšina zasiahnutých odberateľov však bola bez elektriny menej ako tri minúty. Dlhšie výpadky malo zhruba 140-tisíc domácností.
Problémy sa začali už ráno
Odhadovaná materiálna škoda vzniknutá na energetických zariadeniach atakuje stotisíc eur. Regionálna distribučka začala registrovať zvýšený počet porúch na svojej sústave počas poslednej októbrovej nedele okolo šiestej ráno.
„Počasie sa zhoršovalo, vietor silnel a okolo desiatej dopoludnia počet porúch rapídne stúpol. Krátko po poludní sme museli vyhlásiť kalamitu a riešiť mimoriadnu situáciu. Personálne sme posilnili dispečing, ale najmä pohotovostné tímy v teréne,“ priblížil okolnosti Pavol Pekár, riaditeľ Sekcie dispečingy v SSE-D.
V teréne bolo dvestopäťdesiat chlapov
Dodal, že na druhý deň už bola situácia oveľa lepšia, distribúcia elektriny na strednom Slovensku bola v takmer bežnom režime.
Počas kalamity došlo spolu k viac ako sto poruchám na vedeniach vysokého napätia. Pracovníci SSE-D sa so všetkými vysporiadali do dvoch dní. Urobili pritom viac než 70 výjazdov.
„V priebehu dňa sme do terénu vyslali 250 chlapov a 30 ťažkých mechanizmov. Pokiaľ im to počasie a bezpečnosť dovoľovali, pracovali nepretržite cez deň, v noci, za dažďa, v silnom vetre a ťažkom teréne, pričom sa nedalo predvídať, či ešte niekde nebudú padať stromy,“ zhodnotil priebeh postupného energetického oživovania regiónu Radomír Rajčáni, riaditeľ Divízie prevádzky a údržby energetických zariadení v SSE-D.
Extrémne zaťažené telefónne linky
Najvážnejšia situácia bola na hornom Považí, Kysuciach, Orave, Liptove, v okolí Banskej Bystrice a tiež Rimavskej Soboty. Na poruchovú linku Stredoslovenskej energetiky – Distribúcie smerovalo v priebehu kritickej nedele viac ako 4 600 telefonátov, v pondelok ich bolo takmer dvetisíc. Podľa Júliusa Bodora, vedúceho operatívnych dispečingov, bola posilnená zostava dispečerov schopná obslúžiť 800 telefonujúcich v nedeľu a takmer 600 v pondelok.
„Počas bežného dňa riešime priemerne 180 telefonátov. Polovica z nich je neopodstatnená. V mimoriadnych situácií, ako bola táto, robíme všetko, čo je v našich silách, ale zvládnuť niekoľko tisíc telefonátov v priebehu dňa je nereálne. Preto je dôležité, aby ľudia v čase kalamity zbytočne nepreťažovali poruchovú linku a v prípade skutočne naliehavej situácie alebo ohrozenia života vytrvali na linke a počkali na spojenie s dispečerom. Ak zložia a zavolajú znova, dostanú sa v poradí ďalej,“ vysvetlil Bodor.
V súvislosti s preťažovaním poruchovej linky počas kalamity uviedol konkrétny prípad, keď volala zákazníčka a sťažovala sa na výpadok prúdu, kvôli ktorému si nemôže nabiť mobilný telefón a zavolať mame.
Poruchu hľadajú aj v noci a daždi
Poslednú kalamitu zvládli stredoslovenskí energetici za dva dni. Kedy príde ďalšia, to si netrúfne odhadnúť nikto. Veľa bude záležať napríklad aj od toho, aká príde zima.
Vietor, sneh aj extrémne nízke teploty majú na spoľahlivosť elektrického vedenia veľký vplyv.
Generálny riaditeľ SSE-D Marek Štrpka podotkol, že aj keď spoločnosť vynakladá maximálne úsilie, aby svojich zákazníkov zásobovala nepretržite, prichádzajú mimoriadne situácie, ktorým sa nedá vyhnúť.
„Vtedy sa ich snažíme vyriešiť čo najrýchlejšie v prospech zákazníkov. Zároveň však pritom musíme klásť dôraz na bezpečnosť. Všetci pracovníci SSE-D, ktorí sa podieľali na likvidácii následkov poslednej kalamity, svoju úlohu zvládli a zaslúžia si vďaku. Zo strany zákazníkov sa im paradoxne často ujde vlna kritiky za výpadky elektriny. To, za akých podmienok naši pracovníci v noci a za dažďa hľadajú pešo poruchu na úseku niekoľkých kilometrov, často v ťažko prístupnom teréne, aby zákazníkom čo najskôr obnovili dodávku, si už toľko ľudí neuvedomuje,“ zdôraznil Štrpka.