KVAČANY. Paľko má vo vrecku jedno euro, jogurt stojí 45 centov. Koľko jogurtov si môže Paľko kúpiť v obchode a koľko eur mu ešte zostane? Aj takéto úlohy riešia v Základnej škole v Kvačanoch. Venujú sa tam v rámci učebných osnov finančnej gramotnosti, aby sa školáci učili narábať s peniazmi.
Na to, aby učitelia dokázali kvalitne pripraviť deti, musia mať aj oni dostatok vedomostí. Škola v obci, ktorá je bránou do známej Kvačianskej doliny, sa preto zapojila do európskeho projektu pod názvom Podpora organizačného zabezpečenia vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti a výchovy k podnikaniu na rok 2017.
Finančná gramotnosť je v školách povinná
Svoj projekt nazvala škola Finančne gramotní v komunite priateľskej deťom a do európskeho projektu sa zapojili už niekoľkokrát. Realizovali aj projekty formou praktických činov podporené inými organizáciami, ale tieto boli určené deťom a v ich voľnom čase. Teraz sa zamerali prednostne na vzdelávanie pedagógov. Hlavnými témami boli človek vo sfére peňazí, finančná zodpovednosť a prijímanie rozhodnutí, zabezpečenie peňazí pre uspokojovanie životných potrieb – príjem a práca, plánovanie a hospodárenie s peniazmi, úver a dlh, sporenie a investovanie, riadenie rizika a poistenie.
„Dokopy sme dokázali vyškoliť až dvadsať učiteľov, bez projektu by sa nám to len veľmi ťažko podarilo, pretože ide o finančne nákladný proces,“ povedala zástupkyňa riaditeľky Antónia Matušková.
Finančná gramotnosť sa pred niekoľkými rokmi stala pre žiakov na základných a stredných školách povinnou súčasťou učiva. Učitelia v Kvačanoch sa zhodujú, že takýto predmet v školách chýbal. „Rodičia k nej svoje deti veľakrát nevedú, pretože si neuvedomujú, aká je pre deti dôležitá, alebo by vzdelávanie v oblasti financií tiež sami potrebovali,“ dodala A. Matušková.
Deti učia cez modelové situácie
Riaditeľka Mária Rypáková svoju zástupkyňu doplnila, že školský systém, ale aj spoločnosť tejto oblasti dlho nepripisovali veľký význam. „A aj to, že sa na Slovensku rozmohli nebankové subjekty, je prejavom toho, že úroveň finančnej gramotnosti je celkovo slabá.“
V praxi sa kvačianski učitelia snažia posúvať deťom vedomosti a zručnosti v čo najširšom kontexte. Pripravujú im úlohy v rámci matematiky, občianskej náuky, ale aj slovenčiny či výtvarnej a hudobnej výchovy. „Snažíme sa pre deti vytvoriť akési modelové situácie, aby potom vedomosti dokázali využiť aj v praxi. Ide aj o dlhodobejšie projekty, ktorým sa deti venujú aj vo voľnom čase,“ doplnila riaditeľka.
Jedným z úspešných praktických činov bola iniciatíva jednej triedy, ktorá sa rozhodla riešiť finančný problém niektorých rodičov s koncoročným výletom. „Aby mohli ísť všetci spolužiaci na vytúžený výlet, žiaci si vyrobili veľkonočné ozdoby a tie potom predávali spolužiakom. Za utŕženú sumu si potom všetci mohli užiť spoločný výlet,“ opísala projekt A. Matušková.
Druhá sa viazala k päťdesiatemu výročiu základnej školy v obci. Deti mali v rámci projektu finančnej gramotnosti pripraviť slávnostné pohostenie. Prihliadať mali pritom na ekonomickú stránku, teda cenu. Urobili si rozpočet, hľadali najvýhodnejšie ceny a výsledky potom prezentovali v rámci programu osláv. A mnohí to podľa zástupkyne a riaditeľky zvládli úspešne.