Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Blanár sa stretol s Jurinovou. Vyrieši budúca županka kritickú situáciu v doprave?

Erika Jurinová ráta s predvolebným prísľubom premiéra Roberta Fica, že na budúci rok vláda uvoľní peniaze na prípravu najoneskorenejších úsekov kysuckej diaľnice.

Prvé stretnutie odchádzajúceho župana Juraja Blanára a novozvolenej Eriky Jurinovej. (Zdroj: SITA)

ŽILINA. Keď Juraj Blanár analyzoval počas volebnej noci príčiny neúspechu, poukázal na cesty a nedostavanú diaľničnú sieť v okolí Žiliny. Preťažené komunikácie, tragické nehody, kolóny a odsúvanie termínov výstavby diaľničnej siete. Volebné výsledky ukázali, že frustráciu z ciest si voliči vyliali na županovi z vládnej strany.

Blanár priznal, že jednou z príčin prehry môžu byť nenaplnené očakávania motoristov a stále výraznejšie problémy v doprave, na ktoré poukázali už tri protestné blokády na Kysuciach.

Prečítajte si tiež:POTVRDENÉ: Erika Jurinová bude žilinskou župankou

"Za obdobie môjho pôsobenia na župe sa podarilo postaviť množstvo kilometrov diaľnic na území kraja. S odstupom času je to brané ako úplná samozrejmosť. Na voličov mohlo zapôsobiť to, že exponované úseky ciest nie sú dostavané. Ľudia nerozlišujú, či sú cesty krajské alebo celoslovenské," komentoval Juraj Blanár.

Sľuby premiéra Fica

Riešenie dopravnej situácie vníma ako prioritu aj budúca žilinská županka Erika Jurínová. Aj keď župa nenesie priamu zodpovednosť za diaľničnú výstavbu, uvedomuje si, že doprava bude rozhodovať o jej úspechu či neúspechu na županskej stoličke.

V čase vrcholiacej predvolebnej kampane, len štyri dni pred voľbami, prišiel do Žiliny premiér Fico. Vedel, že téma dopravy bude rozhodovať voľby v Žilinskom kraji. Stretol so zástupcami petičných výborov za urýchlenie dostavby diaľnic D3 na Kysuciach a D1 v Liptove. Na prípravu prác na dvoch najoneskorenejších úsekoch kysuckej diaľnice D3 sľúbil na budúci rok asi 19 miliónov eur.

„Pokiaľ ide o výstavbu dvoch zostávajúcich úsekov na diaľnici D3, aj po konzultácii s ministrom financií môžem potvrdiť, že budú finančné prostriedky, ktoré sú nevyhnutné na dokumentáciu a povoľovacie konanie. Ide o 18 až 19 miliónov eur. Potvrdzujem, že tieto peniaze sú k dispozícii,“ prisľúbil Fico.

Erika Jurinová po dnešnom prvom stretnutí s Jurajom Blanárom potvrdila, že na tento prísľub sa spolieha.

Bližšie k uvoľneniu dlhovej brzdy?

Robert Fico pred týždňom naznačil aj to, že ako jedinú šancu na prefinancovanie výstavby úsekov vidí uvoľnenie dlhovej brzdy. „Chcem požiadať opozíciu, aby prestala politikárčiť a nech podporí otvorenie dlhovej brzdy. Nemôžeme na jednej strane znižovať deficit a verejný dlh a na druhej strane zvyšovať výdavky na infraštruktúru. Jedinou možnosťou je otvoriť dlhovú brzdu a získať niekoľko miliárd tam, kde dnes nemáme finančné zdroje.“

Možno práve zvolenie Jurinovej a ďalších opozičných kandidátov do čela samosprávnych krajov prinúti opozičných poslancov upustiť zo svojho principiálneho rozhodnutia držať dlhovú brzdu zablokovanú. Erika Jurinová už na dnešnom stretnutí mala voči dlhovej brzde miernejšie vyjadrenia.

„Ak budem vidieť, že sú pripravené úseky a chýbajú peniaze presne na konkrétne úseky, tak potom sa o tom môžeme baviť, ale teraz podpisovať bianko šek, nemyslím si, že to je dobré riešenie,“ povedala.

Blanár, ktorý je jedným iniciátorov a najväčším propagátorom myšlienky uvoľnenia dlhovej brzdy, potvrdil, že ústavný zákon bez dohody s opozíciou nezmenia. „Bez súhlasu opozície nemôžu byť budované úseky, na ktorých sa nezhodneme. Platí, že chceme, aby vznikol osobitný výbor, v ktorom bude rovnomerne zastúpená koalícia i opozícia a ten bude posudzovať všetky projekty. Našim cieľom, je aby tento systém fungoval aj po tejto vláde,“ opäť sa zasadil za toto riešenie odchádzajúci predseda Žilinského samosprávneho kraja.

Diel zodpovednosti je aj na pleciach županov

Žilina a okolie sa stalo významným stredoeurópskym priemyselný centrom. Kým investície do priemyselných kapacít rástli, budovanie infraštruktúry za nimi zaostávalo.

V Žilinskom kraji bola téma dopravy rozhodujúcou v predvolebnej kampani. Doterajšiemu županovi vyčítali kritici meškajúce diaľnice, hoci z pozície hlavy kraja má na ne len minimálny dosah.

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka je úplne naivné očakávať, že župani v Bratislave vybavia skoršie financovanie diaľnice práve vo svojom kraji. „Už viac ako desaťročie sa o tom presviedčajú v Žilinskom i Prešovskom kraji, ktorých dlhoroční predsedovia sú vysokými funkcionármi Smeru-SD. Diaľnice na Kysuciach či v Prešove sľubovali už dávno. A hoci je vedúcou vládnou stranou už 9,5 z ostatných 11 rokov, väčšina z nich doteraz nestojí. Ani sa nestavia,“ tvrdí Kovalčik.

Napriek tomu je presvedčený, že svoj podiel zodpovednosti majú župy napríklad v územnom plánovaní. „Dobre riadený kraj pomáha pre diaľnicu či rýchlocestu nájsť a presadiť trasovanie s najlepším pomerom prínosov a nákladov. Prečo, keď dotknuté mestá a obce preferujú drahšie riešenie, najlepšie s tunelmi a župa to aj tak platiť nebude? Napríklad preto, lebo na drahé úseky sa čaká dlhšie. Často oveľa dlhšie. Keby predstavitelia regiónov nepočítali s bezodným mešcom a včas pomohli hľadať dostupnejšie riešenia, bez nadbytočných tunelov či iných predražení. Žiaľ, nepomohli. A tak čakali i budú čakať dlhšie,“ uzavrel Kovalčík.


  1. Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo 570
  2. Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom 489
  3. V obchodnom dome nahlásili bombu, išlo o planý poplach 464
  4. Na sedačkovej lanovke v Jasnej skolaboval 64-ročný lyžiar 228
  5. Nová cesta odľahčí dopravu na sídlisku 161
  6. Devastácii prírody by sa mohlo predísť ekologickým cestovným ruchom 136
  7. Robí reklamu fašiangovej tradícii aj recyklácii 123
  8. Hrádočania budú mať takmer novú športovú halu Foto 60
  9. Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister 36
  10. Na Klačne úradoval zlodej 35

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo

Janko a Vladko. Vekový rozdiel im nedoprial veľa spoločných detských hier, dospelosť im dovolila vyhrať sa 
s veľkou ekostavebnicou, dokonca takmer bezodpadovou.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

V obchodnom dome nahlásili bombu, išlo o planý poplach

V obchodnom dome v Liptovskom Mikuláši nahlásili bombu. Ľudí evakuovali a pyrotechnici to preverili. Bombu nenašli.

Na sedačkovej lanovke v Jasnej skolaboval 64-ročný lyžiar

Horských záchranárov požiadali o pomoc pre 64-ročného slovenského lyžiara, ktorý v Jasnej skolaboval na sedačkovej lanovke zo Záhradiek na Rovnú hoľu.

Nová cesta odľahčí dopravu na sídlisku

V Liptovskom Hrádku v tomto roku investujú do ciest, chodníkov, zelene aj kultúrneho domu. Kľúčovou bude nová ulica a západný vstup do mesta.

Blízke regióny

Na strednom Slovensku husto sneží, Donovaly a Šturec uzatvorili pre nákladné autá

Aktualizovaná informácia: Popoludní sa situácia stabilizovala, oba horské priechody sú momentálne prejazdné bez obmedzení.

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú

Najväčšie mesto Bielej Oravy bude tento rok hospodáriť s rozpočtom viac ako 7,7 milióna eur. Výdavky by mali presiahnuť 7,4 milióna eur.

Všetky správy

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.

Nechcel som, aby Nasťa odišla z Ruska. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ruský biatlon je v útlme. Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.